رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 411832

فقط همین توچال یک دنیا گردشگر جذب می کند

برف و سرما و توچال و توریست های خارجی

ساعت 24- روزهای پنج شنبه اوج روزهایی نیست که پایتخت نشینان برای قدم زدن و کوهنوردی و درفصل های سرد برای اسکی به کوههای شمال تهران می روند اما کسانی که ظهر روزپنجشنبه 29 اذرماه به توچال آمده بودند گروهی با پای پیاده و گروهی با خودروهای برقی بدون دود که هم دربستی داشت و هم خودروهای گروهی ، به ایستگاه یک توچال می رفتند.

گردشگر
style="text-align:justify">در آنجا گروهی باز با تله کابین ، گروهی با سورتمه و گروهی هم با تله سی یژ خود را به نقاط مرتفع می رساندند. البته داستان کوهنوردان با مردم عادی تفاوت دارد و آنها چابک و قبراق از مسیرهای ویژه پیاده روها به ایستگاههای بالاتر می رفتند.

در ایستگاه دو توچال می شد شماری از توریست ها را دید که با خرسندی به کوههای دور و بر و برفی که البته ضخامت چندانی نداشت نگاه می کردند.دیدن همین چند گروه کوچک توریست هم برای کسانی که به داستان و موضوع و نقش توریسم در کسب درآمدهای ارزی آشنا هستند و آشنایی نسبی با کشورهای همسایه ایران مثل ارمنستان ، ترکیه و کمی دورتر با گرجستات و دبی دارند خرسند کننده بود.

لبخند های از سر مهربانی ایرانیان به همین دو – سه گروه کوچک از توریستها نشان می دهد ایران طبیعت زیبا و شهروندان مدارا جو را که دو بال پرواز برای پرش توریسم است را دارد. خبرنگار ساعت 24 درگزارش کوتاهی در باره حضور گردشگرانی از کشورهای چین و مالزی در توچال می نویسد: موبایل علاوه براینکه دهها فایده دارد یک فایده اش هم این است که راه را برای شروع گفت و گو باز می کند و شما به هرکس از جمله چینی هایی که شاد و سرحال به زیباییهای توچال نگاه می کنند می توانید بگویید لطفن از من عکسی بگیرید و من این کاررا کردم . مرد جوان چینی با لبخند عکس راگرفت و دریک گفت و گوی کوتاه در باره توچال گفت اینجا جایی است که دوست دارم و من البته به سایر جاهای دیدنی ایران هم رفته ام.

لیدر یک تور چند نفره کوچک مالزیایی که فارسی را خوب حرف می زد اما از ما خواست از او عکسی بگیریم و البته وقتی تور کوچک او از راه رسیدند و با شادمانی از طبیعت زیبای توچال گفتند و اشاره ای هم به تهران و بزرگی آن داشتند که تنها یک بخش کوچک آن از زیرغبار و مه دیده می شد. لیدر تور خودش را عمار معرفی کرد و گفت این تورکوچک را با توجه به شناختی که از ایران دارم به این سرزمین زیبا آورده ام . یادآور شد ایران می تواند یکی از قطب های گردشگری باشد. بعضی از اعضای گروه کوچک توریستهایی که از مالزی به ایران آمده و در ایستگاه شماره دو توچال از طبیعت زیبای این منطقه لذت می بردند از دیدارشان از سایر شهرها و شنیده هایشان نکاتی را یاداوری کردند.

واقعیت این است که توچال یکی از صدها و شاید هزاران منطقه ای است که جذابیت جذب توریست در ابعاد بزرگ و گسترده را در همه فصل ها دارد و یک روز شاید در آینده به محلی مهم از میان جاهای دیدنی ایران تبدیل شود ، اما درحال حاضر به دلایل کوچک و بزرگ و پیدا و پنهان این توانایی بدون استفاده کامل است. درآمد سی میلیارد دلاری سالانه ترکیه از محل جذب توریست در همسایگی ایران نشان می دهد می توان اقتصادرا از وابستگی به صادرات نفت خام نفت خلاص کرد اگر و اگر تنها به داستان ورود جهانگردان به شکلی واقعی و کم دردسر نگاه کنیم. توچال به تنهایی از برخی ایالتهای یرخی کشورها بیشتر امکان جذب توریست دارد اما ایران به هر دلیل از این ثروت استفاده نمی کند که نمی کند. با آرزوی اینکه روزی صدها گروه کوچک و بزرگ از جهانگردان به توچال و هزاران منطقه مثل توچال بیایندباید این مقولهرا بارها و بارها نوشت و گفت و انتشاردادکه ایران می تواند قطب توریستی شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها