رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 458164

فارین‌ پالسی: جدال با دانمارک احتمالا به سیاست‌های ضدایرانی ترامپ لطمه می زند

ساعت24-یک نشریه آمریکایی نوشت، علیرغم همراهی 30 ساله دانمارک در اکثر نبردهای واشنگتن، احتمال می‌رود که جدال اخیر ترامپ در خصوص «گرینلند» مانع پیوستن کپنهاگ به ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز شود.

نشریه آمریکایی «فارین‌پالسی» در گزارشی به جنجال اخیر میان دولت آمریکا و دانمارک در خصوص «گرینلند» اشاره کرد و نوشت که جدال ترامپ با دانمارک می‌تواند به قیمت آسیب وارد آوردن به سیاست وی علیه تهران تمام شود.

این گزارش سپس توضیح داد، تا قبل از آنکه رئیس‌جمهور آمریکا با مخالفت دانمارک با فروش «گرینلند» به خشم آید، احتمال بررسی موضوع پیوستن «کپنهاگ» به ائتلاف دریایی واشنگتن در تنگه هرمز وجود داشت.

طبق این گزارش، «جیم تاونسند» یکی از مقامات سابق پنتاگون که در امور سیاست اروپا و ناتو فعالیت‌هایی را انجام می‌داد، به جنجال گرینلند اشاره کرد و گفت پیش از این، هرگز شاهد مخالفت دانمارک با همراهی کردن آمریکا در یک نبرد نبوده است.

دانمارک در رخدادهای مختلف از اولین جنگ خلیج‌فارس گرفته تا مقابله با تکفیری‌های داعش، همیشه جزء اولین همپیمانان آمریکا به حساب می‌آمد که به درخواست واشنگتن برای حمایت نظامی، پاسخ مثبت می‌داد.

تاونسند با اشاره به جدال اخیر دانمارک و آمریکا گفت: «هرگز اینطور نبوده است (که دانمارک با آمریکا مخالفت کند)، ما باید در اینباره تأمل کنیم. همیشه (ما را همراهی می کردند). ما به چه چیزی نیاز داریم؟»

فارین پالسی ادامه داد، با اینحال، جنگ لفظی ترامپ با «مته فردریکسن» نخست‌وزیر دانمارک در خصوص پیشنهاد ناگهانی‌اش برای خرید گرینلند-و لغو ناگهانی سفرش به دانمارک- احتمالاً محاسبات دانمارک را برای پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز، پیچیده تر خواهد کرد.

واشنگتن تمامی تلاش خود را برای متقاعد کردن کشورهای اروپایی برای پیوستن به این ائتلاف دریایی به کار گرفته‌ است اما آنطور که این نشریه آمریکایی گزارش کرده است، همپیمانان اروپایی آمریکا در خصوص پیوستن به این ائتلاف دریایی تردید دارند زیرا نگران هستند که این امر ممکن است برجام را در معرض خطر قرار دهد و تنها انگلیس، استرالیا و بحرین اخیراً اعلام کرده‌اند که به این ابتکار عمل آمریکا می‌پیوندند.

کارشناسان می‌گویند، قبل از رخدادهای هفته قبل، احتمال پیوستن دانمارک به این ائتلاف دریایی آمریکا وجود داشت. دانمارک نیروی دریایی توانمندی در اختیار دارد و منفعت بیشماری در کشتیرانی تجاری دارد و در طول تاریخ از همپیمانان آمریکا بوده است اما مخالفت این هفته نخست‌وزیر دانمارک با پیشنهاد ترامپ در خرید گرینلند ومتعاقب آن لغو سفر ترامپ به دانمارک احتمالاً برنامه پیوستن این کشور به ائتلاف آمریکا را متوقف خواهد کرد.

تاونسند تصریح کرد، دانمارک در 30 سال گذشته، تقریباً در تمامی نبردهای مهم آمریکا از جمله عملیات ناتو در لیبی، و جنگ‌های عراق و افغانستان مشارکت داشته است و همچنین خیلی فوری در اولین جنگ خلیج‌فارس، کشتی‌هایی را به جنوب ارسال کرد و این در حالی بود که کشتی‌های این کشور تهویه مطبوع نداشتند.

این گزارش سپس با اشاره به این موارد درباره عدم پیوستن دانمارک به ائتلاف دریایی آمریکا نوشت که مخالفت کپنهاگ برای پیوستن به ائتلاف آمریکا، نمایانگر جدیدترین سری از شکست‌های ائتلاف محسوب می‌شود.

ماجرای جنجال آمریکا و دانمارک از آنجا شروع شد که ابتدا روزنامه جمهوری‌خواه «وال استریت ژورنال» و سپس شبکه دموکرات «سی‌ان‌ان» از علاقه دونالد ترامپ برای خرید جزیره گرینلند از دانمارک خبر دادند، جزیره‌ای که میزبان یک پایگاه راداری آمریکا برای رصد موشک‌های بالستیک قاره‌پیما است.

پس از آن، اظهارات قاطع مقام‌های دانمارک و گرینلند علیه ایده فروش این منطقه‌ خودگردان تحت قیمومیت کشور دانمارک به واشنگتن، عصبانیت رئیس‌جمهور آمریکا را در پی داشت و او سفر از قبل برنامه‌ریزی شده‌اش به دانمارک را لغو کرد.

گرینلند بزرگترین جزیره کره زمین در آب‌های اقیانوس منجمد شمالی و منطقه‌ای خودگردان تحت قیمومیت کشور دانمارک است و ۲۱۶۶۶ کیلومتر مساحت و ۵۵ هزار و ۸۷۷ نفر جمعیت دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها