رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 169169

زمزمه خروج ازاتحادیه اروپا در فرانسه، هلند، اتریش، دانمارک و سوئد

سربرآوردن جدایی طلبان قاره سبز

ساعت ۲۴-با خروج بریتانیا از اتحادیه، ۱۲ درصد از جمعیت آن و ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این اتحادیه از دست رفته و این زخمی نیست که به این سادگی ها بهبود پیدا کند. مقام های اتحادیه اروپا و دولت های اروپایی از ترس انتشار تمایل به جدایی از اتحادیه اروپا، احتمالاً برخوردهای سختی در قبال بریتانیا پیش خواهند گرفت.

مارین لوپن
محمد مهدی حاتمی-سایه شوم یک اثر دومینو وار در پی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) موجب خواهد شد رهبران اتحادیه اروپا، وقتی دیوید کامرون در سه شنبه آینده برای برگزاری نشست سران این اتحادیه به بروکسل پرواز می کند، برخوردی خشن و انعطاف ناپذیر در قبال او اتخاذ کنند.

به گزارش ساعت ۲۴، رهبران جناح های راست افراطی در فرانسه و هلند، یعنی در دو عضو کلیدی در شکل گیری اتحادیه اروپا، دیروز هیچ فرصتی را برای تقاضا در مورد برگزاری رأی گیری برای ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا از دست ندادند. تقاضاهای مشابهی هم احتمالاً در دانمارک و شاید هم در سوئد مطرح خواهند شد. هر چند هیچ چیز دولت های کنونی در اتحادیه اروپا را مجبور نمی کند در مقابل درخواست های اینچنین سر خم کنند، به نظر می رسد برگزیت، برگزاری رفراندوم های خروج از اتحادیه را به امری محوری در انتخابات سال آینده در فرانسه و هلند بدل کند.

در نتیجه، آلمان، فرانسه، ایتالیا و برخی دیگر از دولت های اروپایی به نظر ناگزیر از این می رسند که خروج بریتانیا از اتحادیه را تا حد ممکن جدی بگیرند. یکی از مقامات بروکسل می گوید:«قطع عضویت بریتانیا در هر حال امری دردناک است. اتحادیه اروپا نمی خواهد از کنار این مسأله به سادگی بگذرد.»

روزنامه آلمانی دی ولت، به اسنادی از وزارت دارایی آلمان در شب گذشته دست پیدا کرده است که نگرانی مقام های را از اثر دومینو وار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نشان می دهد و از کشورهایی مانند اتریش، فنلاند، هلند و مجارستان به عنوان کشورهایی یاد می کند که ممکن است به راه بریتانیا بروند. این گزارش همچنین پیشنهاد می کند بریتانیا به عنوان یک شریک برای بقیه ۲۷ عضو اتحادیه اروپا باقی بماند.

دیوید کامرون به عنوان نخست وزیر مستعفی کشوری که از اتحادیه جدا شده است هم به احتمال زیاد در نشست هفته آینده در بروکسل، از بسیاری از برنامه ها کنار گذاشته خواهد شد. برخی از دولت ها حتی بر این باورند زمانی که ۲۷ کشور عضو اتحادیه در حال بحث در مورد مسائل هستند، باید از آقای کامرون خواسته شود اتاق را ترک کند.

کامرون دیروز در سخنرانی استعفای خود اعلام کرد که مذاکرات جدی پیش از آنکه جانشین او بخواهد به داونینگ استریت [مقر نخست وزیری در انگلستان] برود، آغاز شوند. این زمان بندی البته به احتمال زیاد از سوی سایر دولت های عضو اتحادیه رد خواهد شد.

رؤسای نهادهای اتحادیه اروپا دیروز از لندن خواستند به سریع ترین صورت ممکن تصمیمات مربوط به خروج از اتحادیه را عملی کند هر چند این تصمیمات دردآور و سخت باشند. فرانسوا اولاند، رییس جمهور فرانسه گفت اتحادیه اروپا اکنون با «خطر افراط گرایی و پوپولیسم» رو به رو است. او از بریتانیا خواست که بنا به بند ۵۰ از معاهده اتحادیه اروپا که در مورد خروج از اتحادیه است، مقدمات خروج را «به سریع ترین شکل ممکن» عملی کند. یکی از مقامات فرانسوی گفت:«بریتانیا می خواهد از اتحادیه بیرون برود اما اتحادیه نمی خواهد بریتانیا را از دست بدهد. آنها باید از برنامه زمان بندی ای که ما تعیین می کنیم تبعیت کنند.»

به گزارش ساعت ۲۴، ژان کلود یونکر، رییس کمیسیون اروپا و امانوئل ماکرون، وزیر اقتصاد فرانسه نیز پیش از روز رأی گیری هشدارهای مشابهی داده بودند. آقای ماکرون گفت:«برای حمایت از خواسته های اتحادیه اروپا، ما نمی توانیم به ابهام ها دامن بزنیم و یا اجازه بدهیم زمان زیادی بگذرد...خروج یعنی خروج.»

مقام های اتحادیه اروپا از این نگران اند که دولت جدید در بریتانیا، سعی کند فرآیند خروج را به تأخیر بیندازد و اوضاع را درهم و برهم کند تا بتواند بدون آنکه در بودجه بروکسل مشارکت داشته باشد و به تردد آزادانه شهروندان اروپایی مجوز دهد، به دسترسی های تجاری دلخواه خود به بازار انحصاری اتحادیه اروپا دست پیدا کند. در جلسه ای که روز دوشنبه، پیش از نشست سران در هفته آتی برگزار خواهد شد، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، فرانسوا اولاند، رییس جمهور فرانسه و ماتئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا بیانیه مشترکی خواهند داد مبنی بر اینکه لندن باید تصمیمی صریح و شفاف بگیرد.

دولت های اروپایی به ویژه نگران جدایی های آینده اند، رفراندوم های خروج-ماندنی که ممکن است در برخی کشورهای بنیانگذار اتحادیه مانند فرانسه یا هلند جامه عمل بپوشند. با خروج بریتانیا از اتحادیه، ۱۲ درصد از جمعیت آن و ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی آن از دست رفته است و این زخمی نیست که به این سادگی ها بهبود پیدا کند. به همین دلیل، خروج کشورهای بنیانگذاری مانند فرانسه یا هلند می تواند به منزله مرگ اتحادیه باشد.

هم مارین لوپن، رهبر جبهه ملی در فرانسه و هم گیرت ویلدرز، پوپولیست هلندی، در نظرسنجی های داخلی در این کشورها، رأی بالایی دارند. این هر دو هم از همان ادبیات ضد نخبگی، ضد متخصصان، ضد مهاجران و طرفدار حق حاکمیتی استفاده می کنند که امثال نایگل فاراژ و سایر رهبران خروج از اتحادیه اروپا عادت به استفاده از آن داشتند.

به گزارش ساعت ۲۴، جدایی قاطع میان رأی دهندگان بریتانیایی که خروج و ماندن در اتحادیه را می خواستند، یعنی پیرها در مقابل جوانان، ثروتمندان در مقابل فقرا، شهرهای کوچک در مقابل شهرهای بزرگ و کم سوادان در مقابل بی سوادان، تنها مختص بریتانیا نیست. این ها دقیقاً همان قلمرو انتخاباتی ای را به یاد می آورند که خانم لوپن در سالهای اخیر در فرانسه رقم زده بود و افزون بر این، یادآور جامعه رأی دهندگان به دونالد ترامپ در ایالات متحده آمریکا هم هست.

منبع: ایندیپندنت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها