رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 354621

کارشناسان و شهروندان به بانک مرکزی پیام می دهند

دلار را گران تر بخرید ، فروشنده ها می آیند

ساعت 24-مدیران بانک مرکزی با همراهی گروهی از مدیران اقتصادی دولت لابد پس از محاسبه های کافی و لازم و مبتنی بر واقعیت هایی که از آن اطلاع دارند به این نتیجه رسیده اند که قیمت هردلار آمریکا در روزهای پس از اعلام باید در4200 تومان متوقف شود. اکنون یک ماه بیشتر است که این نرخ دستوری از جایش تکان نخورده وبانک مرکزی به رغم اینکه در بیانیه های نخستین خود تاکید داشت این قیمت برای هردلار می تواند به دلیل اقتصادی و براساس تحولات بازار تغییرکند به هردلیل انعطافی در این باره نشان نمی دهد.

بازار
از سوی دیگر اخبار پرشماری از داد و ستد دلار آمریکا با قیمتهای با فاصله معنادار با قیمت دستوری بانک مرکزی هرروز منتشر می شود. در دنیای فروشندگان و خریداران ارز ، روزهایی بوده است که نرخ تبدیل هر دلارآمریکا حتی تا مرز 8 هزارتومان و یا کمی بیشتر رسیده است. با توجه به اینکه این ارقام و میزان داد و ستد دلار با قیمت های یاد شده رسمی نیست و هیچ محلی هم برای ثبت این داد و ستدها وجودندارد تا قیمت بازار به دست آید ، اما پرواضح است دولت و بانک مرکزی از این داد و ستد بی خبر نیستند و نرخ تبدیل بازارار ارزها را دراختیار دارند.

اینکه رییس بانک مرکزی به طور ضمنی می پذیرد هردلار در مقاطعی و البته دراندازه های کم تا 7 هزارتومان داد و ستد شده است واز طرف دیگر اخباری مبنی براینکه برخی دلالان در بازار ارز به دلیل اینکه مرتکب جرم شده واز مقررات عدول کرده و دستگیر شده اند منتشر می شود حکایت از اطلاع مقامهای اقتصادی از بازار ارز دارد. حالا و پس از سپری شدن بیش از یک ماه از تحولات اقتصادی و با توجه به شرایط خرید و فروش کالایی مثل دلار آیا زمان آن نرسیده است که بانک مرکزی انحصار اقتصادی و اقتدار قانونی بر دادو ستد دلار را بازنگری کند؟

شاید کارشناسان بانک مرکزی به دلایل گوناگون توانایی خروج از دستور دولت را ندارند و بیم دارند درصورت برسی های کارشناسی و اعلام نتایجی مبنی بر اینکه بازنگری در نرخ دستوری اجتناب ناپذیر است برایشان دردسر ساز شود. به هرحال آداب داد و ستد و عرف و منطق اقتصادی می گوید وقتی بازار کساد است و یا احساس خطر از رکود داد و ستد وجود دارد بهتر است در قیمتها تعییر ایجاد شود. کارشناسان و فعالان اقتصادی باوردارند اگر بانک مرکزی با استناد به شرایط بازار متقاعد شود نرخ دستوری قبلی را تعدیل کند می توان انتظار داشت شهروندان ایرانی که دلار دراختیار دارند به زودی عرضه به بازار را افزایش داده و به جای اینکه دلار در اختیار خود را با بیم و هراس و به شکل مرموز و به خریداران ناشناس بفروشند آنها را به جایی بفروشند که ریسک آن صفراست و احتمال سوخت اصل دلار ها و احتمال مواجه با تهدیدها کمتر است عرضه کنند. شهروندانی هستند که دلار های اندکی در اختیار دارند و می خواهند آن را به یک فروشنده مطمئن بفروشند اما از سوی دیگر تفاوت قیمت معنادار قیمت خرید بانک مرکزی و بازار آزاد آنها را در شرایط دشوار قرار می دهند.

به گزارش ساعت 24 ، این داستان برای گروهی از فعالان صنعتی که صادرات داشته و ارز در اختیار دارند اما به دلیل سرسختی بانک مرکزی برای خرید ترجیح می دهند ارز خود را به بازار دولت ساخته عرضه نکنند نیزسرایت کرده است . حالا اگر دولت و بانک مرکزی از دستور غیر اقتصادی خود عدول کنند این کار می تواند دست دولت را برای فروش ارز به قیمت های نزدیک به بازارآزاد دلار باز کند و التهاب را کاهش دهد. چرا دولت باید دلار گرانبها را با قیمت نزدیک به 35 درصد اختلاف وزیر قیمت بازار بفروشد و دنیایی از رانت و فساد را به اقتصاد رنج کشیده ایران تحمیل کند. در وضعیتی که عرضه ارز دولتی به دلایل گوناگون چشم انداز چندان باشکوهی ندارد و این را دارندگان ارز می بینند، می توان با انعطاف بیشتر بازار دستوری ارز را فقط به کالاهای حساس محدود کرد و دلار را از حبس درآورد. دارندگان دلار اعم از شهروندان عادی و خانواده ها و فعالان اقتصادی خرد و متوسط با حضور خود دربازار ازاد ارز به بانک مرکزی به طور غیر مستقیم پیام می دهند: باید در بازار انعطاف داشته باشی تا بازارت رونق بگیرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها