رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 462372

شهرهای تاریخی ترکیه که نباید بازدید از آن ها را از دست داد

ساعت 24-ترکیه شاهد برخی از بزرگ ترین لحظات تاریخی بوده است و بقایای این اتفاقات مهم هنوز هم در این کشور باقی مانده است. این سرزمین روزی منزلگاه اسکندر بزرگ، کنستانتین کبیر و امپراطوری عظیم عثمانی بوده است. جنگ و لشکر کشی در این مناطق تمام شده و شهرها با خاک یکسان شده اند اما شهرهای تاریخی ترکیه مجددا بازسازی و نو سازی شده اند و امروزه شما با گشت زنی و قدم زنی در خیابان های شهری مثل استانبول حس قدم زدن در موزه روباز تاریخ جهان را خواهید داشت. شهرهای باستانی ترکیه، در سرتاسر آن قرار گرفته اند فقط باید جای درستی را برای بازدید پیدا کنید.

خبر
اگر سبک های قدیمی و باستانی و تنوع تاریخ شما را به وجد می آورد، همین حالا دستمزد باستان شناس خود را کنار بگذارید و با یک تور تفریحی به تاریخی ترین شهرهای ترکیه سفر کنید.

به مطالعات خود را در زمینه شناسایی شهرهای تاریخی مهم و ارزشمند ترکیه ادامه دهید و مطمئن باشید که سفرتان از یک سفر عالی به یک سفر فراموش نشدنی تبدیل خواهد شد. حالا با ما همراه باشید تا با تاریخی ترین شهرهای ترکیه بیشتر آشنا شوید.

استانبول

خوب بیاید برای اولین انتخاب از بدیهی ترین گزینه استفاده کنیم. من به تازگی به استانبول که یکی از شهرهای باستانی ترکیه سفر کرده ام و کاملا مسحور زیبایی های این شهر و خون گرمی و مهربانی افراد ساکن استانبول شدم و معتقدم این اتفاق بعد از یک قرن پیشرفت برای یک شهر می تواند رخ دهد.
افراد زیادی را می بینید که به شما می گویند این شهر ترکیب سنت و مدرنیته است و این حرف کاملا درست است. اگر روی یکی از سه پل شهر که وسط بین دو قاره اروپا و آسیا است بایستید، در یک سمت آسمان خراش های شیشه ای و ساختمان های بلند و در سمت دیگر ساختمان های سنتی و چوبی و مساجد قدیمی را خواهید دید.
این شهر بیش از 2500 سال مرکز درگیری های مذهبی، فرهنگی، بلایای طبیعی و قدرت های جهانی بوده و یکی از تاریخی ترین شهرهای ترکیه است. اما گذشته از همه این ها، استانبول دوباره جان گرفته است، هرچند این جان گرفتن ها بعد از هر مشکل جدید بوده است با این حال با وارد شدن به استانبول، پا به یکی از شهرهای تاریخی ترکیه نهاده اید که چیزی از زیبایی کم ندارد.
علی رغم چیزی که در طول قرن ها بازسازی شده و همچنان نیز در حال بازسازی است، اما اغلب نقاط دیدنی شهر در همین دوران اخیر بازسازی و حفظ شده اند. یک روز صبح با کمی برنامه ریزی فشرده، می توانید از یک سری نقاط دیدنی و مهم این شهر مثل: ایا صوفیه، مسجد کبود، آب انبار باسیلیکا و قطع به یقین بازار بزرگ بازدید کنید.
اغلب این مناطق دیدنی با فاصله اندک از هم قرار دارند و به راحتی می توان با اندکی پیاده روی از یک محل به محل دیگر رفت، در واقع ایاصوفیه و مسجد کبود کم و بیش چند قدم از هم فاصله دارند. من تحت تاثیر شدید ایا صوفیه، کلیسای جامع باشکوه با ویژگی های عجیب معماری آن قرار گرفتم چون این بنا هیچ شباهتی به سایر جاهایی که قبلا سفر کرده بودم نداشت.
این ساختمان 1500 سال پیش با طرح باسیلیکای مسیحی به عنوان کلیسای ارتودکس یونانی ساخته شده است. این ساختمان نهایتا قبل از آنکه در سال 1935 به موزه تبدیل شود، توسط سلاطین عثمانی به مسجد 4 ایوانه تبدیل شد. امروزه برخی از سران مسلمان ترکیه در تلاش اند تا این ساختمان دوباره به مسجد تبدیل شود و هنوز این تصمیم در حال بحث و گفتگو است. اما این بنا در حال حاضر به عنوان موزه به روی بازدید کنندگان و گردشگران باز است!

مکان های دیدنی استانبول

همانطور که قبلا هم اشاره کردم ساختمان های دیگر که در استانبول ارزش بازدید دارند، عبارتند از:
1. مسجد کبود روی پایه های قدیمی کاخ بزرگ قرار گرفته است و بر افق دید افراد در سطح شهر تاثیر زیادی دارد. این ساختمان هنوز هم کاربرد مسجد را دارد. زمان خودتان را در طول روز برای بازدید این مسجد مدیریت کنید و به قوانین و مقررات این ساختمان احترام بگذارید. خانم ها باید با روسری وارد شوند و همه افراد قبل از ورود باید کفش های خود را در بیاورند.
2. بازار بزرگ، یکی از بزرگترین و قدیمی ترین بازارهای سرپوشیده جهان است که پر از جواهرات، خوراکی ها و قهوه خانه ها است. کوچه های پر پیچ و خمش بهترین مکان برای گم شدن از زندگی مدرن امروزی است! در طول روز بیش از 400000 نفر از این بازار بزرگ دیدن می کنند. اگر علاقه شدیدی برای خرید سوغاتی دارید به محض باز شدن بازار به آنجا بروید. فروشندگان دشت اول را نشانه خوشبختی و خوش یمنی می دانند، پس سریعا بعد از باز شدن به آنجا بروید و تا می توانید با فروشندگان برای خرید جنس هایشان چانه بزنید.
3. آب انبار باسیلیکایی بزرگ ترین مخزن آب زیرزمینی در زیر زمین شهر استانبول است. این آب انبار معروف و بزرگ از معماری یونانی و بیزانسی برخوردار است و ظرفیت ذخیره 100000 تن آب شیرین را دارد. این آب انبار دو ویژگی مهم دارد: ابعاد مخازن زیرزمین و تقارن ستون های آن. علی رغم اینکه آب این آب انبار در طول بازدید بطور موقت تخلیه می شود اما این مکان همچنان بازدید کننده ها را به سرعت به یاد روزای گذشته و باستانی می اندازد و به دلیل دمای خنک در قسمت زیرزمین بازدید از این محل در روز های گرم تابستان بسیار لذت بخش است.

افسس

با توجه به افسانه های موجود یکی از شهرهای باستانی ترکیه یعنی افسس 2 بار شکل گرفته است. روزگاری توسط یونانی ها (در واقع یونانیان باستان)، اما بنیان گذار اصلی این مکان شگفت انگیز قبیله ای از جنگجویان آمازون بوده اند. این شهر تا اواخر عصر برنز قابل سکونت بوده است و در طی سال ها با توجه به علایق و هوس های حاکمان و مردمان دستخوش تغییرهای زیادی شده است.
در جایی از تاریخ، شهر افسس یکی از ثروتمند ترین و مهم ترین شهرهای مدیترانه بوده است، و زمانی که از این شهر بازدید می کنید کم وبیش متوجه اهمیت و باشکوهی این شهر می شوید. امروزه با بازدید از یکی از تاریخی ترین شهرهای ترکیه یعنی افسس زیبا، می توانید به راحتی خرابه های معبد آرتمیس، مکان مقدسی که گمان می رود 550 سال قبل از میلاد مسیح برای هدیه به رب النوع یونانی آرتمیس ساخته شده باشد، را مشاهده کنید.
در شهر افسس که یکی از شهرهای باستانی ترکیه است، همچنین می توانید از خرابه های دیدنی کتابخانه سلسوس که به افتخار سناتور رومی تیبریوس ژولیوس سلسوس ساخته شده است و یا باسیلیکای جان مقدس و همچنین کلیسای مریم بازدید کنید. با این حال شاید یکی از جالب ترین و جذاب ترین مناظر دیدنی، غار اصحاب کهف باشد.
طبق افسانه ها، هفت مرد مسیحی که بخاطر دین خود مورد آزار و اذیت قرار گرفتند، به جای ترک دین خود به این غار پناه آوردند. آن ها در غار مشغول راز و نیاز و در حال نماز خواندن بودند که به خواب عمیقی فرو رفتند و این خواب بیش از صد سال طول کشید. هنگامی که از خواب برخاستند، آزار و اذیت میسیحیان در منطقه به پایان رسیده بود و خواب طولانی آن ها معجزه ای بود که وجود رستاخیز را اثبات می کرد.
امروزه به تنهایی بازدید از منطقه غارها تاثیر گذار است و به دلیل محافظت خوب از این منطقه حس خوبی را به بازدید کننده ها القا می کند. غار بزرگ با سقفی مرتفع تر از کلیساها، با آجر تزیین شده است تا فرم و شکل کلیسا به خود بگیرد. در طرفین غار طاقچه هایی به فرم طاق وجود دارد و در قسمت پشتی این غار محرابی گرد قرار گرفته است. امروز مکانی که در آنجا اصحاب کهف به خواب رفته بودند به شکل گودالی در کف کنده شده است.
اگر به باستان شناسی و تاریخ ترکیه علاقمند هستید بازدید از یکی از تاریخی ترین شهرهای ترکیه یعنی شهر افسس کم و بیش می تواند یکی از مهم ترین شهرها در سفر شما به ترکیه باشد.

هیراپولیس، یکی از زیباترین شهرهای تاریخی ترکیه

مردم از سراسر جهان از زمان شکل گیری این شهر، برای نوشیدن آب های شفا بخش افسانه ای که از چشمه های اطراف می جوشد به این شهر سفر می کنند. در یک دوره تاریخی شهر هیراپولیس که یکی از شهرهای باستانی ترکیه است به شهر درمانی معروف بود، چون پزشکان محلی این شهر برای درمان افراد از آب های درمانی و معدنی این شهر استفاده می کردند.
امروزه، گردشگران می توانند خرابه های حمام ها، معابد و دیگر بناهای یونانی را مشاهده کنند. شاید یکی از مهم ترین خرابه ها، خرابه های تئاتر سابق باشد که به دلیل حفظ و نگهداری عالی، امروزه هم قابل استفاده است. همچنین می توانید در استخرهای مقدس شنا کنید و باور داشته باشید که شنا کردن در محوطه تحت نظارت یونسکو خاطره ای هیجان انگیز برای شما به یادگار خواهد گذاشت که در هیچ جای دنیا به جز یکی از شهرهای تاریخی ترکیه نظیر آن را نمی توان یافت.
وقتی به این فکر می کنید که در هیراپولیس می توانید از معبد آپولو و یک گورستان دیدن کنید، واقعا برایتان جای تعجب دارد که بسیاری از گردشگران برای دیدن مکان های معروف تر، قید بازدید از این شهر را می زنند. اما اگر با تور مسافرتی مشابه تور مسافرتی Fez Travel سفر کنید، دیگر نیازی به تصمیم گیری های سخت ندارید، چون می توانید به راحتی از همه جا دیدن کنید!

قونیه

قونیه هم یکی دیگر از شهرهای باستانی ترکیه است و به دلیل قرارگیری در مرکز مسیر راه ابریشم از موقعیت مهم و تاثیر گذاری برخوردار است. این شهر آخرین خانه شاعر معروف فارسی قرن 13 میلادی، فقیه، محقق اسلامی، متکلم و یکی از معروف ترین عرفای صوفی، جلال الدین بلخی معروف به مولانا است که آوازه آن فراتر از مرز های قونیه و حتی ترکیه نیز رفته است.
برای بازدید از موزه مولانا، مقبره مولوی که به عنوان آرامگاه این شاعر بزرگ است، وقت بگذارید. فرصت بازدید از آثار باستانی مربوط به 7 قرن پیش و کسب اطلاعات از نحوه زندگی مردم قدیم در شهر قونیه، یکی از زیباترین شهرهای تاریخی ترکیه برای شما مهیا است. حتما رقص جذاب سما را که به دستور مولانا در سال 1273 پایه گذاری شد و به رقص صوفیان معروف است را ببینید. و قبل از ترک قونیه به هیچ وجه بازدید از اماکن مهم مذهبی این شهر یعنی مساجد علاالدین و ایپلیکچی را از دست ندهید. با دیدن این اماکن نه تنها تحت تاثیر معماری باستانی و سنتی آن ها قرار می گیرید بلکه فرصت این را خواهید داشت تا با نحوه زندگی محلی افراد قدیمی نیز آشنا شوید، همچنین با نحوه گردهمایی مسلمانان برای حفظ دینشان آشنا خواهید شد. تمام این موارد، این شهر را به یکی از تاریخی ترین شهرهای ترکیه تبدیل کرده است.

شهر زیرزمینی کایماکلی، کاپادوکیا

اگر تا بحال عکس های ترکیه را دیده باشید، حتما یکی از معروف ترین شهرهای تاریخی ترکیه یعنی شهر کاپادوکیا را با بالون های رنگی و زیبا تشخیص خواهید داد. این مکان یکی از مکان های نمادین در کشور ترکیه است که در جایگاه یکی از بهترین شهرهای باستانی ترکیه قرار دارد! اما آیا می دانید در اینجا یک شهر زیرزمینی وجود دارد که همچنان در حال کشف شدن است؟
این غارهای انسان نشین، در اوایل دوره Hittie گود برداری شدند و طی قرن ها گسترش یافتند، این غارها توسط گروه های غارتگر برای غارت جواهر و منابع ارزشمند کشف شده اند. در واقع 36 شهر زیرزمینی در کاپادوکیا وجود دارد اما کایماکلی گسترده ترین شهر زیرزمینی است.
امروزه تنها 4 طبقه از این شهر برای بازدید عموم آزاد است، اما تعداد اتاق ها و انبارها حاکی از این است که در گذشته حداقل چندین هزار نفر در این شهر زیرزمینی زندگی می کردند. در این مجموعه وسیع از غارها آثاری از کلیسا هم دیده شده است.

آنکارا، یکی از دیدنی ترین شهرهای باستانی ترکیه

مردم اغلب استانبول را به اشتباه پایتخت ترکیه می دانند در حالی که آنکارا، پایتخت و یکی از شهرهای تاریخی ترکیه است که منزلگاه هنرهای نمایشی، منزلگاه باله و اپرا و ارکستر سمفونیک ریاست جمهوری ترکیه است. زمان تاسیس این شهر دقیقا مشخص نیست، اما شواهد باستان شناسی به ما نشان می دهد که حضور انسان در شهر آنکارا دست کم به عصر حجر برمی گردد.
درحالی که این شهر به نسبت استانبول از ارزش کمتر و یا بیشتری برخودار نیست و به اندازه استانبول پر زرق و برق است، اما به لطف ادغام هیجان انگیز سنت و مدرنیته نظر شما را جلب خواهد کرد. موزه های متعدد آنکارا که نمایشی کامل از تاریخ آناتولی هستند در ساختمان های بازسازی شده ی عثمانی قرار گرفته اند و آنکارا را به یکی از شهرهای تاریخی ترکیه بدل کرده اند.
یکی از مهم ترین و مشهورترین این موزه ها، موزه تاریخ تمدن آناتولی است، که دارای مجموعه ای مشهور از آثار باستانی عصر Hittie است و همچنین موزه مردم شناسی این مجموعه به توضیح در مورد تاریخ و هنر فولکور ترکیه می پردازد. آرامگاه آتاتورک، شامل موزه آتاتورک است که بسیاری از لوازم شخصی رئیس جمهور سابق ترکیه را به نمایش می گذارد.

همگردی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها