رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 219595

باداده کاوی مشتریان خود را پیش بینی کنیم

احسان رفیعی

ساعت24-منبع داده ها ذخیره شده در منابع قابل دسترس نسبت به قبل پیشرفت چشم گیری کرده است،فرایند داده کاوی برای استخراج اطلاعات از مجموعه داده ها و تبدیل آن به یک ساختار قابل فهم نسبت به گذشته بیشتر شده است.عبارت داده کاوی شباهت به استخراج زغال سنگ و طلا دارد. داده کاوی نیز اطلاعات را که در انبارهای داده مدفون شده است، استخراج می کند.

احسان رفيعي
دیتای مورد نظر امکان دارد که شامل هر نوع منبعی همانند اعداد،تصاویروصدا وفیلم باشد،دیتاهایی که در فضا وب ذخیره شده اند وموجود است اکثرا دارای ساختار مشخصی ومعانی تعریف شده ای نیستند همچنین شبکه های اجتماعی هم از این قائده جدا نیست،از مرحله تجزیه و تحلیل اولیه که شامل پایگاه داده و مدیریت داده ها، پردازش اولیه داده، مدل و استنتاج ملاحظات، معیارهای جالب و ملاحظات پیچیدگی که پس از پردازش کشف می کنیم گذر می کنیم و ورودی به این جزییات نمی کنیم.

هدف داده کاوی به دست آوردن مقادیری از داده ها و الگوها است که خود داده ها مورد هدف نیست بلکه آن چیزی که از داده استخراج و کشف می گردد هدف داده کاوی است و داده کاوی هیچ گونه ارتباطی با اصل داده ها ندارد ودر چنین وضعیتی داده کاوی به کاربران کمک می کند که در حجم بالای دیتاها،اطلاعات مورد نظر را به دست آورند. داده کاوی فرآیندی است بوسیله کامپیوتر که در واقع تجزیه و تحلیل خود را بصورت کاملا هوشمند و نرم افزاری انجام می دهد که تکنیک های مختلفی برای دست آوردن داده ها استفاده می شود همچنین جستجوگرهای گوگل، یاهو و بینگ نمونه هایی از پراستفاده‌ترین سیستم‌های بازیابی اطلاعات هستند که به کاربران برای بازیابی اطلاعات متنی، تصویری، ویدئویی و غیره کمک می‌کنند.

چون با خیل عظیمی از داده ها مواجه هستیم بنابراین برای بهرهگیری از آنها نیازمند به ابزارهای کشف دانش هستیم. داده کاوی به عنوان یک توانایی پیشرفته در تحلیل داده و کشف دانش مورد استفاده قرار می گیرد.
قبل از شروع تجزیه و تحلیل داده ها باید شناخت دقیقی از داده ها داشت تا به راحتی بتوانیم در انبوهی از داده ها خروجی خود را صحیح و مشخص بگیریم.

تفسیر داده ها، راهنمای طراحی مدل کسب و کارمی باشند که باید برای کارفرما، بازاریابان و سایر متخصصان خوانا باشد. زیرا راهنمای طراحی یک مدل کسب و کار بشمار می‌آید. از آنجایی که هر سیستم کاربران متعددی دارد و آنان نیز از داده و بازداده‌های گوناگون استفاده می‌کنند تشریح اطلاعات برای سیستم دشوار است همچنین تحلیلگر معمولاً با سیستم آشنا نیست و ضمن تجزیه و تحلیل و تشریح با آن آشنا می‌شود.

تشریح داده ها برای پاسخگویی به نیازها باید به صورت تشریحی و با جزییات صورت پذیرد و در عین حال از کلیتی برخوردار باشد که به تشکیل یک مدل کسب وکار منجر شود و نیازهای کلی صاحب کسب و کار را در بعد اطلاعات برآورده سازد.

مدل مفهمومی داده ها را از دید کارفرما تشریح می‌کنند نه از دید فرایندهای تفصیلی سیستم بنابراین پایگاه اطلاعاتی حاصل از آن با نیازهای اطلاعاتی کارفرما قابلیت انطباق بیشتری خواهد داشت همچنین تحلیلگر را تشویق می کند تا تحلیل داده ها را بر مبنای نیازهای کارفرما یا نحوه تجسم ذهنی آنان قرار بدهد، در واقع داده کاوی برای ایجاد مدل هایی برای تصمیم گیری است. این مدلها رفتارهای آینده را براساس تحلیلهای گذشته پیش بینی می کنند.

مقدمه ای از مفهوم داده کاوی (Data mining) و تاثیر و اهداف آن بیان شد در ادامه متن قصد دارم ارتباطی که به صورت لازم و ملزوم میان داده کاوی و تجارت الکترونیک است را مطرح کنم، داده کاوی می تواند سوالات کسب و کار که به طور سنتی بسیار وقت گیر انجام می شود را بصورت هوشمندانه و نرم افزاری تحلیل و بررسی کند.

به خوبی می دانیم که جذب یک مشتری جدید و شناسایی علایق او بسیار دشوار است و سخت از آن نگه داشتن یک مشتری می باشد که باید استراتژیک و برنامه ریزی کاملا منسجم و دقیقی داشت اغلب تجارت ها به تصمیم گیری استراتژیک و یا اتخاذ خط مشی های جدید برای خدمت رسانی بهتر مشتریان خود نیاز دارند و این نیاز در تجارت الکترونیک با وجود اینکه رقابت خیلی بیشترتر و حساس تر می باشد اهمیت ویژه پیدا کرده است.

با داده کاوی می توان دلائل نارضایتی و علایق مشتریان را بررسی کرد همچنین سودآوری مشتری های بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل کرد و با استفاده از تقسیم مشتریان و پیش‌بینی و اینکه مشتری تا چه زمانی وفادار خواهد ماند و چگونه احتمالا ما را در چند سال آینده ترک خواهد کرد به استراتژی مشخصی دست یافت تا طبق آن به یک مدل کسب و کار مشخص در جهت مشتری مداری گام برداشت.

برای اینکه موضوع مورد بحث تقریب به ذهن باشد یک مثال بیان می کنیم معمولا فروشگاه های آنلاین صفحه اول خود را به نحوی طراحی می کنند که مشتری و یا همان کاربر بعد از دیدن اجناس موجود در صفحه اول میل بیشتر به خرید پیدا کند، این مثال به داده هایی در مورد رفتار مصرفی گذشته مشتریان برای تعیین الگویی به وسیله داده کاوی، نیاز دارند تا بدانیم که مشتری به چه اجناسی میل بیشتری برای خرید دارد.

برای روشن تر شدن مسأله می توان مثال را به این صورت بیان کرد که در یک فروشگاه آنلاین پس از داده کاوی در یک بازده زمانی مشخص محرز می گردد که درصدی از مشتریان بعد از خرید موبایل ودر همان روز به دنبال خرید حافظه خارجی موبایل هستند مدیر فروشگاه می تواند بلافاصله دستوراتی صادر کند که بر اساس مدل های موبایل موجود در فروشگاه حافظه های خارجی را به کاربر پیشنهاد دهد مطمئنا پس از مدت کوتاهی سود حاصل از این بخش از فروشگاه به طور قابل ملاحظه ای ترقی خواهد کرد و به میزان فروش موبایل فروش حافظه موبایل هم افزایش پیدا می کند.

بنابراین می توان گفت با داده کاوی به راحتی می‌توان ارزش مشتریان را تعیین کرد، رفتار آنها را در آینده پیش بینی و تصمیمات آگاهانه ای را در این رابطه اتخاذ کرد. و بر اساس آن تصمیمات آگاهانه استراتژی مدیریت مشتری را پیاده سازی کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها