رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 451467

تغذیه در کودکی، سرطان در بزرگسالی

ساعت24 - فاطمه ندیم در پیشگفتار این کتاب به قلم پروفسور کولین کمپبل؛ استاد پیشکسوت بیوشیمی تغذیه دانشگاه کورنل آمده است: «خوردن غذاهای مناسب مزایای متعددی دارد که یکی از آنها وابستگی کمتر به داروهاست. این مثل قدیمی را به‌خاطر آورید «خوردن یک سیب در روز، پزشک را از شما دور می‌کند.» دکتر فرمن نیز همین نظر را با شواهد و مدارک بسیار بیان می‌کند.

تغذیه
div>مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها نمونه خوبی از شرایط کنونی است. این داروها واقعا حدود ۱۰برابر بیش از اندازه مورد نیاز تجویز می‌شوند. شوربختانه بسیاری از مردم نیز نمی‌دانند که آنتی‌بیوتیک‌ها روی بیماری‌های ویروسی اثر نمی‌کنند. آنها نه تنها اثری روی بیماری ندارند، بلکه تنها باعث گسترش ارگانیسم‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک می‌شوند که خود می‌توانند مسائل جدی‌تری در آینده به‌وجود آورند. همچنین دکتر فرمن، شواهدی را ارائه می‌دهد مبنی بر اینکه مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها مشکلاتی همچون خطر ابتلا به آسم و انواع آلرژی را باعث می‌شود. توصیه‌های دکتر فرمن، ساده اما عمیق هستند. او می‌گوید: غذاهای مناسب بخورید و تا می‌توانید از پزشک، دارو و درمان‌ها پرهیز کنید.

تحقیقات جدید، پیوند قوی میان سرطان در بزرگسالی با بدخوردن در کودکی که شامل پرخوری، کم‌خوردن میوه و سبزی و مصرف زیاد لبنیات، گوشت و موادغذایی فرآوری شده است را تایید می‌کند. بسیاری از والدین با هدف دستیابی به رشد بیش از حد در کودکان، برای تغذیه بیش از اندازه آنها مشتاقانه در تلاشند. هرچند در قرن حاضر، رشد در دوران کودکی و بلوغ زودرس ازنظر برخی افراد، موفقیت محسوب می‌شود، ولی داده‌های علمی اهداف رایج مردم را به نقد می‌کشد. بررسی‌های علمی بی‌شمار پیوند میان مصرف کالری زیاد در دوران کودکی و سرطان را گزارش داده‌اند. محدود کردن انرژی دریافتی از منابع حیوانی، امکان ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

کودکان مسوول گزینش غذایی ضعیف خود نیستند، بلکه پدر و مادرند که مقصرند. به‌جز کودکان با بیماری مزمن یا اختلالات عاطفی، برنامه غذایی ضعیف، بیشتر پیامد ناآگاهی والدین و انتخاب‌های نادرست آنها است. مهم است بدانید که امروزه در دنیای غذاهای فرآوری‌شده، به‌ویژه کودکان ۲ تا ۷ سال در دسته افراد بدغذا هستند. عجیب نیست که کودک در این سن، طیف محدود غذایی را ترجیح بدهد و نیز عجیب نیست که والدین مدام در مبارزه با کودک باشند تا او را وادار کنند تا به‌گونه‌ای مناسب غذا بخورد. خوشبختانه می‌توان به این جنگ پایان داد و کودک را به برنامه غذایی سالم عادت داد.

برچس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها