رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 125828

تغذیه در دوران شیر دهی

تغذیه در دوران شیر دهی

دوران شیردهی نیز مثل دوران بارداری مادر باید علاوه بر تامین نیازهای خود، نیازهای کودک را که روزانه باید مقداری شیر دریافت کند تامین مکند . اما آنچه مهم است این که مادران به گمان این که نیاز آنها به غذا کمتر از نیاز های دوران بارداری است . کمتر غذا می خورند در صورتی که دانشمندان تغذیه به این نتیجه رسیده اند که یک مادر در این دوره نیاز بیشتری به غذا دارد .
در این دوره کودک روزانه در حال وزن گیری سریع است و در ماه های اول روزانه باید ۵۰۰ تا ۷۰۰ کالری از طریق خوردن شیر دریافت کند که این مقدار کالری برابر با خوردن چهار تا پنج لیوان شیر است که البته این یک مثال است و مادر نباید تنها با خوردن شیر کالری مورد نیاز خود را تامین کند چرا که تامین این مقدار انرژی باید از همه گرو ه های غذائی فراهم شود .
اگر در دوران شیردهی مادر با هماهنگی کارشناس تغذیه اقدام به خوردن غذا کند در کنار این الگو و انجام نر مشهای روزانه مادر به راحتی می تواند در هر ماه مقدار مشخصی از وزن و سایز خود را کاهش داده و در پایان دوره شیرهی مادر به وزن ایدآل خود برسد، بدون اینکه مشکلی برای مادر و کودک وی ایجاد شود .
در دوران شیرد هی مشکل اصلی مادران این است که به علت کارهای مازاد کود ک و حساسیت برای فراهم کردن شرایط مطلوب برای رشد و شکوفائی کودک ، مادر به فکر خودش نیست با بد غذائی و یا تحمل گرسنگی در یک وعده و خوردن غذای زیادی در وعده دیگر به مشکل بد غذائی خود می افزاید .
از دیگر مشکلات مادر این است که برای فراهم کردن مقدار نیاز کودک خود دست به خوردن غذا می زند بدون اینکه بداند آیا این مقدار برای او کافی است یا این که مازاد برد نیاز اوست ، یا اینکه در انتخاب درست غذا ها دچار مشکل می شود و با خوردن غذاهای پر انرزی و چرب باعث می شود تا وزنش بالا رود .
در دوران شیردهی باید دیگران نیز به مادر کمک کنند تا مادر بتواند چند ساعتی را به خود ش برسد . اما متاسفانه رسم این است که مادر را بعد از زایمان رها می کنند با کوله باری از کارهای مازاد کود. بی خوابی های شبانه بیماری کودک تهیه غذا برای خانواده و رسیدگی به کارهای منزل که تمامی هم ندارد باعث می شود تا مادر دچار تصوری شود که تنها به فکر گزران زندگی است و از خود غافل می شود .
در این دوره نیاز است تا به مادر کمک کرد تا در اختیار خودش باشد .
● تغذیه دوران بارداری
دوران بارداری دورانی است که مادر مازاد بر نیازهای خود باید نیازهای جنین خود را نیز فراهم کند . در این دوران نیاز مادر به ریز مغذی ها نیز افزایش می یابد که در ادامه به مقدار آن اشاره خواهیم کرد . اما نکات مهمی که مادران در این دوران باید با آن آشنا باشند این است که در این دوره براساس شرایط فیزیکی و سن مادر مقدار وزن گیری وی تخمین زده می شود که این مقدار وزن اضافه دقیقا همان نیازهای لازم او را پوشش می دهد .
بسیاری از مادران به گمان اینکه در این دوره هرچه می خواهند می توانند بخورند در پایان دوره زایمان با یک وزن غیر منتقی روبرو می شوند که همراه با یک کودک و کارهای روزانه او بر مشکلات خود افزوده و گاه باعث سرخوردگی مادر می شود .
اگر مادران قبل از بارداری با یک نفر مشاور تغذیه ملاقات داشته باشند تا شرایط خود را بررسی کنند این امید هست که در دوران بارداری به اندازه نیاز وزن اضافه کنند و در دوره شیرهی نیز با انجام یک الگوی لازم برای دوره شیر دهی به وزن ایدال قبلی خود نزدیک شوند . اگر قبل از بارداری مادری دارای کاهش وزن یا افزایش وزن باشد با رسیدن به وزن نرمال این امکان را برای خود فراهم می کند تا در دوران بارداری بتواند از همه گروهای غذائی به تناسب و اندازه نیاز دریافت کند و با تولد فرزندی سالم و فراهم کردن شرایط ایده آلی برای زایمان به هدف خود برسد.
در حل حاضر علت بسیاری از پ وزنی های خانم ها به علت دوران بارداری آنها است و خود مادر به این موضوع اعتراف می کند که من قبل از ازدواج یا قبل از بارداری دارای وزن خوبی بودم و نمی دانم چرا بعداز بچه دار شدن این وزن زیاد را پیدا کرده ام .
شکایت از پر وزنی در این دوره باعث شده تا کارشناسان تغذیه به مادران توصیه کنند تا در هنگامی که تصمیم به بارداری دارند با یک مشاور تغذیه ملاقات داشته باشند و این ملاقات تا پایان دوسالگی کودک آنها ادامه داشته باشد .
حتی در بارداری هائی که مادر انتظار آن را نداشته توصیه می شود در همان ماه اول و دوم به یک نفر مشاور تغذیه مراجعه کنند تا با انجام برنامه ریزی صحیح وزن گیری مادر شروع شود .
یکی از نگرانی های مادران در این دوره عدم وزن گیری متناسب است که گاه به علت توصیه پزشک متخصص در دفعات مراجعه مادر از ترس رو به خوردن زیاد می آورد و شرایط را برای وزن گیری اضافی فراهم می کند.
متاسفانه متخصصان زنان و زایمان هم به علت کثرت کار و یا عدم آگاهی از روش تغذیه برای وزن گیری در حد مطلوب نی توانند مادر را درست راهنمائی کنند و این باعث می شود که یک متخصص تنها با وزن کردن مادر در هر بار و مقایسه وزن مادر با معیارهای وزن گیری از روند وزن گیری مطلوب آگاه می شوندکه ای کار کافی نیست چرا که یک کارشناس تغذیه با ارائه یک الگوی مناسب شرایطی را فراهم می کند تا مادر کالری مورد نیاز روزانه را به صورت دقیق از همه گروه های غذائی دریافت کند تا در پایان هر ماه به وزن دقیق مورد انتظار دست یابد .

http://hrtoghiani.blogfa.com

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها