رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 328226

خواص ارزن | با فواید ارزن برای درمان سرطان آشنا شوید

ارزن در درمان بسیاری از بیماریها فواید زیادی دارد که افراد کمی از آن اطلاع دارند در این مطلب خواص ارزن را برای شما گرد اوری نمودیم که در ادامه میخوانید.

html>

ارزن یک دانه باستانی محسوب می‌شود که از 10000 سال پیش در آسیای شرقی کشت می‌شده است. انواع مختلفی دارد که انواع مرواریدی و انگشتی از معروف‌ترین آن‌ها می‌باشند. اگرچه ارزن اغلب به عنوان غذای پرندگان محسوب می‌شود، ولی فقط مخصوص آن‌ها نیست و به عنوان یکی از غلات خوشمزه جهت تهیه انواع متنوعی از غذاها در بسیاری از کشورها به ویژه چین، آفریقا و هند کاربرد دارد. ارزن در طول سال موجود است و از نظر اندازه کوچک بوده و شکل گردی دارد که به رنگ‌های سفید، زرد کم رنگ، قهوه‌ای، خاکستری یا بنفش دیده می‌شود.

ارزن از نظر طعم، شیرینی ملایمی داشته و حاوی هزاران ماده مغذی مفید است و بیش از یک‌سوم جمعیت جهان از آن تغذیه می‌کنند.

ارزش غذایی ارزن

مواد مغذی ارزن شامل:

15 درصد پروتئین پتاسیم
مقادیر بالای فیبر کلسیم
ویتامین‌های B کمپلکس (نیاسین، فولاسین و ریبوفلاوین) روی
مواد معدنی آهن آمینواسیدهای ضروری متیونین
منیزیم لسیتین
فسفر و ویتامین A
منگنز اسید فیتیک

ارزن از نظر کلسیم غنی بوده و به تحکیم استخوان‌ها کمک کرده و ریسک استئوپروزیس را کاهش می‌دهد. همچنین به خاطر آهن موجود در ارزن در افراد دچار آنمی می‌تواند مفید واقع شود

در طب سنتی بیان شده که ارزن از نظر طبیعت، حرارتی خنک‌کننده دارد و دارای ویژگی‌های ضد افسردگی و بی‌خوابی، آرامش‌بخشی، ضد قارچ، دافع بلغم، چربی خون و اخلاط سینه می‌باشد، قابض بوده و آرد آن درمان کننده اسهال صفراوی است و همچنین موجب تنظیم حرارت بدن می‌گردد.

سوپ ارزن در استفراغ و سوءهاضمه مفید است و همچنین استفاده منظم از سوپ آن برای ویار و تهوع بامدادی می‌تواند موثر باشد.

خواص ارزن

ارزن و دیابت

اگر می‌خواهید از قلبتان محافظت کنید، ارزن یکی از بهترین دانه‌های ممکن است که می‌توانید به رژیم غذایی‌تان اضافه‌اش کنید.ارزن، یک منبع غنی از منیزیم است که یک ماده معدنی مهم برای کاهش فشار خون و خطر حملات قلبی است، مخصوصا در مورد آترو اسکلروز.

همچنین ارزن یک منبع عالی از پتاسیم هم هست که بعنوان یک گشاد کننده‌ی عروق عمل می‌کند و فشار خون را بیشتر، پایین نگه می‌دارد. کاهش فشار خون و بهینه‌سازی گردش خون شما، یکی از بهترین راه‌ها برای حفاظت از سلامت قلبی و عروقی‌تان است.

علاوه بر این، لیگنان‌های گیاهی موجود در ارزن می‌توانند در دستگاه گوارش شما، توسط «میکرو فلورا» به لیگنان‌های حیوانی تبدیل شوند. ثابت شده که لیگنان‌های حیوانی در برابر برخی از بیماری‌های مزمن مانند سرطان و بیماری قلبی از ما محافظت می‌کنند.

سلامت قلب شما با ارزن

اگر می‌خواهید از قلبتان محافظت کنید، ارزن یکی از بهترین دانه‌های ممکن است که می‌توانید به رژیم غذایی‌تان اضافه‌اش کنید.ارزن، یک منبع غنی از منیزیم است که یک ماده معدنی مهم برای کاهش فشار خون و خطر حملات قلبی است، مخصوصا در مورد آترو اسکلروز.

همچنین ارزن یک منبع عالی از پتاسیم هم هست که بعنوان یک گشاد کننده‌ی عروق عمل می‌کند و فشار خون را بیشتر، پایین نگه می‌دارد. کاهش فشار خون و بهینه‌سازی گردش خون شما، یکی از بهترین راه‌ها برای حفاظت از سلامت قلبی و عروقی‌تان است.

علاوه بر این، لیگنان‌های گیاهی موجود در ارزن می‌توانند در دستگاه گوارش شما، توسط «میکرو فلورا» به لیگنان‌های حیوانی تبدیل شوند. ثابت شده که لیگنان‌های حیوانی در برابر برخی از بیماری‌های مزمن مانند سرطان و بیماری قلبی از ما محافظت می‌کنند.

مضرات ارزن

۱- زنان آبستن مجاز به مصرف ارزن نمی باشند. زیرا ممکن است که موجب سقط جنین بشود.

۲- زیاده روی در مصرف ارزن جایز نبوده و موجب ازدیاد اسید اوریک، سنگ مثانه ، ناراحتی معده و ضعف قوهباء می شود.

۳- اشخاص مبتلا به کلسترول ، نقرس، تصلب شرائین، گرفتگی و احتقان مثانه و آترومی مجاز به مصرف ارزن نمی باشند.

سم زدایی از بدن با ارزن

آنتی اکسیدان‌های بسیاری در ارزن وجود دارند که علاوه بر تاثیر مفیدشان در خنثی کردن رادیکال‌های آزاد (که می‌توانند باعث سرطان شوند) می‌توانند سموم دیگر را نیز از بدن دفع کنند، مانند سمومی که در کلیه و کبد شما هستند.

کورستین، کورکومین و اسید الاژیک و دیگر ترکیبات مفید می‌توانند از طریق افزایش دفع مناسب و بی اثر کردن فعالیت آنزیمی در آن اندامها، بدن شما را از هرگونه عوامل خارجی و سموم پاکسازی کنند.

ارزن و دستگاه تنفسی

تحقیقات، به روشنی نشان داده‌اند که ارزن می‌تواند بطور قابل توجهی کیفیت زندگی افرادی که از کودکی مبتلا به آسم بوده‌اند را بهبود ببخشد و همچنین در وهله‌ی اول می‌تواند، از گسترش آن جلوگیری کند. اگرچه برخی از شواهد بحث برانگیز است اما نشان می‌دهد که میزان خس خس سینه و حملات آسم در کودکانی که مقدار زیادی غلات مانند ارزن مصرف می‌کردند، بطور قابل توجهی کمتر شده است (بیش از ۱۵درصد).

همچنین گندم دارای یک ماده‌ی حساسیت زای متداول است که با آسم و خس خس در ارتباط است ولی ارزن چنین ترکیباتی ندارد و چنین تاثیر بدی نمی‌گذارد.

توجه: با توجه به استرس‌های امروزی در بدن ما (بویژه در سیستم غددی) برای اینکه هضم، بدرستی انجام شود به فعالیت بیشتری نیاز است و فرایند هضم ارزن هم ممکن است سنگین باشد. بنابراین، قبل از اینکه رژیم غذایی‌تان را به رژیم غذایی سرشار از ارزن تغییر دهید، درباره‌ی سلامت تیروئید و سایر غددتان با پزشک خود مشورت کنید.

ارزن و درمان سرطان :

یکی دیگر از فواید ارزان خواص آن برای جلوگیری از ابتلا به سرطان و تومور می باشد که در اینجا به شرح آن می پردازیم طبق بررسی های صورت گرفته توسط متخصصان به این نتیجه رسیده اند که مصرف فیبر یکی از بهترین و آسان ترین روش برای پیشگیری از سرطان به ویژه سرطان سینه در بانوان می باشد بر طبق این نتایج خانم ها با میل نمودن مقداری بیش از 30 گرم فیبر در رژیم غذایی روزانه خود از مبتلا شدن به سرطان سینه تا 50 درصد پیشگیری می نمایند .ارزن چون منبع مناسبی از فیبر می باشد لذا به بانوان توصیه می گردد هر روز از آن میل نمایند تا از ابتلا به یکی از پر رواج ترین و کشنده ترین سرطان ها در زنان جلوگیری به عمل آورند.

ارزن سلامت بدن را تقویت می کند

ثابت شده است که ارزن در موارد حاد بیماری ، به ویژه در سرماخوردگی و بیماری های تنفسی ، کمک بزرگی است. زیرا برخلاف انواع دیگر دانه ها مانند گندم یا هجی ، ارزن لجن ایجاد نمی کند. ارزن حاوی گلوتن (پروتئین چسبنده) نیست و بنابراین برای افرادی که آلرژی و عدم تحمل غذایی دارند ایده آل است. غلات سالم به دلیل قابلیت هضم آسان و قابلیت هضم خوب برای مشکلات گوارشی و سنگ صفرا نیز توصیه می شود. ارزن سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و تمام خواص مثبت آن در برابر ویروس ها و باکتری ها است. با این کار باعث مهار التهاب در بدن می شود.

خواص ارزن | با فواید ارزن  برای درمان سرطان آشنا شوید

ترکیب غذای ارزن

در تجزیه و تحلیل ترکیب تغذیه ای ارزن، کربوهیدرات ها، فیبر غذایی، پروتئین های گیاهی، اسیدهای چرب چند غیراشباع و تک غیراشباع، عناصر کمیاب، مواد معدنی و ویتامین ها را می یابیم.

ارزن کامل مانند سایر غلات حاوی ویتامین های گروه B (B1، B2، B3، B5، B6 و B9) و همچنین ویتامین E (ویتامین آنتی اکسیدان) است. این یک منبع طبیعی عالی از فیبر و پروتئین رژیمی است. و اینها برای سلامت قلب و عروق مفید هستند.

ترکیبات غذایی این غلات شامل فسفر، منیزیم، آهن، سیلیس، منگنز و روی است. این یک منبع انرژی پایدار و ضروری برای یک رژیم غذایی متعادل است. به لطف این ترکیب خاص، ارزن یک غذای مغذی و انرژی زا است که برای همه توصیه می شود.

ارزن یک غلات بدون گلوتن

بخش بزرگی از جمعیت نسبت به گلوتن حساس یا حتی عدم تحمل هستند. به عنوان یادآوری، گلوتن مخلوطی از پروتئین ها (گلوتنین و گلیادین) موجود در غلات خاصی مانند گندم است. مصرف آن باعث اختلالات گوارشی کم و بیش قابل توجهی در برخی افراد می شود. به منظور اجتناب از آنها، بسیاری از مردم ترجیح می دهند غذاهای حاوی آنها را کاهش دهند یا حتی حذف کنند و به این ترتیب، ارزن یک جایگزین عالی است.

ارزن یک غذای بسیار قابل هضم و ضد حساسیت است. می توان آن را به صورت خام به صورت نشاسته مصرف کرد یا از آرد آن برای جایگزینی تمام یا بخشی از آرد سنتی گندم در آشپزی استفاده کرد. سایر غلات بدون گلوتن عبارتند از: برنج، گندم سیاه (یک شبه غلات)، سورگوم، سویا، ذرت، برخی از انواع جو، و همچنین جو.

ارزن و پروتئین های گیاهی

ارزن به دلیل وجود کربوهیدرات ها، لیپیدها و ویتامین های B1 و B2 (که در فرآیند تولید انرژی در بدن شرکت می کنند) منبع عالی انرژی است. همچنین، و بالاتر از همه، منبع عالی پروتئین گیاهی است. علاوه بر این، آرد ارزن غنی ترین آرد غلات از نظر پروتئین های گیاهی است. ارزن حاوی 11 گرم پروتئین در هر 100 گرم است که قابل توجه است. بنابراین یک پروتئین گیاهی سالم است که می تواند با سایر منابع پروتئینی ترکیب شود، زیرا آنها ناقص هستند. ارزن تمام اسیدهای آمینه ضروری را تامین نمی کند.

ارزن و روی و ایمنی

همانطور که توسط مطالعات اخیر منتشر شده در مورد این موضوع نشان داده شده است، روی نقش اساسی در عملکرد سیستم ایمنی ما ایفا می کند. روی که به مقدار زیاد در ارزن و آرد آن وجود دارد، ظرفیت محافظتی دفاع طبیعی در برابر بیماری های ویروسی را افزایش می دهد. به همین ترتیب، می تواند شدت و طول مدت این موارد را کاهش دهد. بنابراین، روی موجود در ارزن به حفظ سطح مناسب گلبول‌های سفید خون در بدن کمک می‌کند و در نتیجه عملکردهای ضروری سیستم ایمنی را تضمین می‌کند. می توان آن را در طول سال مصرف کرد تا به طور طبیعی ایمنی ما را تقویت کند. ناگفته نماند که روی دارای خواص دیگری مانند کاهش استرس اکسیداتیو یا بهبود باروری مردان است.

ارزن و محافظت از قلب و عروق

ارزن حاوی پروتئین های گیاهی است که وقتی خورده می شود به افزایش کلسترول HDL (کلسترول "خوب") کمک می کند. مطالعه ای که در سال 2010 در کره منتشر شد همچنین نشان می دهد که ارزن با کاهش تری گلیسیرید پلاسما در افراد مبتلا به هیپرلیپیدمی به پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی کمک می کند. بر اساس این مطالعه، ارزن سطح کلسترول HDL را به قیمت کلسترول LDL افزایش می دهد.

ارزن و دیابت نوع 2 و کاهش وزن

ارزن حاوی منیزیم است، یک ماده معدنی ضروری که در ترشح و تنظیم انسولین نقش دارد. با مصرف ارزن، فرد منیزیم را می بلعد که مستقیماً بر پاسخ پانکراس به افزایش قند خون تأثیر می گذارد.

علاوه بر این، ارزن یک متحد لاغری است. مصرف آن به طور مستقیم به شما اجازه کاهش وزن نمی دهد، اما به شما کمک می کند در پایان غذا احساس سیری بیشتری کنید. این اثر به وجود پروتئین و فیبر غذایی در ارزن مربوط می شود. فیبرها روند هضم را کند می کنند و بنابراین تنظیم بهتر اشتها را امکان پذیر می کنند. در مورد پروتئین نیز احساس سیری را طولانی می کند.

غلات به طور طبیعی آنتی اکسیدان هستند

ارزن غلاتی است که به طور طبیعی سرشار از آنتی اکسیدان است. این ویتامین برای مثال حاوی ویتامین E است. رادیکال های آزاد در بدن و اثرات مضر رادیکال های آزاد. ارزن همچنین حاوی پلی فنل و کاتچین است، ترکیباتی که به طور طبیعی دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. در میوه‌ها و سبزیجات، مواد مغذی گیاهی به‌اصطلاح «رایگان» را می‌یابیم، در حالی که در دانه‌های ارزن محبوس می‌شوند. این بر اثربخشی آنها تأثیر نمی گذارد زیرا باکتری های روده ما کار می کنند و پتانسیل آنتی اکسیدانی این مواد مغذی را آزاد می کنند.

به عنوان یادآوری، آنتی اکسیدان ها در تقویت ایمنی و همچنین در مبارزه با تسریع پیری سلولی ناشی از رادیکال های آزاد نقش دارند. این پیری سلولی می تواند دلیل سلامتی باشد عوارضی مانند بیماری های قلبی عروقی یا انواع خاصی از سرطان. به منظور پیشگیری هر چه بهتر، توصیه می شود به رژیم غذایی عمدتاً آنتی اکسیدانی متوسل شوید. این شامل میوه ها و سبزیجات تازه و همچنین ارزن و سایر منابعی است که به طور طبیعی سرشار از آنها هستند.

مقدار و مصرف ارزن

ارزن از آنجایی که یک غلات است، از خانواده غذاهای نشاسته ای است. این خانواده در پایه هرم غذایی قرار دارند که برای حفظ یک رژیم غذایی متعادل باید سعی کنید به آن احترام بگذارید. نشاسته ها برای ما ضروری هستند زیرا کربوهیدرات های پیچیده را برای ما فراهم می کنند. منبع انرژی تدریجی و آهسته برای بدن است. یک فرد سالم باید آن را با هر وعده غذایی به طور معقول مصرف کند. مقدار دقیق مصرف بستگی به نیازهای غذایی فرد (فعالیت بدنی، سن، جنسیت و غیره) دارد. به عنوان مثال، یک زن سی ساله با فعالیت متوسط باید بین 150 تا 200 گرم نشاسته پخته در هر وعده غذایی مصرف کند. برای مردی با همین وضعیت این مقدار به حداقل 300 گرم می رسد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها