رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 411008

خواص تیامین | با فواید تیامین برای اعصاب آشنا شوید

تیامین یکی از مهمترین ویتامین های مورد نیاز بدن است که بطور طبیعی در غلات و گوشت یافت می شود در این مطلب قصد داریم به خواص این ماده مهم اشاره کنیم.

تیامین
html>

تیامین یا ویتامین B1 چیست؟

ویتامین B1، یا تیامین، بدن را قادر می سازد از کربوهیدرات ها به عنوان انرژی استفاده کند. برای متابولیسم گلوکز ضروری است و نقش کلیدی در عملکرد عصب، عضلات و قلب دارد.
ویتامین B1 یک ویتامین محلول در آب است، همانطور که همه ویتامین های گروه B نیز هستند.

ویتامین ها براساس موادی که در آنها حل می شوند، طبقه بندی می شوند. برخی از آنها در آب حل می شوند و دیگران در چربی حل می شوند. ویتامین های محلول در آب از طریق جریان خون منتقل می شوند. هر کدام از آنها با ادرار حذف می شود.

ویتامین B1 یا تیامین یک ویتامین محلول در آب است، یعنی محلول در آب است. کشف ویتامین B1 با تحقیقات در مورد منشأ بری بری، سندرمی که زمانی در جمعیت هایی شایع بود که رژیم غذایی آنها تقریباً منحصراً از برنج پوست گرفته بود، مرتبط است. این تحقیق وجود ویتامین B1 را به عنوان یک ماده مغذی ضروری موجود در پوسته بیرونی (یا بیرونی) غلات ممکن کرد. این اولین ویتامین جدا شده از کوتیکول برنج در اوایل دهه 1900 بود.

فقط در غذا وجود دارد، به این معنی که بدن نمی تواند آن را سنتز کند. قبل از فعال شدن در بدن، ویتامین B1 باید چندین دگرگونی را تجربه کند: ابتدا در کبد به تیامین دی فسفات (TDP) تبدیل می شود، سپس یک آنزیم به خون باز می گردد تا به سلول های بافتی توزیع شود. سپس به تیامین تری فسفات (TTP) تبدیل می شود. فقط این دو شکل TDP و TTP می توانند نقش خود را در بدن ایفا کنند.

خواص تیامین

خوراکی ها


گوشت، ماهی و دانه ها یک منبع خوب ویتامین B1 هستند
غلظت بالا ویتامین B1 در لایه های بیرونی و جوانه ای از غلات، و همچنین در مخمر، گوشت گاو، آجیل، غلات کامل وجود دارد.

میوه ها و سبزیجات حاوی آن شامل گل کلم ، پرتقال، تخم مرغ، سیب زمینی، مارچوبه و کلم می باشد.


غلات صبحانه و محصولات ساخته شده با آرد سفید یا برنج سفید ممکن است با ویتامین 1B غنی شود.

گرمایش، پخت و پز و پردازش غذاها و جوشاندن آنها در آب، تیامین را از بین می برند.
اداره مکمل های غذایی (ODS) موسسات ملی بهداشت (NIH) خاطرنشان می کند که یک استفاده از غلات صبحانه غنی شده حاوی 1.5 میلی گرم (میلی گرم) تیامین است که بیش از 100 درصد از میزان توصیه شده روزانه است.

یک تکه نان کل گندم حاوی 0.1 میلی گرم یا 7 درصد نیاز روزانه است. پنیر، مرغ و سیب حاوی تیامین است.

انسان ها به تامین مداوم ویتامین B1 نیاز دارند، زیرا در بدن ذخیره نمی شوند. این باید بخشی از رژیم غذایی روزانه باشد.

خواص تیامین برای اعصاب

فواید
ویتامین B1 یا تیامین به پیشگیری از عوارض سیستم عصبی، مغز، ماهیچه، قلب، معده و روده کمک می کند. همچنین در جریان الکترولیتها به داخل و خارج سلولهای عضلانی و عصبی وارد شده است.

این ویتامین کمک می کند تا از بیماری هایی که شامل اختلالات قلب، اعصاب و دستگاه گوارش است، جلوگیری شود.

برخی از ورزشکاران مکمل های تیامین را برای تقویت عملکرد خود می گیرند.
افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو، اسهال مداوم و اشتهای کم نیز نیاز به تیامین دارند. کسانی که در کما هستند ممکن است تزریق تیامین داده شود.

سایر شرایطی که ممکن است مکملهای تیامین کمک کنند عبارتند از:

ایدز سرطان دهانه رحم
زخم ها درد دیابتی
آب مروارید فشارخون
گلوکوم و مشکلات بینایی دیگر بیماری قلبی
سندرم مخچه، یک نوع آسیب مغزی بیماری کلیوی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2
یک سیستم ایمنی ضعیف دریازدگی

علائم کمبود تیامین

علائم کمبود


کمبود ویتامین B1 به طور معمول منجر به بری بری می شود.

کاهش وزن و بی اشتهایی می تواند زیاد شود.

ممکن است مشکلات ذهنی، از جمله سردرگمی و از دست دادن حافظه کوتاه مدت وجود داشته باشد.

عضلات ممکن است ضعیف شوند و علائم قلبی عروقی مانند قلب بزرگ می شوند.

چقدر ویتامین B1 ما نیاز داریم؟


در ایالات متحده، توصیه می شود روزانه (RDA) تیامین مصرف شده 1.2 میلی گرم برای مردان و 1.1 میلی گرم برای زنان بالای 18 سال است. زنان باردار یا شیرده هر سن باید هر روز 1.4 میلی گرم مصرف کنند.

چه کسی در معرض خطر کمبود B1 قرار دارد؟


افراد مبتلا به رژیم غذایی ضعیف، سرطان، "بیماری صبحگاهی" در دوران بارداری، جراحی بارداری و همودیالیز در معرض خطر کمبود تیامین هستند.

افرادی که به طور منظم الکل را بیش از حد مصرف می کنند ممکن است کمبود داشته باشند، زیرا ممکن است از مواد غذایی آنها جذب تیامین نداشته باشد.

سندرم Wernicke-Korsakoff یک اختلال است که بر افراد مبتلا به التیام مزمن تاثیر می گذارد. این مشکل با کمبود تیامین ارتباط دارد و اگر درمان نشود، میتواند کشنده باشد.

افراد مبتلا به سندرم Wernicke-Korsakoff ممکن است تزریق تیامین را برای کمک به بهبودی خود دریافت کنند.

بیماری های دیگر مانند اچ آی وی می توانند جذب مواد مغذی را کاهش دهند و این می تواند منجر به کمبود ویتامین B1 شود.

مقدار مصرف تیامین

اثرات جانبی
شواهد نشان می دهد استفاده بیش از حد از ویتامین B1 آسیب نمی رساند، اما اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای استفاده از مکمل ها هشدار می دهد.

آنها از مردم می خواهند قبل از استفاده از مکمل ها با یا جایگزین مواد غذایی برای تأمین مراقبت های بهداشتی خود آنها را بررسی کنند و از مردم خواستند که به دنبال مشاوره پزشک در مورد چگونگی بهبود سلامت خود، باشند.

ویتامین B1 کدام وظایف را بر در بدن بر عهده می گیرد؟

ویتامین B1 برای بسیاری از فرآیندهای بدن مورد نیاز است.

مهمترین توابع عبارتند از:

متابولیسم انرژی: بدن برای دریافت انرژی از مواد غذایی به ویتامین B1 نیاز دارد. به شکل کوآنزیم تیامین پیرو فسفات (TPP) ، ویتامین B1 در تجزیه کربوهیدرات ها و پروتئین ها نقش دارد.

سیستم عصبی: مغز از قند زیادی برای تولید انرژی استفاده می کند. ویتامین B1 برای این امر ضروری است. همچنین برای تولید مواد مهم پیام رسان در مغز مانند استیل کولین و سروتونین. به طور غیرمستقیم در انتقال محرک و عملکرد عصبی نقش دارد.

خواص تیامین | با فواید تیامین برای اعصاب آشنا شوید

خواص تیامین

در سال 2012، مقامات بهداشتی اروپا (EFSA، سازمان ایمنی غذای اروپا و کمیسیون اروپا) چهار ادعای بهداشتی را برای غذاها و مکمل های غذایی حاوی ویتامین B1 مجاز دانستند. آنها احساس کردند این محصولات کمک می کند:

- متابولیسم انرژی طبیعی

- عملکرد طبیعی سیستم عصبی

- به عملکردهای روانی طبیعی

- به عملکرد طبیعی قلب کمک می کند.

فرم تیامین دی فسفات (TDP) ویتامین B1 در واکنش های آنزیمی که نقش مرکزی در متابولیسم انرژی ایفا می کند، نقش دارد. بنابراین با شرکت در فرآیندهای تبدیل کربوهیدرات ها، لیپیدها و پروتئین های تامین شده توسط غذا، امکان تولید انرژی حیاتی برای بدن را فراهم می کند. به ویژه در تبدیل گلوکز به انرژی با تداخل در چرخه کربس نقش دارد.

شکل تیامین تری فسفات (TTP) به نوبه خود در متابولیسم مغز نقش دارد. در واقع، مطالعات نشان می دهد که کمبود ویتامین B1 منجر به تغییر در متابولیسم برخی از انتقال دهنده های عصبی (استیل کولین، کاتکول آمین ها، سروتونین و غیره) می شود که نقش کلیدی ویتامین B1 را در انتقال عصبی نشان می دهد. بنابراین برای عملکرد سیستم عصبی ضروری است و ضروری به نظر می رسد. قادر به حفظ و قدرت های فکری. علاوه بر این، ویتامین B1 با ایفای نقش در سنتز استیل کولین، برای عملکرد مناسب ماهیچه‌ها، از جمله عضله قلب، با اجازه دادن به انقباضات آنها و حفظ تون عضلانی ضروری به نظر می‌رسد.

نگهداری سیستم عصبی

تیامین با مداخله در چرخه کربس در تولید انرژی از کربوهیدرات ها که عمدتاً توسط مغز و سیستم عصبی استفاده می شود، شرکت می کند.

در عملکرد عضلات شرکت می کند

ویتامین B1 در عملکرد تمام ماهیچه های بدن نقش دارد و بنابراین با تحریک عضلات دستگاه گوارش هضم را تسهیل می کند.

تولید انرژی

ویتامین B1 در کبد به TPP یا تیامین پیروفسفات تبدیل می شود که شکل فعال آن است. تیامین پیروفسفات برای عملکرد مناسب متابولیسم ها و برخی آنزیم ها ضروری است. از جمله، اجازه تولید انرژی از قندها را می دهد.

نیازهای روزانه چیست؟

مصرف ویتامین B1 با توجه به سن و وضعیت فیزیولوژیکی فرد متفاوت است. در واقع، نیازها در دوران بارداری یا شیردهی یا به عنوان مثال در طول فعالیت بدنی شدید افزایش می یابد. بدن مقدار محدودی تیامین (حدود 30-25 میلی گرم) دارد که عمدتاً در کبد و همچنین در قلب، کلیه ها و ماهیچه ها یافت می شود.

جذب تیامین بسیار کم و فراهمی زیستی آن کمتر از 5 درصد است. بنابراین لازم است از مصرف روزانه اطمینان حاصل شود. ویتامین B1 در متابولیسم کربوهیدرات های غذایی نقش دارد. بنابراین نیاز به مصرف کربوهیدرات بستگی دارد. بنابراین بر حسب میلی گرم در روز و میلی گرم در مگاژول (میلی گرم بر مگاژول) انرژی مصرف شده بیان می شود.

عوارض کمبود ویتامین B1 چیست؟

پیشگیری از کمبود ویتامین B1 عمدتا بر اساس یک رژیم غذایی متعادل و متنوع است. کمبود ویتامین B1 می تواند ناشی از کمبود غذا باشد و معمولاً بعد از دو تا سه هفته ظاهر می شود. این اغلب به دلیل رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده (به عنوان مثال، برنج سفید، ماکارونی سفید و آرد، شکر سفید) است. این کمبود همچنین می تواند به دلیل جذب ضعیف روده ای، افزایش نیازها (بارداری، شیردهی، فعالیت بدنی شدید و ...) یا افزایش تلفات باشد.

اولین علائم کمبود ویتامین B1 مشخص نیست: خستگی، تحریک پذیری، حافظه و خواب، بی اشتهایی، ناراحتی شکمی. کمبود ویتامین B1 می تواند باعث بیماری بری بری شود که در کشورهای صنعتی استثنا باقی می ماند. ویتامین B1 به راحتی از بدن دفع می شود. در نتیجه هیچ عارضه جانبی یا سمیت شناخته شده ای وجود ندارد. مطالعات نشان داده اند که مصرف روزانه 500 میلی گرم ویتامین B1 برای سال ها هیچ گونه ناهنجاری ایجاد نمی کند. بنابراین تعیین حد دوز ایمن از سوی مراجع ذیصلاح ضروری نبود. طبق اصل احتیاطی، زنان باردار نباید بیش از 3 میلی گرم تیامین در روز در مکمل ها باشند.

کمبود ویتامین B1

شدید کمبود ویتامین B1 علت بیماری است، بیماری که در مشکلات قلبی و عصبی ظاهر می شود. دو شکل بری بری وجود دارد:

- فرم خشک که با اختلالات عصبی (تشنج، اختلالات حساسیت و غیره) ظاهر می شود.

- شکل مرطوب، که عمدتاً بر سیستم گردش خون و شکل دستگاه گوارش تأثیر می گذارد.

کمبود متوسط تر منجر به خستگی شدید، کاهش اشتها و کاهش وزن می شود. کمبود ویتامین B1 در کشورهای توسعه یافته نادر است، اما می تواند در افراد مبتلا به اختلالات خوردن (بی اشتهایی)، مصرف کنندگان چای و قهوه زیاد رخ دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها