رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 126228

خانم‌های باردار برای رشد متعادل جنین از همه گروه‌های غذائی استفاده کنند!

خانم‌های باردار برای رشد متعادل جنین از همه گروه‌های غذائی استفاده کنند

دوران بارداری، مولد شرایط جدید زیستی و روانی برای مادر است. از جنبه‌های مختلف، تغذیه در این دوران از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار است. بنابراین لازم است که مادران باردار، رژیم تغذیه‌ای متفاوت با شرایط عادی و متناسب با شرایط بارداری برای خود در نظر بگیرند.
انرژی برای تأمین سوخت و ساز بدن مادر و رشد جفت و جنین مورد نیاز است.منابع تأمین کننده آن، انواع نان، برنج، سیب زمینی، ماکارونی و انواع روغن‌های مایع و جامد (روغن زیتون، کره و خامه) است البته با وجود این‌که نیاز به انرژی در این دوران افزایش پیدا می‌کند، باید توجه داشت که بیش از اندازه از این مواد مصرف نکنیم. پروتئینی که برای ساخته شدن بافت‌های بدن مادر و جنین مورد نیاز است.
از گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم مرغ، شیر، ماست و حبوبات تأمین می‌شود. ویتامین و املاح که برای حفظ سلامت بافت‌های جنین و مادر و انجام طبیعی فعالیت‌های بدن مورد نیاز است.
● ویتامین‌ها و املاح در میوه و سبزی‌ها وجود دارند. ویتامین‌های مهم مورد نیاز دوران بارداری کدام است؟
▪ ویتامین A: مهم‌ترین نقش آن، تأثیر در تشکیل سلول‌های مغز و شبکیه چشم است. ویتامین A در جگر، تخم مرغ، لبنیات، سبزیجات برگ سبز و زردرنگ مانند هویج است.
▪ ویتامین C: باعث تقویت سیستم ایمنی مادر می‌شود. به‌همین علت مصرف آن در دوران بارداری توصیه می‌شود. تحقیقات نشان داده است کمبود ویتامین C می‌تواند باعث افزایش فشارخون مادر در ۳ ماهه آخر بارداری شود. مهم‌ترین منابع ویتامین C، میوه‌ها به‌خصوص انواع مرکبات و سبزیجات است.
▪ اسید فولیک: یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها، اسیدفولیک است. نیاز به این ویتامین به‌دلیل افزایش حجم خون مادر افزایش می‌یابد. کمبود این ویتامین در هفته‌های اول بارداری می‌تواند باعث ایجاد اختلالات عصبی در جنین شود. اسید فولیک به‌طور عمده در انواع سبزی‌های دارای برگ سبز تیره، لبو، کلم و پرتقال وجود دارد.
● املاح مهم مورد نیاز در دوران بارداری کدام است؟
▪ کلسیم: کلسیم به‌دلیل نقش مهم آن در ساخت اسکلت و استخوان‌های جنین و جلوگیری از پوکی استخوان در مادر، یکی از مهم‌ترین املاح مورد نیاز در دوران بارداری است. نکته قابل توجه این است که متأسفانه مادران به میزان کافی از موادغذائی حاوی کلسیم استفاده نمی‌کنند. کلسیم در شیر، ماست، پنیر، ماهی ساردین و کلیکا وجود دارد.

منبع : ماهنامه کودک

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها