رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 330064

خواص سویا | فواید سویا برای فشار خون| مضرات سویا برای مردان

هر آنچه میخواهید درباره سویا خواص آن برای فشار خون بدانید در این مطلب برای شما گردآوری نمودیم که در ادامه میخوانید.

خبر
html>

خواص سویا

سویا گیاهی است یکساله دارای ساقه پرشاخه ، برگهای آن بیضی ، نوک تیز و سبز رنگ می باشد . میوه آن شبیه لوبیا است که در هر غلاف آن سه تا پنج دانه جدا از یکدیگر وجود دارد . رنگ دانه سویا بر حسب انواع مختلف متفاوت است و برنگهای زرد ، سفید ، سیاه ، خاکستری و خالدار دیده می شود . سویا قرنهاست که غذای مردم آسیا مخصوصا چین بوده است . چینی ها آن را همراه با برنج بعنوان غذای اصلی خود مصرف می کنند . ایالات متحده آمریکا بزرگترین تولید کننده سویا می باشد و تقریبا دو سوم محصول کل دنیا را تولید می کند . سویا در ایران بنام (لوبیا روغنی ) ، ( لوبیا چینی ) سوژا و دانه سویا معروف است .

سویا یکی از انواع حبوبات است و بومی جنوب شرقی آسیا می باشد. دانه سویا بدلیل کاربردهای بسیار آن و خاصیت خوراکی اش بسیار معروف می باشد. مواد غذایی حاصل از سویا شامل شیر سویا، توفو، سس سویا و روغن سویا می باشد. دانه های سویا حاوی مقادیر زیادی اسید فیتیک، آلفا لینولیک اسید و ایزوفلاون می باشد. تحقیقات مختلف نشان می دهد که دانه سویا با کاهش خطر سرطان سینه و پروستات در ارتباط است. دانه سویا به بزرگی یک نخود کمی مسطح و گرد است . دانه سیاه سویا بشتر در طب گیاهی مصرف دارد ولی از دانه زرد رنگ آن بیشتر برای روغن گیری استفاده می کنند . سویا بعلت داشتن پروتئین و مواد مغذی در تغذیه انسان بکار می رود .

خواص داروئی سویا

سویا مقوی و باد شکن است. در چین دانه سویا را بعنوان ضد سم مصرف می کنند

دانه سویا ، مدر ، تب بر و ضد سم است

شیر سویا غذای مفیدی برای کودکان است

نان سویا برای مبتلایان به بیماری قند بسیار مناسب است زیرا اولاً ارزش غذایی زیادی دارد ثانیا مواد نشاسته ای که تبدیل به قند می شود در آن کم است .

دانه های سبز سویا را له کرده و بصورت ضماد در آورید این ضماد برای زخم های آبله و سایر زخم ها مفید است همچنین برای رفع التهاب و قرمزی پای بچه ها که در اثر ادرار بوجود آمده مفید می باشد .

سویا برای مبتلایان به نقرس و رماتیسم و اشخاص ضعیف البنیه بسیار مفید است.

سس سویا برای تحریک اشتها بکار می رود.

سس سویا را برای از بین بردن بوی گوشت بکار می برند.

سس سویا را به غذاهایی که تردید دارید سالم باشد بزنید سم آنرا خنثی می کند.

سس سویا ملین ،‌ خنک کننده و ضد سم است.

مضرات سویا برای مردان


بلوغ زودرس ناشی از مصرف سویا در پسران،ریسک ایجاد سرطان بیضه را در بزرگسالی افزایش میدهد. مطالعه جدید دانشگاه هاروارد همچنین نشان داده است که فیتواستروژن های سویا میتواند باعث کاهش چشمگیر میزان اسپرم در منی مردان شود.پژوهشگران دانشگاه "ویک فاست" اعلام کردند، با این که مصرف سویا در زنان سبب ایجاد اثرات مثبتی می شود، ولی مصرف فراوان آن در مردان تاثیرات منفی در پی دارد. گفتنی است، کاهش خطر بروز برخی سرطان ها، پوکی استخوان، بیماری های قلبی عروقی و علائم بعد از یائسگی از مزایای مصرف سویا در زنان است، در صورتی که این ماده مغذی در مردان سبب تاثیر منفی بر رفتار اجتماعی آنان و بروز رفتارهای خشن می شود.
در نهایت این که متخصصان معتقدند که مصرف 25 گرم سویا در روز، برای مردان مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد.

سویا و گروه خونی

افراد دارنده گروه خونی O می بایست مصرف لبنیات خود را محدود نمایند زیرا سیستم گوارشی آنان قادر به هضم آسان این دسته از خوراکی ها نیست به همین منظور توصیه می شود از شیر سویا و پنیر سویا استفاده نمایند. لوبیا سویا منبع غنی پروتئین برای دارندگان گروه خونی A است و به دلیل لکتین موجود در لوبیا قرمز که عامل چاقی در این گروه خونی است مصرف سویا توصیه می شود. مصرف لوبیا سویا و کلیه فراورده های سویا برای گروه خونی B توصیه نمی شود و گروه خونی AB می تواند در رژیم غذایی خود جو دوسر و سویا را جایگزین گندم و ذرت نماید.

در کل سویا و فراورده های آن برای دارندگان گروه های خونی A و AB بسیار سودمند است.

خواص سویا

سویا چاق کننده است؟

تحقیقات جدید نشان می دهد که پروتئین سویا باعث کاهش وزن می شود. سویا می تواند با استفاده از مکانیسم های مختلف باعث کاهش یا توقف رشد سلول های چربی در زنان و مردان شود. استفاده از محصولات طبیعی سویا بهترین روش پیشنهادی برای کاهش وزن است.مصرف سویا در بین مردم ژاپن زیاداست. مطالعات نشان داده که ژاپنی ها لاغرترین مردم جهان بوده و از نظر طول عمر طولانی ترین عمر را دارند.همان طور که در مقالات متعدد آمده است دانه سویا حاوی ترکیبات بیواکتیوی است که باعث کاهش و کوچک شدن سلول های چربی در بدن مردان و زنان می شود. محصولات سویا دارای مقادیر قابل توجهی ایزوفلاوون است که باعث کاهش ذخیره چربی بدن می شود. به این معنی که کالری کمتری به شکل چربی در بدن ذخیره می شود. انسولین باعث ذخیره قند به صورت چربی در بدن شده و محصولات سویا موجب تعدیل میزان انسولین در بدن و به دنبال آن کاهش میزان چربی می شود.
* سویا می تواند توده عضلانی را افزایش دهد. ماهیچه ها و عضلات برای انجام کارهای روزانه و ورزش، انرژی مصرف می کنند. با افزایش توده عضلانی اگر ورزش هم نکنید، کالری بیشتری مصرف می شود. به عبارت دیگر با داشتن توده عضلانی بیشتر، به سمت کاهش وزن یا از دست دادن کالری پیش می روید.

خواص سویا برای فشار خون

یکی دیگر از خواص سویا جلوگیری از بالا رفتن فشارخون می باشد سویا دارای پتاسیم با میزان زیاد می باشد افرادی که فشار خون بالا دارند معمولا سدیم و پتاسیم را به مقدار کم استفاده می نمایند اما مواد غذایی حاوی پتاسیم موجب دفع سدیم بیش از اندازه بدن می گردد لذا فشار خون را پایین می آورد.لذا متخصصان توصیه می کنند که سویا مصرف نمائید تا نیاز روزانه شما به پتاسیم فراهم گردد.

مضرات سویا

زیاد مصرف کردن سویا موجب بروز مشکلات جدی در سلامتی می گردد. غیر از فیتواستروژن، سایر ترکیبات موجود در سویا عبارتند از: فیتات و چند ترکیب ناشناخته.

* این ترکیبات مانع جذب آهن گیاهی می گردند. فیتات از جذب روی و دیگر عناصر مغذی جلوگیری می کند. پس می توان گفت که گیاهخوارانی که به مقدار زیاد سویا مصرف می کنند، به مرور زمان دچار کمبود عناصر مغذی می شوند.

* اگر سویا را به همراه گوشت مصرف کنید، مطمئن باشید که دچار کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن نخواهید شد، زیرا گوشت موجب جذب آهن می گردد.

* محققان گفته اند که اگر ویتامین C به مواد غذایی دارای سویا افزوده شود، ممکن است باعث جذب آهن گردد. به همین خاطر به گیاهخواران، مکمل عناصر معدنی و ویتامین ها می دهند.

* اخیرا گزارش شده است که سویا باعث تورم در غده تیروئید می شود. در نوزادانی که فقط با شیر سویا تغذیه می شدند، کم کاری غده تیروئید مشهود است.

سویا داروی شگفت انگیز؟

در کشورهای آسیایی ، که مصرف سویا به ویژه زیاد است ، بیماری هایی مانند سرطان پستان یا روده بزرگ کمتر از کشورهای غربی است. علاوه بر این ، مردم اغلب از پوکی استخوان یا مشکلات قلبی رنج نمی برند . امید به زندگی بالای ژاپنی ها نیز به مصرف سویا نسبت داده می شود. این واقعیت که سویا واقعاً مسئول یک سن بالاتر از حد متوسط یا فقدان انواع خاصی از سرطان است ، هنوز بدون شک ثابت نشده است. زیرا در ژاپن سویا بیشتر تخمیر می شود ، یعنی به صورت سس سویا ، میسو یا ناتو مصرف می شود. در طی تخمیر ، مواد تقویت کننده سلامتی مانند ویتامین B12 تولید می شود. این مواد در شیر توفو یا سویا وجود ندارد.

خواص سویا | فواید سویا برای فشار خون| مضرات سویا برای مردان

اثرات سویا چیست؟

سویا به عنوان یک جایگزین جزئی یا کامل گوشت، ممکن است برای سیستم قلبی عروقی مفید باشد زیرا حاوی کلسترول بد بسیار کمتری است. منبع خوبی از آهن است؛ بنابراین برای سرزندگی و سیستم ایمنی ضروری است. سویا همچنین سرشار از روی است که برای بهبود سلول ها و جوان سازی مفید است و کلسیم برای سلامت استخوان ها و دندان ها مفید است.

سویا و پروتئین های گیاهی

سویا سرشار از پروتئین با کیفیت است. این تنها گونه گیاهی است که به پروتئین های حیوانی (گوشت، تخم مرغ، ماهی و غیره) نزدیک تر است و بنابراین می تواند بدون کمبودهای قابل توجه و بدون اثرات مضر بر سلامت جایگزین آنها شود.

سویا و کلسترول

سویا سرشار از فیبر و اسیدهای چرب غیراشباع است. بنابراین به تنظیم لیپیدهای بدن کمک می کنند و در نتیجه باعث فقدان یا کاهش کلسترول می شوند. بنابراین، سویا را می توان در منوی غذایی برای هیپرکلسترولمی گنجاند.

سویا و بیماری های قلبی عروقی

به نظر می رسد سویا به لطف ایزوفلاون های موجود در آن، آنتی اکسیدان های قوی، بر رگ های خونی تأثیر مثبت دارد. تونیک آنها را تقویت می کند و در نتیجه به کاهش خطر قلبی عروقی کمک می کند.

سویا و پوکی استخوان

ایزوفلاون های سویا اثر محافظتی بر روی سیستم قلبی عروقی و همچنین روی اسکلت دارند. با تقویت مقاومت آن سلامت استخوان را تضمین می کند. بنابراین افراد مستعد پوکی استخوان می توانند سویا را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

از جمله مواد مغذی موجود در سویا به مقدار مناسب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آهن سویا، منبع عالی آهن است. هر سلول بدن حاوی آهن است. این ماده معدنی برای انتقال اکسیژن و تشکیل گلبول های قرمز در خون ضروری است. همچنین در تولید سلول های جدید، هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی نقش دارد. لازم به ذکر است که آهن موجود در گیاهان مانند آهن موجود در غذاهای با منشاء حیوانی توسط بدن جذب نمی شود. با این حال، جذب آهن گیاهی اگر همراه با مواد مغذی خاصی مانند ویتامین C باشد، بهینه است.

روی: سویا منبع خوبی از روی است. روی به ویژه در واکنش های ایمنی، تولید مواد ژنتیکی، درک طعم، بهبود زخم و رشد جنین نقش دارد. روی همچنین با جنسیت و هورمون های تیروئید تداخل دارد. در لوزالمعده، در سنتز (تولید)، ذخیره سازی و آزادسازی انسولین نقش دارد.

کلسیم: سویا، سولفات کلسیم، و نوشیدنی های غنی شده سویا منابع خوبی از کلسیم هستند. کلسیم فراوان ترین ماده معدنی در بدن است. این ماده عمدتاً در استخوان ها که جزء لاینفک آن هستند ذخیره می شود. به شکل گیری دومی ها و همچنین دندان ها و حفظ سلامت آنها کمک می کند. کلسیم همچنین نقش حیاتی در لخته شدن خون، حفظ فشار خون و انقباض عضلات از جمله قلب دارد.

چه اقدامات احتیاطی باید با سویا انجام داد؟

سویا می تواند سیستم غدد درون ریز افراد مبتلا به کم کاری تیروئید را مختل کند. بنابراین از مصرف آن در طول درمان کم کاری تیروئید به شدت منع می شود. حساسیت به پروتئین سویا وجود دارد. در صورت بارداری، از سرگیری رژیم غذایی همه چیزخوار مهم است. مصرف سویا در این دوران توصیه نمی شود اما نمی تواند تمام نیازهای جنین را برطرف کند.

چگونه سویا بخوریم؟

جوانه‌های لوبیا با انواع آماده‌سازی‌ها، مانند سبزیجات سرخ شده یا سالاد، به خوبی هماهنگ می‌شوند. آنها را به صورت خام یا پخته می خورند. توفو می تواند جایگزین گوشت شود. به شکل مکعب در سوپ میسو یافت می شود. می توان آن را پوره کرد، با زرده تخم مرغ جایگزین کرد تا سس مایونز درست کرد، یا در دسرهایی از نوع پودینگ استفاده کرد.

اثرات مثبت سویا بر سرطان پروستات

در حالی که میزان سرطان های موضعی پروستات در جمعیت های مختلف یکسان است، مردان آسیایی که مقادیر بالایی ایزوفلاون مصرف می کنند 10 برابر کمتر در معرض ابتلا به سرطان های تهاجمی هستند. بنابراین، سویا بر توسعه بیماری تأثیر می گذارد. موثرترین فیتوهورمون در این زمینه جنیستئین است. برخی مطالعات نشان می دهد که اثر مفید آن بسته به دوز و مرحله بیماری برگشت پذیر است.

سویا به حل اختلالات خواب کمک می کند

یکی از مزایای اصلی سویا این است که بسیاری از مردم نمی دانند که سویا می تواند به تسکین علائم اختلالات خواب کمک کند. به گفته کارشناسان بهداشت، سویا ممکن است به کاهش بروز بی خوابی و همچنین سایر اختلالات خواب کمک کند. از آنجایی که سویا حاوی مقادیر بالایی منیزیم است که با افزایش کیفیت، استراحت و مدت خواب شما مرتبط است، افزودن آن به رژیم غذایی روزانه مفید خواهد بود.

سویا ممکن است به مدیریت دیابت کمک کند

خوردن سویا یک راه موثر برای کنترل و پیشگیری از دیابت است. بر اساس مطالعات متعدد، سویا توانایی افزایش گیرنده های انسولین در بدن را دارد. در نتیجه، می تواند در وهله اول از شروع دیابت جلوگیری کند یا در صورت بروز بیماری به مدیریت موثر آن کمک کند. علاوه بر این، محتوای کربوهیدرات سویا بسیار کم است که آن را به یک غذای عالی ضد دیابت تبدیل می کند.

خوردن سویا قند خون شما را کنترل می کند و به لطف ایزوفلاون های سویا افزایش نمی یابد. اگرچه مکانیسم نحوه عملکرد آن هنوز ناشناخته است، دانشمندان ادعا می‌کنند که ایزوفلاون‌های سویا به بهبود حساسیت به انسولین کمک می‌کنند و به سلول‌ها اجازه می‌دهند گلوکز بیشتری مصرف کنند و بهتر به انسولین پاسخ دهند.

سویا به بهبود گردش خون کمک می کند

آهن و مس دو ماده معدنی ضروری هستند که به وفور در سویا یافت می شوند. هر دو جزء برای تولید گلبول های قرمز خون (RBC) ضروری هستند. بنابراین، به گفته متخصصان سلامت، با داشتن مقدار مناسب گلبول قرمز در بدن، سیستم‌های اندام ضروری از جمله اندام‌های بدن می‌توانند اکسیژن و گردش خون مورد نیاز خود را دریافت کنند تا به طور موثر عمل کنند. با افزایش گلبول های قرمز، بدن شما حداکثر فعالیت متابولیک را تجربه می کند.

سویا برای بارداری سالم ضروری است

سویا سرشار از اسید فولیک و ویتامین B کمپلکس است که برای زنان باردار بسیار ضروری است. به زنان باردار توصیه می شود که محصولات ارگانیک سویا را مصرف کنند زیرا اسید فولیک موجود در سویا به جلوگیری از نقص لوله عصبی در نوزادان کمک می کند و زایمان سالم و نوزادی سالم را تضمین می کند. اگر خانم باردار به نیازهای تغذیه ای خود توجه نکند، نقص مادرزادی طبیعی است. بنابراین، مهم است که با متخصص زنان خود مشورت کنید و لیستی از غذاهایی که در دوران بارداری باید مصرف کنید را یادداشت کنید. تغذیه نه تنها برای نوزاد بلکه برای مادر نیز مهم است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها