رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 464647

روستایی با قبرستانی ترسناک در ایران!

ساعت 24-در دنیای مدرن و رو به مکانیزه شده امروز، روستاها به یکی از جذابیت های گردشگری تبدیل شده اند و بسیاری از توریست ها برای لحظه ای زندگی در فضای روستا ثانیه شماری می کنند. در کشور ایران نیز روستا همواره یکی از مهمترین واحدهای اجتماعی جامعه به حساب می آمده و وجود اقوام و سنت های مختلف، روستاهای ایران را به یکی از جذابیت های بی بدیل سرزمین تاریخی و دیدنی ما تبدیل کرده است.

خبر
روستاهای سرشناسی چون ماسوله، ابیانه، کندوان و بسیاری دیگر در حال حاضر در زمره مناطق پر بازدید ایران زمین هستند، اما به دلیل وسعت کشور ایران و گستردگی اقوام هستند روستاهایی که پر از اماکن تاریخی و مناظر دیدنی بوده و هنوز ناشناخته باقی مانده اند. در ادامه قصد داریم سفری به جنوب ایران داشته باشیم و در حوالی بندر چابهار، این نگین جنوبی کشور، سری به روستای تیس چابهار بزنیم و درباره دیدنی های روستای تیس بیشتر بدانیم.

معرفی روستای دیدنی و تاریخی تیس

شاید باور این مطلب کمی دشوار باشد که روستای تیس چابهار در ازمنه دور یکی از مهمترین بندرگاه های ناحیه مکران بوده و در جنوب ایران برای خودش جایگاه ویژه ای داشته است. کالاهای بازرگانی مورد نیاز اقصی نقاط خاورمیانه، قفقاز و آسیای میانه از هند و آسیای شرقی به بندر جنوبی تیس می آمد و سپس ارسال می شده است. روستای تیس که در برخی منابع با نام تیز و طیس هم از آن یاد شده، در دوره های اسلامی نیز نقش یکی از بنادر جنوبی ایران را به عهده داشته، اما در حال حاضر روستای تیس چابهار تنها یک روستای ساحلی است.

تاریخچه روستای دیدنی تیس

اولین منابعی که در آن ها از تیس یاد شده، بر می گردد به حدود دو هزار و پانصد سال قبل. در کتاب هایی که از فتوحات و جنگ های اسکندر یاد شده نامی هم از دیدنی های روستای تیس شده است. در اسناد مربوط به حمله اعراب به سرزمین ایران هم ابن بلخی نقل کرد: «بندر تیس به تصرف لشکر بصره درآمد.» اما مهمترین اتفاقی که برای منطقه تاریخی و دیدنی تیس رخ داد، یورش یکی از فرماندهان عضدالدوله دیلمی در سال سیصد و شصت هجری قمری برابر با نهصد و هفتاد و یک میلادی به این منطقه پر رونق تجاری بود که در این حمله، روستای تیز (تیس) اشغال و مردم آن کشته شدند. این حمله و کشتار باعث گردید تا اهالی روستای تیس چابهار به دین اسلام روی آورند و مسلمان شوند. اما اتفاق بعدی حمله پرتغالی ها به این بندر جنوبی سرزمین تاریخی ایران بود. زمانیکه پرتغالی ها از طریق خلیج فارس و دریای عمان وارد جنوب ایران می شوند، سردار شجاعی به نام «میر جیند» از اهالی مکران جلوی آن ها می ایستد و دلاورانه مبارزه می کند، اما عاقبت روستای تیس چابهار هم همانند بیشتر شهرهای جنوبی ایران زمین به دست پرتغالی ها می افتد. بعد از متوقف شدن صادرات پانیذ و نیشکر از مکران، بندر تیس هم کم کم رونق خود را از دست می دهد و به دست فراموشی سپرده می شود، به طوریکه در دوران حکومت قاجارها، روستای تیس یکی از مناطق ناشناخته ایران محسوب می شد.

موقعیت جغرافیایی روستای دیدنی و تاریخی تیس

طبق سرشماری سال هزار و سیصد و هشتاد و پنج هجری شمسی، روستای تاریخی و دیدنی تیس در جنوب ایران دارای سه هزار و هشتصد و هفتاد و سه نفر جمعیت ساکن بوده که در آب و هوایی خشک و گرم زندگی می کردند. روستای تاریخی و دیدنی تیس در جنوب ایران قرار دارد و یکی از شهرهای شهرستان چابهار محسوب می شود و سرسبزی اطراف روستای تاریخی و دیدنی تیس به دلیل گذر رودخانه لاوری از این منطقه است.

چگونه به روستای تاریخی و دیدنی تیس برسیم؟

روستای تاریخی تیس و همین طور بندر جنوبی چابهار به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، دارای تابستان هایی خنک و زمستان هایی گرم هستند و می توانند در تمام فصول پذیرای گردشگران و میهمانان این بخش جنوبی باشند. برای رسیدن به روستای دیدنی و تاریخی تیس می توانید فاصله یک هزار و چهار صد و پنجاه و سه متری تهران تا چابهار را به صورت هوایی طی کنید و یا از طریق راه ارتباطی ایرانشهر به کرمان به صورت زمینی مسیری به طول یک هزار و نهصد و شصت و یک کیلومتر را بپیمایید. روستای تاریخی و دیدنی تیس دارای غذاهای محلی خوش طعمی است که مزه کردن آن را فراموش نکنید، غذاهایی که در بیشتر نواحی جنوبی ایران وجود دارند با کمی تغییر در نوع ادویه جات و پخت آن ها. پکوره، میگو پلو، حلوای خرما، شیلانچ، قلیه ماهی، مربای خرما و سبزی پلو با ماهی های دریای جنوب از این دست غذاها به حساب می آیند. علاوه بر خوراکی های محلی که می توانید به عنوان سوغات از روستای دیدنی و تاریخ تیس به همراه خود ببرید، سوغات هایی چون حصیر، ادویه جات محلی، آبزیان تاکسیدرمی شده، زیور آلات زنانه و انواع سوزن دوزی های هنر دست مردم بومی.

قبرستان جن ها در روستای تاریخی و دیدنی تیس

اهالی محلی روستای تاریخی و دیدنی تیس معتقدند گورهایی که در دامنه کوه تیس وجود دارند، مربوط به جن ها بوده و آن ها مردگان خود را در میان حصارهای این سنگ ها دفن کرده اند. طبق باور مردمان جنوبی، جن ها شب هنگام بر مزار مردگان خود حاضر و به مرثیه سرایی و مویه مشغول می شوند. شهرهای جنوبی ایران از دیرباز خواستگاه افسانه ها و قصه ها بوده اند و مردم منطقه تیس هم قبرستان جن ها را یکی از دیدنی های روستای تیس به شمار می آید، محلی می دانند که اگر هر کسی شب ها به آنجا برود دچار نفرین جن ها شده و پس از چند روز و با تحمل عذاب های فراوان خواهد مرد. اما قبرستان جن ها چرا به این نفرین مشهور شده است؟ قبرستان جن ها که یکی از دیدنی های روستای تیس به حساب می آید، قبرستانی باستانی بوده که دارای سنگ قبرهای بسیار بزرگ است، به طوریکه به نظر می رسد این گورها متعلق به انسان نیستند و دلیل بزرگی آن ها، مدفون شدن جن ها در این منطقه جنوبی ایران زمین است. این افسانه به قدری قوت دارد که عده ای از بومیان روستای دیدنی و تاریخی تیس، هنوز هم شب ها صدای گریه و زاری جن ها را می شنوند و از رفتن به سمت این کوه، بعد از غروب آفتاب وحشت دارند. جالب است بدانید که این گورستان محل دفن مردگان اهالی کنونی روستای دیدنی و تاریخی تیس هم هست، ولی هیچکس بعد از غروب آفتاب بر سر مزار مرده خود حاضر نمی شود. البته به باور باستان شناسان و اهالی فن ممکن است این گورها محلی برای جمع آوری آب باران بوده باشند، اما کندن زمین سنگی این کوه به حتم کاری دشوار و سخت بوده است. عده ای بر این باورند که رنج کندن این زمین سخت به دلیل آن بوده که مردگان از گزند خوردندگان زیرزمینی و جانوران موذی در امان باشند. در هر حال، توصیه می شود شب ها از رفتن به گورستان جن ها خودداری کنید و به باورهای سنتی این منطقه از جنوب ایران احترام بگذارید.

جاذبه های گردشگری روستای تاریخی تیس

علاوه بر گورستان جن ها که درباره آن مفصل توضیح داده شد، روستای تاریخی تیس دارای دیدنی های فراوان دیگری هم هست. قلعه پرتغالی ها، بندر صیادی تیس، مسجد جامع روستای تیس، قلعه بلوچ گت، آرامگاه سید غلام رسول، مجموعه غارهای طبیعی و مصنوعی بان مسیتی، قلعه انوشیروان و قلعه پیروز گت از دیگر دیدنی های روستای تاریخی و جنوبی ایران بوده که در سفر به تیس می توانید از دیدن آن ها لذت ببرید.

سخن آخر

روستای تاریخی تیس یکی از دیدنی های جنوب کشور بوده که در مسیر ارتباطی چابهار به کنارک هنوز ناشناس باقی مانده است. این روستای جنوبی استان سیستان و بلوچستان در پنج کیلومتری شمال غربی بندر چابهار قرار دارد و روزگاری بندری پر رونق بود. در حال حاضر، روستای تیس به عنوان یک روستای ساحلی در جنوب ایران چندان شناخته شده نیست، اما با داشتن تاریخی کهن و اماکن باستانی فراوان می تواند یکی از خاطره انگیز ترین مقاصد گردشگری در جنوب ایران باشد.

همگردی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها