رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 326532

خواص شوید | معجزه شوید برای لاغری و کاهش قند خون

شوید یکی از سبزیهای پر مصرف در غذای ما ایرانی ها است که به تازگی فواید آن برای لاغری برای ما روشن شده است در این مطلب برخی از این فواید را برا شما گرد آوری نمودیم که در ادامه میخوانید.

html>

شوید به طور گسترده به عنوان یک گیاه با رایحه معطر مورد استفاده قرار می گیرد. گزارش شده است که دارای خواص آنتی هیپرلیپیدمی ، آنتی هیپر کلسترولمی ، ضد سرطان ، ضد عفونی کننده ، ضد اسپاسم و دیورتیک است. از بذرها به عنوان داروی خانگی برای رفع مشکلات گوارشی مانند درد معده ، سوء هاضمه و نفخ استفاده می شود. عصاره دانه ها جریان شیر را در مادران شیرده افزایش می دهد و سپس توسط کودک در شیر گرفته می شود تا از بروز قولنج جلوگیری کند.

شوید گیاه گیاهی معطر است که از زمان های بسیار قدیم شناخته شده است و ما را به دوران یونانیان ، مصریان و رومیان سوق می دهد و منشأ آن از شرق مدیترانه و آسیای صغیر است.

نام علمی آن "Anethum graveolens" است و متعلق به خانواده Umbelliferae است. امروزه شوید در بسیاری از کشورها کشت می شود و همچنین وحشی می باشد.

این گیاه سالانه است که می تواند تا یک متر بلند و در تابستان شکوفا شود. هنگام جمع آوری دانه ها ، زمانی که رسیده باشند ، باید انجام دهیم ، می توانیم از رنگ آن شناسایی کنیم که چه زمانی قهوه ای است.

شوید گیاهی معطر ، بوی آنیزه شده و کمی شبیه لیمو است و علاوه بر استفاده از آن برای خواص دارویی آن ، از شوید نیز در پخت و پز برای طعم دادن به ماهی ، غذاهای دریایی ، برای ترشیجات ، در سالادها ، سس ها استفاده می شود.

هنگام استفاده از شوید بهتر است از شوید تازه مصرف شود تا از عطر و طعم آن لذت ببرید. اگر نتوانیم شوید تازه در بازار پیدا کنیم ، نوع خشک آن را خواهیم یافت.

مزایای شوید

قسمت های مورد استفاده در این گیاه برگ ، میوه و دانه است.

از نظر تغذیه ای سرشار از :

فیبر سدیم
کربوهیدرات آهن
ویتامین های B ، B1 ، B2 ، B3 ، B5 ، B6 ، B12) فسفر
ویتامین A پتاسیم
ویتامینC روی
کلسیم مس
منیزیم سلنیوم
اسیدهای چرب منگنز

از طرف دیگر می توانیم یادآور شویم که شوید ضد اسپاسم ، کارمیناتیو ، ادرارآور ، معطر ، گالاکتوگا ، ضد عفونی کننده و ضد حساس است.

با توجه به مزایای دارویی آن ، شوید برای مقابله با نفخ ، تسکین کولیک همراه با گازها ، هضم بهتر، افزایش ترشح شیر مادر در مورد مادران شیرده ، برای آرام کردن دردهای مرتبط با قاعدگی ، برای رفع احتباس مایعات استفاده می گردد.

تهیه داروهای طبیعی برای بهبود هضم

مواد لازم:

1 فنجان آب معدنی دو قاشق چای خوری دانه شوید

طرز تهیه:

مرحله اول:

دانه های شوید را خرد کنید. آب را در یک قابلمه می گذاریم تا جوش بیاید.

مرحله دوم:

وقتی جوش آمد ، دانه ها را اضافه کنید. از روی حرارت بردارید. پس از گذشت ده دقیقه آن را میل نمائید در صورت علاقه کمی با نبات شیرین نمائید این نوشیدنی را بعد از غذا یک فنجان میل نمائید.

دانه های شوید را برای مقابله با زخم معده مصرف کنید

چند عدد از دانه های شوید می گیریم و می جویم. این راه حل همچنین برای بوی بد دهان نیز موثر است.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه ته چین مرغ و شوید

خواص شوید

خواص شوید

شوید یکی از سبزیجاتی است که به دلیل عطر و طعم خوب به صورت خیس و خشک شده در یک برنامه غذایی گنجانده می شود. برای انکه بیشتر با این سبزی پرخاصیت آشنا شوید در زیر خواص و فواید ان را اورده ایم.

کاهش قند و چربی خون با شوید


شوید تازه، از منظر طب سنتی، تحلیل برنده اخلاط بدن، بازکننده انسداد عروق، اشتهاآور، مدر و قاعده‌آور است و می‌تواند با افزایش ترشح انسولین، سطح قند خون را در بیماران دیابتی کاهش دهد.فراموش نکنیم که در مقاله‌های طب نوین هم تأکید شده است که استفاده از شوید تازه باعث کاهش سطح تری‌گلیسرید و کلسترول خون می‌شود.

گوشت را با شوید بپزید



پختن گوشت با شوید تازه باعث برطرف شدن بوی بد گوشت و پختن سریع‌تر آن می‌شود. این روش پخت، هضم گوشت را برای افرادی که معده‌های ضعیفی دارند، ساده‌تر می‌کند. به همین دلیل پرورش شوید در منزل و مصرف مداوم آن، فواید بسیاری برای بدنتان دارد.

خواص شوید

خواص تخم شوید



افزودن تخم شوید در اطعمه و اغذیه و ترشی‌ها اصلاح عوارض معدی، و منع ترش کردن معده بعد از غذا می‌کند.

پشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه خورش شوید خولی

خواص شوید برای لاغری

شوید یکی از داروهای گیاهی اما مورد استفاده در سبزیجات به شمار می رود. اغلب افراد استفاده ازشوید را به غذاهای خود محدود می کنند در حالی که چنین تصوری کاملا اشتباه است و مصرف این مواد به صورت خام و به دور از طبخ و فرآوری با خاصیت بیشتری نیز همراه خواهد شد. شوید خواص بسیار زیادی را با خود به همراه دارد که یکی از این خواص بسیار مهم در ارتباط با لاغری می باشد.

برخی از افراد از لاغری خود رنج می برند و نمی دانند که از چه راهی برای چاق شدن باید اقدام کنند. آنها راه های طولانی بسیاری را می پیمایند اما در نهایت با بن بست روبه رو خواهند شد. در صورتی که با دلیل مشکلات معده دوست ندارید غذا خوردن خود را افزایش دهید برای یک هفته از دمنوش شوید استفاده کنید. این دمنوش اشتهای شما را همانند قبل باز خواهد گرداند. این بار به روش منطقی برای غذا خوردن خود اقدام خواهید کرد و در نتیجه قطعا به وزن دلخواه خواهید رسید.

علاوه بر تأثیری که شوید برای رفع لاغری ناشی از مشکلات معده برجای خواهد گذاشت ، استفاده از ماسک این داروی گیاهی می تواند با تأثیر بر روی سلامت پوست شما شادابی و زیبایی و درخشندگی را باز گرداند. در صورتی که هر روز تنش های عصبی زیادی را تحمل می کنید ، استفاده از دمنوش شوید می تواند اثری آرامش بخش را با خود به همراه داشته باشد و در نتیجه در کمترین زمان ممکن احساس راحتی را برای فرد پدید آورد.

افرادی که چاقی های مفرطی دارند و این چاقی منجربه به افزایش فشار خون و چربی خون در آنها شده باید توجه داشته باشند که استفاده از شوید خام یا غیرخام اثری کاهنده بر روی چربی خون آنها خواهد داشت ، معمولا این چربی ها گرفتگی عروق و در نهایت سکته را به همراه دارند.

خواص شوید | معجزه شوید برای لاغری و کاهش قند خون

درمان طبیعی باد فتق با شوید

یک نسخه قدیمی چینی برای باد فتق نیز از تخم شوید استفاده می کنند

طرز استفاده:

مرحله اول:

برای باد فتق که از تخم شوید استفاده می کنند دستور آن باین صورت است که باید حدود 40 گرم تخم شوید را بودهید تا کاملا قهو ه ای شود

مرحله دوم:

سپس آنرا کاملا آسیاب کنید تا بصورت پودر داراید و بعدا آنرا با سرکه سیب مخلوط کرده و میل کنید .

خواص آب شوید

خوردن آب شبت با عسل باعث قی و آسودگی از آزار طعام خراب می شود.آب پخته آن رفع درد پشت و کلیه و مثانه می کند. آب پخته خود و تخم آن مسکن درد شکم و روده، و رافع نفخ شکم ناشی از پرخوری به دنبال گرسنگی زیاد می باشد. خوردن آب پخته شبت رفع سکسکه و قی و غثیان غذای فاسد می کند.

آب شوید موجب رفع بیماری های گوش می شود به صورتی که با چکاندن اب شوید در گوش می توانید امراض گوش را برطرف کنید.

مضرات شوید

گرم مزاجان باید آن را با آب لیمو و سکنجبین و آب غوره و ترشی ها بخورند و سرد مزاجان باید آن را با قرنفل و دارچین و عسل بخورند.

شوید از تیره جعفری بوده و بخاطر داشتن فورانوکومارین ها موجب افزایش حساسیت پوست به نور ماوراء بنفش و افزایش احتمال بروز واکنش حساسیت به نور می گردد.

مصرف شوید در کسانی که بیماری حاد کلیوی ( ATN) یا بیماری مزمن کلیوی دارند،موجب تشدید التهاب مجاری کلیوی بواسطه اسانس اجزاء شوید می گردد.

دید را ضعیف می‎کند.

کسانی که زخم معده دارند احتمالاً ایجاد خونریزی می‎کند.

مصرف افشرده شوید موجب افزایش احتمال اختلالات کبدی در بیمارانی که مبتلا به التهاب مزمن کبدی ( سیروز Cirrhosis ) می گردد.

شوید به عنوان یک گیاه دارویی

شوید گیاه دارویی شناخته شده ای در طب عامیانه است. در دوران باستان از شوید برای اهداف مختلفی استفاده می کردند. به عنوان مثال ، گلادیاتورها و مبارزان نمایش خود را با روغن شوید چرب می کردند ، زیرا تصور می شد شوید برای تسکین درد و التیام زخم ها است. از این گیاهان در مصر باستان برای بیماری هایی مانند سردرد نیز استفاده می شد.

در کتاب های گیاهی قرون وسطی ، از شوید برای بسیاری از بیماری ها استفاده می شد. از دانه های گیاه برای ترمیم زخم استفاده می شد. همچنین ، از روغن شوید در درمان تومورها و به طور کلی برای تسکین درد استفاده شده است. از نظر داخلی ، این گیاه به طور عمده در خانم های بارداری که در تولید شیر مشکل داشتند استفاده می شد.

شوید سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها ترکیبات طبیعی هستند که به محافظت از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد کمک می کنند.

در نتیجه، تحقیقات نشان می دهد که خوردن غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان ممکن است به کاهش التهاب مزمن و پیشگیری یا حتی درمان برخی بیماری ها از جمله بیماری قلبی، بیماری آلزایمر، آرتریت روماتوئید و برخی از انواع سرطان کمک کند. دانه ها و برگ های گیاه شوید سرشار از چندین ترکیب گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی است.

فلاونوئیدها این ترکیبات گیاهی با کاهش خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و انواع خاصی از سرطان مرتبط هستند. آنها همچنین ممکن است نقش مهمی در سلامت مغز داشته باشند.

ترپنوئیدها این ترکیبات در اسانس ها یافت می شوند و ممکن است در برابر بیماری های کبد، قلب، کلیه و مغز محافظت کنند. تانن ها که عامل تلخی بسیاری از غذاهای گیاهی هستند، دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی و همچنین اثرات ضد میکروبی هستند.

علاوه بر این، شوید منبع خوبی از ویتامین C است که خواص آنتی اکسیدانی قوی نیز دارد.

شوید و سلامت قلب

بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. با این حال، سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که حدود 75 درصد از بیماری های قلبی را می توان با کاهش عوامل خطر مانند رژیم غذایی نامناسب، سیگار کشیدن و ورزش نکردن پیشگیری کرد.

سایر عوامل خطر بیماری قلبی عبارتند از فشار خون بالا، سطح تری گلیسیرید پایین و کلسترول بد (LDL) و التهاب مزمن.

فلاونوئیدها، مانند آنهایی که در شوید یافت می شوند، به دلیل خواص آنتی اکسیدانی قوی و ضد التهابی، از سلامت قلب محافظت می کنند. علاوه بر این، مطالعات حیوانی نشان داده است که عصاره شوید ممکن است اثرات کاهش کلسترول و کاهش تری گلیسیرید داشته باشد.

مطالعه ای روی 91 نفر با سطح کلسترول تام و تری گلیسیرید بالا نشان داد که مصرف 6 قرص عصاره شوید روزانه به مدت 2 ماه به طور قابل توجهی سطح کلسترول و تری گلیسیرید را بهبود می بخشد، اما بر سطح کلسترول خوب (HDL) تأثیر نمی گذارد.

با این حال، مطالعه دیگری روی 150 نفر با سطح کلسترول و تری گلیسیرید بالا، پس از 6 هفته استفاده روزانه از قرص های شوید، هیچ تغییر قابل توجهی در سطح کلسترول یا تری گلیسیرید نشان نداد.

با این حال، ذکر این نکته ضروری است که اکثر مطالعاتی که به بررسی اثرات شوید بر سلامت قلب می پردازند، از این عصاره استفاده کرده اند. بنابراین، مشخص نیست که شوید تازه یا خشک در رژیم غذایی شما چقدر بر سلامت قلب تأثیر می گذارد.

به طور کلی، اگرچه آنتی اکسیدان های موجود در عصاره شوید ممکن است برای سلامت کلی قلب مفید باشد، اما مطالعات بیشتری در انسان برای ارزیابی اثربخشی شوید بر کلسترول و سطح قند خون تری گلیسیرید مورد نیاز است.

شوید به روش های زیر می تواند برای سلامتی شما مفید باشد:

خواص ضد باکتریایی: اسانس های شوید دارای اثرات ضد باکتریایی هستند که با باکتری های بالقوه مضر مانند کلبسیلا پنومونیه و استافیلوکوکوس اورئوس مبارزه می کنند.

سلامت استخوان: شوید حاوی کلسیم، منیزیم و فسفر است که همگی برای سلامت استخوان ها مهم هستند.

گرفتگی های قاعدگی: اسانس های شوید می توانند به تسکین درد ناشی از گرفتگی عضلات در دوران قاعدگی کمک کنند.

موارد اسفاده از شوید

شوید یک ماده خوش طعم است که به راحتی به غذا اضافه می شود.

در اینجا چند راه برای افزودن شوید تازه به وعده های غذایی خود آورده شده است:

  • از آن به عنوان چاشنی سوپ یا سبزیجات بوداده استفاده کنید.
  • آن را روی سالاد خیار سرد بپاشید.
  • از آن در سالاد سیب زمینی یا روی سیب زمینی پخته یا برشته استفاده کنید.
  • آن را در ماست هم بزنید.
  • خرد کرده و به سالاد اضافه کنید.
  • از آن برای طعم دادن به غذاهای ماهی، بره یا تخم مرغ استفاده کنید.
  • آن را به نان های پخته شده اضافه کنید.

شوید خشک را می توان برای طعم دادن به سالادهای سیب زمینی، مرغ یا ماهی تن نیز استفاده کرد.

در مورد دانه ها، دانه های شوید را می توان به صورت کامل یا له شده استفاده کرد و به نان، سوپ یا غذاهای سبزیجات اضافه کرد. همچنین می توان از آنها برای تهیه ترشی شوید استفاده کرد.

نحوه نگهداری شوید

برای تازه ماندن، ابتدا باید برگ ها را با آب خنک اسپری کنید، شاخه ها را در یک حوله کاغذی بپیچید و سپس در یک کیسه پلاستیکی زیپ دار قرار دهید.

شوید را تا 1 هفته در کشوی کریسپر یخچال نگهداری کنید. برای نگهداری طولانی‌تر، می‌توانید شوید تازه را با آبکشی و سپس قرار دادن شاخه‌ها در یک لایه روی یک ورقه کوکی در فریزر منجمد کنید.

پس از انجماد، شاخه ها را به کیسه ای در فریزر منتقل کنید و برای طعم بهتر به مدت 6 ماه در فریزر قرار دهید.

شوید منجمد را می توان در آشپزی بدون ذوب اولیه استفاده کرد. بذر شوید خشک و شوید را باید در ظرف دربسته و در جای خنک و تاریک به مدت 6 ماه تا 1 سال نگهداری کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها