رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 441064

اروپا زیر پرچم سامسونگ و فرهنگ کره ای

سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری در صنعت موسیقی پاپ

ساعت24 -این روزهای دنیا برای شهروندان کره جنوبی جای خوبی شده است. شرکتهای کوه پیکری مثل سامسونگ و هیوندایی به هرسرزمینی با هرمیزان قدرت خرید گوشی تلفن همراه ، تلویزیون و اتومبیل می فروشند و پول خارجی به کره می اورند. این پولهای خارجی که از مسیر توسعه صادرات به دست می اید حالا راه را برای اینکه اقتصادکره جنوبی درپله یازدهم اقتصاد جهان بایستد بازکرده است.

خبر
اما کره ای ها تنها از راه فروش کالای مادی پول درنمی اورند ودرسالهای اخیر با فروش سریال و فیلم و بازکردن راه فرهنگ خود در جهان به ویژه اروپا درهای تجارت رادراین مقوله هم بازکرده اند.

به گزارش رادیو فارسی زبان فرانسه چند سالی است که اصطلاح کِی-پاپ (K-pop) از محدودۀ کشورهای آسیایی به دنیای غرب سرایت کرده است. منظور از این ترکیب تازه تمامی موسیقی پاپ تولیدشده در کشور کرۀ جنوبی است. مجموعه‌ای پرجنب و جوش از موسیقی، کلیپ، ستارگان جوان و البته فعالیت‌های پرمنفعت اقتصادی که آگاهانه و با حمایت محکم دولت به فتح رسانه‌های جهان آمده است.مؤسسات خصوصی کرۀ جنوبی با درس‌هایی که از آمریکایی‌ها آموخته‌اند بسیار حساب‌شده و با انواع برنامه‌های تبلیغی و بازاریابی برای توسعۀ جهانی تلاش می‌کنند. چند سالی است که کره‌ای‌ها به همه چیز خود لفظ "هالیو" (Hallyu) را می‌چسبانند. ویکیپدیا در توضیح این کلمه که معادل فارسی آن "موج کره‌ای" نهاده شده می‌نویسد: "هالیو نوواژه‌ای است که به گسترش جهانی فرهنگ کره جنوبی از دههٔ ۱۹۹۰ به این سو اشاره دارد"...امروزه در اروپا فرهنگ کره‌ای باب شده است: رستوران‌های کره‌ای، غذای آمادۀ کره‌ای، فیلم‌های کره‌ای و البته موسیقی پاپ کره‌ای... کم‌کم حرف K در مقام پیشوند، به عنوان مشخصۀ "کره" شناخته می‌شود. در این میان البته کرۀ جنوبی از غیبت همسایۀ شمالی‌اش به خوبی بهره برده و تمامی فرهنگ شبه‌جزیرۀ کره را به نام خود کرده است.در حال حاضر موسیقی پاپ، پیشتاز "تهاجم فرهنگی" کره‌ای‌هاست. در شهر سئول، مدارس تربیت ستارگان پاپ غوغا می‌کند. تنها یکی از این مدارس بزرگ با بیش از ٨٠٠ شاگرد، پشتوانۀ محکمی برای تولید صنعتی موسیقی پاپ و کلیپ‌های پرزرق وبرق به وجود آورده است.اما سیاست دولت کرۀ جنوبی نیز در این میان قابل توجه است: تنها شرکت‌های اتوموبیل‌سازی یا الکترونیک نیستند که از حمایت‌های بی‌دریغ دولتی بهره می‌گیرند. سئول برای پشتیبانی از صنعت موسیقی و تصویر نیز چند میلیارد دلاری را اختصاص داده است. چنین است که امروزه روی "یوتیوب" و سایت‌های مشابه، کلیپ‌های "کی‌-پاپ" با ده‌ها میلیون کلیک به رقابت با موسیقی اروپایی و آمریکایی آمده‌اند...

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها