رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 126344

رهنمودهای غذائی برای زنان، نوزادان، کودکان

رهنمودهای غذائی برای زنان، نوزادان، کودکان

در دوران بارداری جنین برای رشد کافی روزانه حداقل به ۹ وعده نان، ۳ وعده میوه، ۴ وعده سبزیجات ۲ تا ۳ وعده گوشت و ۳ وعده شیر نیاز دارد. همچنین مصرف سیگار و الکل برای مادر و جنین مضر است.
●دوران بارداری و شیردهی
در طول دوران بارداری و شیردهی داشتن عادت‌های غذائی مناسب بسیار اهمیت دارد زیرا جنین برای رشد کافی و کامل به مادر نیازمند است. در دوران بارداری وزن مادر باید به‌تدریج افزایش یابد تا بتواند نوزادی با رشد مناسب داشته باشد. مثلاً، یک زن متوسط با اندام باید در دوران بارداری در حدود ۱۱ تا ۱۶ کیلوگرم به وزنش اضافه شود. اگر مادر هرم غذائی را رعایت کند، می‌تواند انواع ویتامین، موادمعدنی، پروتئین، هیدرات کربن و چربی را که خود و جنینش برای تندرستی به آنها نیازمندند، به‌دست آورد.
جنین برای رشد کافی روزانه حداقل به ۹ وعده نان، ۳ وعده میوه، ۴ وعده سبزیجات ۲ تا ۳ وعده گوشت و ۳ وعده شیر نیاز دارد. همچنین مصرف سیگار و الکل برای مادر و جنین مضر است.
●دوران شیرخوارگی
در طول این دوران نوزادان سریع‌تر رشد می‌کنند. وزن آنها معمولاً طی شش ماه اول دوبرابر دو دوباره طی شش ماه بعد دوبرابر می‌شود. بنابراین، تغذیهٔ مناسب برای تندرستی آنها بسیار مهم است. در ۴ تا ۶ ماه اول زندگی نوزاد شیرمادر یا شیرخشک برای تغذیه او کافی است. اما بعد از ۴ تا ۶ ماهگی استفاده از غذاهای کمکی لازم است. برای این منظور می‌توان از غذاهائی چون سوپ و پوره یا غذاهای کمکی آماده استفاده کرد.
غلات (به همراه آهن)، پورهٔ سبزیجات، پورهٔ میوه‌ها و پورهٔ گوشت به ترتیب غذاهائی هستند که باید به نوزاد خورانده شوند. همچنین در این دوران لازم است موادغذائی جدید به‌تدریج و به میزان کم به رژیم‌غذائی نوزاد اضافه شود. به این ترتیب می‌توان حساسیت او را به انواع موادغذائی تشخیص داد. مصرف زردهٔ تخم‌مرغ پخته و له شده در ایران برای نوزادان بسیار مفید است. اما مصرف سفیدهٔ تخم‌مرغ به‌دلیل ایجاد حساسیت پیش از ۱۲ ماهگی توصیه نمی‌شود. مصرف کالری‌های مناسب برای رشد اندام‌های کودکان لازم است. بنابراین، استفاده از غذاهای کم‌چربی برای کودکان زیر ۲ سال مجاز نیست.
●دوران کودکی
بین سنین یک تا ۵ سال کودک به سرعت رشد می‌کند و نیاز دارد که در روز ۵ تا ۷ وعده غذا بخورد. این مسئله باعث می‌شود او بتواند انرژی مورد نیاز برای رشد خود را تأمین کند. در عین‌حال، داشتن تحرک و فعالیت بدنی به او کمک می‌کند بتواند وزنش را کنترل کند.
غذاهای سرشار از ویتامین، موادمعدنی و پروتئین مفیدتر از غذاهای پرکالری باارزش غذائی کم هستند. مصرف تخم‌مرغ، شیر، غلات، میوه‌ها و سبزیجات در این دوران بسیار لازم است. در عین حال، باید تا حد امکان از مصرف موادی مثل چیپس و نوشابه‌های گازدار پرهیز کرد. همچنین باید غذاهای جدید و متفاوتی برای کودکان تهیه کرد تا آنها را از ایراد گرفتن به غذا بازداشت.
یکی از مشکلات بزرگ در این سنین احتمال خفگی است. بنابراین، هنگام غذاخوردن باید کاملاً مراقب کودکان بود، خوردن سوسیس، شیرینی‌های سفت، آجیل و انگور می‌تواند خطرناک باشد. در صورت لزوم باید این مواد را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کرد یا از مصرف آنها اجتناب کرد.

منبع : مجله بهکام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها