رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 159531

هزینه خرید لوازم آرایش در استان‌ها و گروه‌های درآمدی ایران

زنان بویراحمدی ۲ برابر زنان تهران پول لوازم آرایش داده‌اند

ساعت ۲۴- سید حسین پیمان از مدیران با سابقه مرکز آمار ایران و از جمله مدیران و کارشناسان با حوصله در این مرکز آماری است که تلاش می‌کند با رفتن در بطن و متن هزاران هزار عدد و رقم پنهان شده در لابه‌لای آمارهای کلان به مسایل جزیی‌تر خانواده‌ها بپردازد.

لوازم آرايش
dir="RTL">تازه‌ترین جست‌وجوی آماری پیمان درباره میزان تقاضای زنان شهری برای كالاهای آرایشی است كه به عدد و رقم‌های جذابی منتهی می‌شود. به طور مثال و در حالی كه انتظار می‌رود هزینه سرانه زنان استان‌های برخورداری مثل تهران یا اصفهان بیشتر از هزینه سرانه استان‌های محروم مثل ایلام یا كهگیلویه و بویراحمد باشد اما آمارها چیز دیگری می‌گویند.

علاوه بر این و در شرایطی كه انتظار می‌رود زنان بیوه هزینه سرانه بیشتری برای خرید لوازم آرایشی اختصاص دهند، این زنان متاهل بوده‌اند كه نسبت بیشتری از هزینه‌های خود را به هزینه‌های آرایشی اختصاص داده‌اند.

آمارهای به دست آمده از طرف سید حسین پیمان نشان می‌دهد در حالی كه هر زن تهرانی به طور متوسط (جدول شماره ۵) در سال ۱۳۹۳ فقط ۱۲۹۷۳ تومان به خرید كالای آرایشی اختصاص داده است، هر زن بویراحمدی به طور متوسط ۲۴۴۳۵ هزار تومان به این كار اختصاص داده است.

كمترین هزینه سرانه آرایشی در استان‌های كشور به زنان قم اختصاص دارد كه در سال ۱۳۹۳ به طور متوسط فقط ۳۵۶۴ تومان به این كار اختصاص داده‌اند. نتایج پژوهش این كارشناس ارشد آمار را در ادامه می‌خوانید:

نسبت ۹۳ به ۸۹

درسال ۱۳۸۹، متوسط هزینه در کالاهای آرایشی ذکر شده هر زن ۱۵ ساله به بالا خانوار شهری، ۴۶۶۰۲ ریال بوده است که این رقم درسال ۱۳۹۳، به ۱۰۸۸۷۴ ، ریال افزایش یافته است. همچنین نسبت این هزینه به هزینه سرانه کل هر فرد خانوار از ۱.۸ درصد در سال ۱۳۹۳، به میزان ۲.۲ درصد افزایش یافته است. هر چند این مبالغ در ظاهر نشان می‌دهد این نوع هزینه خانوارها افزایش یافته است اما با آزمون آماری «کای دو»، به این نتیجه می رسیم که این اختلاف از نظر آماری اختلاف معنی‌داری محسوب نخواهد شد و تفاوت چندانی بین این دو نسبت وجود ندارد. همچنین با توجه به شاخص قیمت، این هزینه در سال ۱۳۸۹، ۷۸۹۵۴ ریال و در سال ۱۳۹۳، رقمی ۷۰۵۱۸ ریال محاسبه می‌شود. نمی‌توان گفت هزینه این گونه کالاهای منتخب آرایشی برای زنان خانوار ۱۵ ساله و بیشتر درسال ۱۳۹۳ ، نسبت به سال ۱۳۸۹، افزایش یافته است. (باتوجه به ضریب تغیرات درنمونه های مذکور این مقایسه قابل انجام است و همچنین باید در نظر داشت که کم‌گویی سیستماتیک دراظهار این هزینه ها برای همه سال ها، به دلیل نبود آگاهی پاسخگو از زنان دیگر خانوار و همچنین خطای حافظه وجود دارد).

این هزینه برای زنان پانزده ساله به بالای شاغل درسال ۱۳۹۳، پنجاه وسه درصد، بیشتر نسبت به زنان غیرشاغل بوده است و زنان پانزده ساله و بیشتر دارای مدرك لیسانس به بالا، پنجاه وهفت درصد بیشتر از زنانی که دارای چنین مدرکی نبوده‌اند هزینه کالاهای آرایشی منتخب را پرداخت کرده‌اند. زنان متاهل، ۴۹ درصد نسبت به زنان هرگز ازدواج نکرده و ۹۹ درصد نسبت به زنان بیوه، بیشتر این نوع هزینه را در سال ۱۳۹۳ داشته‌اند. (جدول ۲)

بیشترین نسبت هزینه کالاهای آرایشی منتخب هرزن پانزده ساله و بیشتر به هزینه کل هر عضو خانوار درسال ۱۳۹۳ در سنین ۱۵ تا ۱۸ سال، به میزان ۵ درصد و کمترین نسبت دراین سال درسنین ۲۹ به بالا، با نسبت دو درصد بوده است.

از نظر مبلغ مطلق، سنین نوزده تا بیست و چهار سال ،بیشترین هزینه را با مبلغ چهارده هزار و پانصد تومان ماهانه برای این کالاهای منتخب آرایشی نسبت به سنین دیگر داشته‌اند. (جدول۳)

گروه‌های درآمدی

براساس هزینه سرانه کل (به عنوان نماینده درآمد )، ۱۸۸۸۵ خانوار نمونه‌گیری شده در سطح کشور در سال ۱۳۹۳، طرح آمارگیری هزینه و درآمد شهری مرکز آمار ایران، در محاسبه‌های این تحقیق، به ده دهک درآمدی تقسیم شدند.

محاسبات نشان می‌دهد هزینه سرانه کالاهای آرایشی منتخب زنان پانزده ساله وبیشتر دربالاترین گروه درآمدی (دهک دهم)، هفت برابر زنان پایین ترین گروه درآمدی (دهک اول) درسال ۱۳۹۳ ، بوده است. شانزده درصد زنان پانزده سال و بیشتر بالاترین گروه درآمدی(دهک دهم) شاغل بوده اند و سی ویک درصد آنان دارای مدرك لیسانس و به بالا، داشته اند و هفده درصد آنها هرگز ازدواج نکرده و هفده درصد نیز بیوه بوده اند، و زنان پانزده سال و به بالا، درپایین ترین گروه درآمدی، ۶ درصد دارای مدرك لیسانس به بالا، ۵ درصد شاغل، ۲۹ درصد هرگز ازدواج نكرده و ۱۰.۵ درصد بیوه بوده‌اند.

باتوجه به نسبت هزینه کالاهای منتخب آرایشی زنان پانزده ساله وبیشتر خانوار ها به هزینه کل هر عضو خانوار در دهک های درآمدی شاید بتوان این گونه تلقی کرد که هزینه این کالاها جزو کالاهای ضروری خانوارها محسوب می‌شود (جدول ۴)

یافته‌های استانی

به گزارش ساعت ۲۴، از نظر ارقام مطلق، استان های کهگیلویه و بویر احمد، البرز، خراسان جنوبی، مازندران و ایلام استان‌هایی بوده‌اند که زنان پانزده ساله و بیشتر آنها، بیشترین هزینه ماهانه کالاهای آرایشی منتخب را در این تحقیق داشته‌اند. به طوری که هر زن پانزده ساله وبیشتر استان البرز، با هزینه بیست و یک هزار تومان درماه نسبت به هر زن پانزده ساله و بیشتر استان قم با مبلغ سه هزار و پانصد تومان درماه ، حدودا ۶ برابر، برای کالاهای منتخب آرایشی درسال ۱۳۹۳ ، هزینه کرده است.

همچنین کمترین هزینه را زنان پانزده ساله وبیشتر استان های قم، گلستان، کرمان، یزد، گیلان برای این کالاها پرداخت کرده‌اند.

بیشترین هزینه کالاهای منتخب آرایشی برای هرزن پانزده ساله وبیشتر خانوار نسبت به هزینه ماهانه کل هر عضو خانوار درسال ۱۳۹۳، در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، البرز، ایلام و کمترین استان‌های در این نسبت هزینه، استان‌های قم، یزد، تهران، آذربایجان شرقی و گیلان بوده است.

این نسبت درسنین ۱۵ تا ۲۴ ساله ، در استان های مرکزی سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان و البرز بیشترین بوده است به طوری که دراستان ، مرکزی ،این هزینه برای هر زن درسن ۱۵ تا ۲۴ ساله با هزینه ۳۴ هزارتومان ماهانه، ۲.۵ برابر کل هزینه آرایش هرزن خانوار این استان بوده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها