رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 123354

موج جدید آنفلوآنزا در کشور

ساعت 24-با آغاز فصل سرما هشدارهای متعددی درباره شیوع بیماری آنفوآنزا در کشور از سوی مراکز بهداشت و درمان داده شد. حتی در موج اول گسترش این بیماری برخی از استان‌های کشور وضعیت اضطرار را تجربه کردند.

آنفلوانزا
با آغاز فصل سرما هشدارهاي متعددي درباره شيوع بيماري آنفوآنزا در كشور از سوي مراكز بهداشت و درمان داده شد. حتي در موج اول گسترش اين بيماري برخي از استان‌هاي كشور وضعيت اضطرار را تجربه كردند.

پيشرفت اين بيماري در كشور به حدي بود كه برخي از هم‌وطنان را به كام مرگ كشيد و به نوعی يك هراس همگاني را در بين افراد جامعه از ابتلا به بين بيماري به وجود آورده بود. اين بيماري که از فروردين سال 1388 به صورت پاندمي (عالم گيري) آغاز شد، در اقصي نقاط دنيا هر ساله در فصول سرما خود را نشان مي‌دهد.

اين بيماري امسال در كرمان و سيستان و بلوچستان بروز كرد و 22 نفر از هم‌وطنان به علت اين بيماري جان خود را از دست داده‌اند. اين در حالي است كه سال گذشته هم آمار تقريبا مشابه امسال بود. البته هر سال مقاومت در برابر ويروس بيشتر مي‌شود و در اثر اين مقاومت‌ها ويروس آنفلوآنزا وحشي‌تر مي‌شود و اين شرايط زماني حادتر خواهد شد كه اين ويروس از آن طرف مرزها وارد كشور مي‌شود.

آنفلوآنزا مهار شده است

روز گذشته رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت با اشاره به اينكه طي 2 هفته آينده همه‌گيري بيماري آنفلوآنزا در اكثر مناطق كشور فروكش مي‌كند، گفت: احتمال ايجاد موج جديد اين بيماري وجود دارد. محمد مهدي گويا اظهارداشت: در اكثر استان‌هايي كه در ابتداي همه‌گيري بيماري آنفلوآنزا درگير بيماري شده بودند اكنون موارد به حداقل ممكن رسيده است، اما در برخي از استان‌هاي كشور ازجمله زنجان، تهران، فارس و خراسان رضوي هنوز بيماري فعال است.

او گفت: اطلاعات دقيقي كه تاكنون جمع‌آوري‌شده نشان مي‌دهد اكثر موارد شديد و بستري‌شده آنفلوآنزا مربوط به 2 گروه سني 25 تا 44 سال و بالاي 65 سال بوده‌اند و خوشبختانه موارد ابتلا در گروه‌هاي سني پايين‌تر به‌ ويژه دانش‌آموزان مقطع دبستان و راهنمايي بسيار كمتر از ساير گروه‌هاي سني بوده است. رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت با بيان اينكه انتظار مي‌رود طي همه‌گيري آنفلوانزا يكي از گروه‌هايي كه بيشتر مبتلا شوند دانش‌آموزان مدارس باشند، ولي چنين اتفاقي نيفتاده است، ‌گفت: اين نشان مي‌دهد كه اقدامات پيشگيرانه به‌ ويژه رعايت نكات بهداشت فردي و توصيه‌هايي كه از طريق آموزش‌ و پرورش و به‌ ويژه آموزگاران و اولياي مدارس به دانش‌آموزان اعلام‌شده بسيار موثر واقع‌شده است و خوشبختانه دانش‌آموزان و اولياي آنها نيز به توصيه‌هاي بهداشتي بسيار خوب عمل كرده‌اند.

گويا گفت: انتظار مي‌رود ظرف 2 هفته آينده اين نوع همه‌گيري در اكثر مناطق كشور فروكش كند و موارد بستري نيز كاهش يابد. او با اشاره به برخي از پرسش‌هاي مردم مبني بر موج‌هاي بعدي آنفلوآنزا گفت: اظهارنظر در اين مورد فقط بر اساس پيش‌بيني و احتمالات بوده و هيچ‌چيز قطعي نيست و ممكن است موج ديگري هم در پيش نباشد، اما برفرض آنكه موج ديگري هم رخ دهد، سبك‌تر از موج اول بوده، تعداد مبتلايان كمتر خواهد شد و موارد شديد بيماري نيز كمتر خواهد بود. به گزارش فارس، رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير درعين‌حال خاطرنشان كرد: ما كماكان وضعيت آماده‌باش خود را در مواجهه با همه‌گيري حفظ كرده و گروه‌هاي بهداشتي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور در آماده‌باش كامل به سر مي‌برند.

موج اول و دوم آنفلوآنزا در كشور

هر ساله موج آنفلوآنزا در فصول آذرماه در كشور ما آغاز مي‌شود، بنابراين ويروس همان ويروس فصلي است و احتمالا در ماه‌های آينده نيز موج H3N2 و B هم وارد كشور مي‌شود. اين درحالي است كه در چند سال گذشته مرتبا ويروس‌هاي افرادي را كه بيماري شديد تنفسي دارند، نمونه‌برداري كرده و ويروس‌هاي آنها تعيين مي‌شود. كشور ما بعد از آمريكا و كانادا رتبه سوم را در كار ويروس‌شناسي به خود اختصاص داده است.

بايد توجه داشت افرادي كه مبتلا به اين ويروس شده‌اند اكثرا كساني هستند كه دچار ضعف ايمني هم بوده‌اند و اين موضوع نشان مي‌دهد بيماراني كه دچار ضعف ايمني هستند، ابتداي فصل سرما بايد واكسن تزريق كنند؛ چراكه در صورت ابتلا به آنفلوآنزا ابتلا به مرگ و مير و عوارض آن براي آنها 10 برابر افراد سالم است. بنابراين تاكيد مي‌شود كساني كه ضعف ايمني دارند، مانند بيماران مبتلا به آسم، بيماران سرطاني كه شيمي درماني يا راديوتراپي انجام مي‌دهند، پيوند عضو، ديابتي‌ها و... ابتدا واكسن تزريق كنند؛ چراكه موج‌هاي بعدي در راه است و اگر اين كار را انجام ندهند، احتمال مرگ و مير در آنها افزايش مي‌يابد.

روزنامه آرمان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها