رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 395170

پاتوق خارجی ها در تهران کجاهاست؟ + تصاویر

ساعت 24- اگرچه مردم در زندگی شلوغ و پرازدحامی که آن را تجربه می‌کنند، کمتر فرصت گشت و گذار در طبیعت را دارند، اما ممکن است با طی کردن مسیری کوتاه بتوانند به نزدیک‌ترین بوستان و طبیعت رفته و از زیبایی‌های آن استفاده کرده و به عکاسی هم بپردازند.

4

1. موزه خزانه ملی تهران

موزه جواهرات ملی ایران در خزانه‌ی بانک مرکزی ایران قرار دارد و به صورت موزه نیز استفاده می‌شود. این خزانه-موزه در ساختمان بانک مرکزی ایران در خیابان فردوسی تهران قرار دارد. بسیاری از جواهرات سلطنتی ایران از دوره‌ی صفوی، دوره افشار، قاجار و پهلوی در این موزه به نمایش گذاشته شده ‌است. از جمله می‌توان به الماس دریای نور، جقه نادری، تاج فرح پهلوی، تاج کیانی، کره جواهر نشان، تخت طاووس قاجاری (تخت خورشید) و تخت نادری اشاره کرد. مجموعه جواهرات ملی ایران از لحاظ ارزش هنری، تاریخی و منحصر به فرد بودن، در شرایطی است که حتی زبده‌ترین کارشناسان و ارزیابان جهان هم نتوانسته‌اند ارزش واقعی یا تقریبی آن را محاسبه کنند. اشیاء و جواهرات قیمتی این خزانه 75 درصد از پشتوانه‌ی اسکناس کشور را تشکیل می‌دهند.

موزه خزانه ملی تهران

موزه خزانه ملی تهران

2. پل طبیعت تهران

پل طبیعت تهران یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار در تهران است که با امکانات مناسبی که برای گردشگران در آن تدارک دیده شده، هر روز شاهد حضور گردشگران زیادی است. از جمله این امکانات می‌توان به رستوران و کافی‌شاپ، فضای سبز زیبای کار شده در دو طرف پیاده راه و کافه گالری اشاره کرد. این پل با توجه به پس‌زمینه‌های زیبایی که در اطراف آن دیده می‌شود، به محلی زیبا برای عکاسی و گرفتن عکس‌های یادگاری تبدیل شده است.

پل طبیعت تهران

پل طبیعت تهران

3. بوستان جمشیدیه تهران

بوستان جمشیدیه یا پارک سنگی جمشیدیه، از زیباترین و دیدنی‌ترین بوستان‌های تهران است و با مساحتی حدود ۱۰ هکتار در انتهای خیابان شهید باهنر (نیاوران) واقع شده و از شمال به کوه کُلَکچال، از جنوب به باغ دولو، از شرق به خیابان جمشیدیه و از غرب به جاده‌ی کلکچال محدود است. از ویژگی‌های این‌پارک، دریاچه، آبشار مجاور و نیز آبنماهای سنگی است که جلوه‌ای خاص به آن داده‌اند. همچنین این پارک در ابتدای مسیر اصلی صعود به پناهگاه کُلَکچال قرار دارد. پارک جمشیدیه، دارای چهار در ورودی است که ارتفاع در ورودی اول از سطح دریا ۱۸۲۰ متر و بالاتر از آن ۲۱۰۰ متر است‌. بر پایه نظرسنجی انجام شده در مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای همشهری، بوستان جمشیدیه پس از بوستان ملت دومین پارکی است که یک شهروند تهرانی به یک میهمان غیر تهرانی معرفی می‌کند.

کوه جمشیدیه تهران

کوه جمشیدیه تهران

4. کوه توچال

توچال قلّه‌ای در شمال تهران و به ارتفاع ۳۹۶۲ متر است. دامنه‌ی جنوبی توچال مجاور با شهر تهران و قله‌ی آن مشرف به این شهر است. مشهورترین و پر رفت وآمدترین پناهگاه‌ها و جان پناه های توچال به ترتیب از شرق به غرب دارآباد، کلک چال، شروین، شیرپلا، جان پناه قله توچال، امیری، هتل اوسون، ایستگاه پنجم تله کابین، اسپیدکمر و پلنگ چال هستند که همگی آن ها مشرف به تهران هستند.

کوه توچال

کوه توچال

5. کاخ گلستان تهران

قدمت کاخ گلستان به زمان سلطنت شاه طهماسب اول صفوی بازمی‌گردد و از چند کاخ و عمارت جداگانه تشکیل شده که مهمترین آنها در زمان قاجاریه ساخته شده و به عنوان محل سکونت شاهان قاجار مورد استفاده بوده است. کاخ گلستان مسکن پادشاهانی چون آغا محمدخان قاجار، فتحعلیشاه قاجار، ناصرالدین‌شاه قاجار و مظفرالدین شاه قاجار بوده و دیگر پادشاهان قاجار و پهلوی بیشتر اوقات در سایر کاخ‌ های واقع در تهران اقامت داشته‌اند. کاخ گلستان در سی و هفتمین اجلاس سالانه‌ی کمیته‌ی میراث جهانی سازمان یونسکو در پنوم پن، پایتخت کامبوج، در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید.

کاخ گلستان تهران

کاخ گلستان تهران

6. بازار تجریش تهران

این بازار از یک طرف به میدان تجریش و از سمت دیگر به امام‌زاده صالح و کوچه‌ پس کوچه های اطراف آن دسترسی دارد. بازار تجریش که بازار تاریخی شمیران محسوب می‌شود، همچنان بافت قدیمی خود را حفظ کرده به طوری که‌ در برخی از قسمت‌ها، حجره‌ها همان حجره‌ها و حاجی‌ها همان حاجی‌های قدیمی یا پسرانشان هستند .این بازار که در واقع خلاصه‌ای از بازار بزرگ تهران است‌، به صورت سرپوشیده دو محله سرپل و تجریش را به هم وصل می‌کند .در این بازار که به تازگی نیز بازسازی شده می توانید از شیرمرغ تا جان آدمیزاد را پیدا کنید.

بازار تجریش تهران

بازار تجریش تهران

7. دربند تهران

اهالی تهران که غیر ممکن است کوه‌های دربند را ندیده باشند، ولی آن‌هایی هم که سفری به پایتخت دارند بد نیست که برای عوض شدن آب وهوایشان هم که شده، برای رفتن به دربند و استفاده از طبیعت آن، برنامه‌ریزی کنند. دربند یکی از سی و سه پارچه آبادی شمیرانات است که از شمال به کوه های البرز و ده پس قلعه، از جنوب به تجریش، از شرق به امام زاده قاسم و از غرب به بازوی کوه البرز می رسد. این محله در زمان‌های بسیار قدیم به نام‌های مغ محله (مرغ محله ) و میر محله، شاه محله و ترش محله نام‌گذاری شده بوده است که این محلات در کنار هم وجود داشتند و بعدها مجموع این محلات به نام دربند شناخته شدند. این محله که قدمت ۲۰۰ ساله دارد، نزدیکترین ییلاق به تهران بوده و روایت است که در ابتدا دو نفر از سمت طالقان به این محل آمده‌اند و در همین جا تشکیل خانواده داده‌اند. طبیعت زیبای دربند توجه بسیاری از سران حکومت وقت را هم به خود جلب کرد و به همین دلیل کاخ های زیبایی در محلی به نام سعدآباد احداث شد. مهمانخانه‌ی دربند هم نخستین مهمانخانه در ایران بود که امکانات پذیرایی از شخصیتها و توریست‌های خارجی در آن فراهم بود. اما در مورد تندیس کوهنورد که در میدان دربند قرار دارد هم باید بگوییم که ایده ساخت این تندیس در سال ۱۳۳۷ از سوی حسن وجدان خوش، از کوهنوردان با سابقه ایرانی پیشنهاد شد و در سال ۱۳۴۱ توسط رضا لعل ریاحی، پیکره تراش و نقاش ایرانی ساخته و بعد هم نصب شد .

دربند تهران

دربند تهران

8. کاخ سعدآباد

مجموعه فرهنگی-تاریخی سعد آباد، با داشتن هجده کاخ بزرگ و کوچک متعلق به دوره های قاجار و پهلوی، در دره‌ی دربند، شمالی‌ ترین و خوش آب و هواترین منطقه‌ی تهران واقع شده و یکی از بزرگ ترین و مهم ترین مجموعه موزه‌های ایران و تهران است که بازدید از آن در ایام هفته می تواند خاطره انگیز باشد. قدیمی‌ترین کاخ این مجموعه، کاخ (کوشک) احمدشاهی بوده‌ است، که در دوران اوایل سلطنت او، ساخت آن به پایان رسیده‌ است. جدیدترین کاخ این مجموعه نیز کاخ لیلا پهلوی است که متعلق به کوچکترین دختر محمدرضا پهلوی بوده‌ است. این مجموعه دارای کاخ و موزه های متنوع و ارزنده ای است. آثاری از هنر ملتهای مختلف جهان نیز در موزه هنر ملل این مجموعه به نمایش گذاشته شده است. موزه مینیاتوریست مشهور تاریخ ایران، حسین بهزاد نیز در این مجموعه دایر است. این مجموعه در سال 1376 با شماره 1957 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

کاخ سعدآباد

کاخ سعدآباد

9. پارک ملت (بوستان ملت)

با وجود فضای سبز بسیار زیبا و آبنماهای متعدد، محلی برای نگهداری حیوانات و وجود زمین‌های متعدد ورزشی و بازی و البته سینما و ... دیگر هیچ بهانه‌ای برای نرفتن به این پارک وجود ندارد. این پارک قدمت زیادی دارد و در طول زمان هم با تغییرات زیاد توانسته هنوز هم یکی از بهترین پارک های تهران باشد. تفرجگاهی مفرح و دلنشین در شمال پایتخت! پارک ملت، یکی از ده پارک برتر تهران هم هست. در پارک ملت می‌توانید از مجسمه‌های مشهور مفاخر ایران هم دیدن کنید. فضای آرامش بخش، باطروات و گل کاری شده آن در کمتر جایی از تهران دیده می شود. امکانات ورزشی و بازی به نسبت خوبی هم در این پارک وجود دارد. پردیس گالری ملت که در این پارک قرار دارد، خود یکی از پردیس های برتر کشور برای تماشای فیلم ها و گالری های روز به شمار می رود.

پارک ملت (بوستان ملت(

پارک ملت (بوستان ملت(

10. موزه آبگینه تهران

موزه آبگینه و سفالینه های‌ ایران در تهران، خیابان جمهوری، خیابان سی تیر، پلاک 55 واقع شده است. موزه آبگینه و سفالینه های‌ ایران، موزه تخصصی شیشه و سفال است. این ساختمان در باغی به وسعت بالغ بر 7 هزار مترمربع قرار دارد و در دو طبقه و 5 تالار ساخته شده است‌. تالار یک و دو در طبقه اول و تالارهای دیگر هم در طبقه فوقانی قرار دارد. این موزه هم یکی دیگر از آن مکان‌هایی است که دیدنشان خالی از لطف نیست.

موزه آبگینه تهران

موزه آبگینه تهران

11. مجموعه نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در باغ بزرگی به مساحت حدود 11 هکتار در شمال تهران قرار دارد که از زیبایی و جذابیت طبیعی و تاریخی فراوانی هم برخوردار می باشد. بناهای این مجموعه متعلق به دوره‌های قاجار و پهلوی هستند. اولین سلسه‌ای که این مکان خوش آب و هوا را برای اقامت ییلاقی‌شان برگزیدند، شاهان قاجار بودند. فتحعلی شاه قاجار برای تفریحات تابستانی خود دستور داد تا در منطقه‌ای خوش آب و هوا، خارج از شهر تهران که وسعتی بسیار کمتر از امروز داشت باغی مصفا بسازند. درکنار روستایی که «گُرده وی» یا «گُرده به» خوانده می شد و در نیاوران امروز قرار داشت به جای نیزاری که در همسایگی روستا واقع بود، باغ را ساختند. باغ ییلاقی فتحعلی شاه که در جای نیزار ایجاد شد را «نی آوران» نامیدند که بعدها به نام «نیاوران» مشهور شد. محمدشاه نیز در همین باغ، بنای کوچک و ساده ای بنا کرد و به دنبال او ناصرالدین شاه «کاخ صاحبقرانیه» را در این باغ ساخت. آخرین بنایی که در دوران قاجار در این باغ ساخته شد مشهور به کوشک احمدشاهی است. در زمان حکومت پهلوی دوم، برخی از بناهای کوچک این باغ تخریب شد و کاخ نیاوران با سبکی مدرن جهت سکونت وی و خانواده اش ساخته شد. اکنون محوطه‌ی کاخ شامل کاخ اختصاصی نیاوران، کاخ صاحبقرانیه و موزه حوضخانه، کوشک احمدشاهی، موزه جهان نما، کتابخانه اختصاصی، موزه خودروهای اختصاصی کاخ نیاوران و باغ کتیبه‌ها می باشد.

مجموعه نیاوران

مجموعه نیاوران

12. خیابان ولیعصر تهران

خیابان ولی‌عصر (نام پیشین: خیابان پهلوی)، بلندترین خیابانِ مُشجر تهران و هم‌چنین بلندترین خیابان خاورمیانه با درازای 17.9 کیلومتر است که از میدان راه‌آهن در میانه‌ی جنوبی تهران آغاز شده و به میدان تجریش در منطقه شمیرانات در شمال تهران می‌رسد. این خیابان به دستور رضاشاه ساخته شد. نام اولیه آن «جاده مخصوص پهلوی» بود و تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷، «خیابان پهلوی» نامیده می‌شد. پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، در آغاز و به مدت دو سال و نیم به نام «خیابان مصدق» نام‌گذاری شد و سپس به نام کنونی آن، ولی‌عصر، تغییر نام یافت. در سال ۱۳۱۸ سرتاسر خیابان از دو سوی آن با ۶۰هزار درخت چنار پوشیده شده‌ بود، اما اکنون تنها بیش از ۸هزار چنار در سرتاسر خیابان باقی‌مانده است.بسیاری از مراکز خرید بزرگ، پارک‌های عمومی، رستوران‌ها، موزه‌ها، مراکز فرهنگی و دفاتر ملی و بین‌المللی در این خیابان قرار دارند. این خیابان هم‌چنین از کانون‌های سنتی خرید تهران است و بوستان‌های بزرگ ملت و ساعی در کناره‌ی این خیابان جای دارند. بخش بزرگی از خط سه متروی تهران نیز از زیر خیابان ولی‌عصر می‌گذرد. خیابان ولی‌عصر در ۷ دی ۱۳۹۰ ثبت ملی شد.

خیابان ولیعصر تهران

خیابان ولیعصر تهران

بدون شک، خیلی از شما بارها به این محل‌ها رفته و خاطرات خوشی هم از آن‌ها دارید. آیا به نظر شما مکان دیگری در تهران از این لیست جا مانده است؟ اگر شما باشید کدامیک از محل‌ها یا جاذبه‌های دیدنی تهران را به این لیست اضافه خواهید کرد؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها