رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465165

نکات مهمی که قبل اقامت دبی باید بدانید!

ساعت 24-امارات یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است که در بخش جنوبی ایران قرار دارد. دبی، بزرگ ترین شهر این کشور است که در سال های اخیر رونق اقتصادی بسیار بالایی داشته و مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران و بازرگانان خارجی قرار گرفته است. اگر بخواهید یک کسب و کار بدون مالیات را تجربه نمایید، می توانید به قصد اقامت دبی سفر کرده و با زندگی در دبی یک زندگی خوب را برای خود و خانواده تان رقم بزنید. اما قبل از سفر لازم است تا نکاتی را در مورد این کشور بدانید. این نکات شامل هزینه زندگی در دبی، مسائل بانکداری، مالیات، آموزش و پرورش کودکان، خدمات درمانی، امنیت، آشنایی با امکانات دبی و ... است.

خبر
هزینه زندگی در دبی

طبق تحقیقاتی که در سال 2007 منتشر شد، دبی سی و چهارمین شهر گران جهان معرفی شده و هزینه زندگی در دبی بسیار بالا برآورد شده است. این هزینه ها بر اساس امکانات دبی و کیفیت اقامت دبی محاسبه می گردد و با توجه به این که زندگی در دبی استاندارهای بالایی دارد، هزینه هایی مانند اجاره خانه، آموزش و پرورش، اینترنت، حمل و نقل و ... نیز به نسبت کیفیت آن گران است. ضمن این که در سال های اخیر تورم در امارات بسیار چشمگیر بوده و میزان گرانی را در بخش های مختلف افزایش داده است و اقامت در دبی از نظر گرانی ها بسیار نفس گیر است.

تورم

بر اساس آمار منتشر شده توسط بانک ملی دبی، میزان تورم این شهر در سال 2006 بین 15 تا 22 درصد گزارش شده است. علاوه بر این، صندوق بین المللی پول نیز تورم این کشور را حدود 5 درصد اعلام کرده و آن را چالش اصلی امارات می داند. از جمله مواردی که باعث تورم اقامت دبی شده است، افزایش مستمر اجاره خانه ها است و این تورم از بالا بودن هزینه های زندگی در دبی خبر می دهد.

اجاره یا خرید خانه

از سال 2002 به بعد خارجی ها وارد بازار مسکن و اقامت دبی شده و رقابت شدیدی در قیمت اماکن مسکونی این شهر ایجاد کردند. این رقابت باعث افزایش قیمت اقامت دبی شده و با توجه به این که هیچ نظارتی از طرف هیچ سازمانی بر روی قیمت ها انجام نمی شود، این هزینه زندگی در دبی روز به روز اضافه تر می گردد. این در حالی است که افزایش درآمد زندگی در دبی روندی بسیار کند را طی می کند. از این رو، اگر بخواهیم میزان ثابت بودن در آمد در دبی را با افزایش چشمگیر قیمت مسکن، اقامت دبی، کالاهای مصرفی وامکانات دبی مقایسه کنیم، خواهیم دید که پس انداز کردن در دبی به سختی انجام می شود و می توان گفت تقریبا غیر ممکن است. این گرانی باعث شده تا حدود 70 درصد از مردم دارای اقامت دبی در خانه های اجاره ای زندگی کنند و قدرت خرید خانه را نداشته باشند و از پس زندگی در دبی و هزینه اقامت دبی برنیایند. با توجه به مواردی که عنوان شد، بسیاری از مهاجرانی که به دبی سفر می کنند نیز از پس هزینه های زندگی در دبی و اجاره خانه برای اقامت دبی برنیامده و پس از مدتی به کشور خود باز می گردند. البته برخی از مهاجران ترجیح می دهند تا شهر عجمان را برای زندگی انتخاب نمایند. اجاره خانه در عجمان حدود نصف اجاره خانه و هزینه زندگی در دبی است.

سیستم بانکداری

یکی از امکانات دبی سیستم بانکداری آن است. اگر در دبی زندگی می کنید یا قصد مهاجرت و سفر و اقامت دبی را دارید، نگران پرداخت قبوض آب، برق، تلفن یا خدمات بانکی خود نباشید. در دبی 55 بانک داخلی و بین المللی مشغول به فعالیت هستند و جز امکانات دبی به حساب می آیند. اغلب آن ها نیز سرویس اینترنتی را برای کاربران خود فراهم کرده اند. از این رو می توانید کارهای بانکی خود را از طریق اینترنت و در خانه انجام دهید و نیازی نیست تا در هوای گرم دبی به بیرون از خانه بروید. تعداد زیادی دستگاه خودپرداز نیز در نقاط مختلف این شهر وجود دارد که می توانید از آن ها برای کارهای مختلف استفاده کنید. برای استفاده از خدمات بانکداری و امکانات دبی باید در بدو ورود و اقامت دبی خود یک حساب بانکی افتتاح کنید. برای افتتاح حساب به گواهی سکونت، که در گذرنامه شما وجود دارد، نیاز خواهید داشت. ارائه این گواهی برای کارهایی چون خرید خط تلفن ثابت، خرید خودرو، اجاره خانه و ... الزامی است.

مالیات

نبود مالیات بر در آمد یکی دیگر از امکانات دبی محسوب می شود. از این رو بسیاری از افراد برای راه اندازی کسب و کار و تجارت خود به این شهر سفر می کنند و به دنبال اقامت دبی خود هستند تا درآمدی بدون مالیات را تجربه نمایند. اما این به این معنی نیست که هیچ مالیاتی از شهروندان دارای اقامت دبی اخذ نمی گردد. مالیات بر ملک شهرداری یکی از انواع مالیات هایی است که افراد ساکن در دبی پرداخت می کنند. افرادی که صاحب خانه هستند باید به طور سالانه مبلغی معادل 0.5 درصد از ارزش کلی ملک را به عنوان مالیات بر ملک به شهرداری دبی بپردازند. اجاره نشین ها نیز 5 درصد از اجاره بهای سالانه را به عنوان مالیات می پردازند. علاوه بر این، برای صرف غذا و نوشیدنی در رستوران 10 درصد و برای خرید بلیط کنسرت نیز 5 درصد مالیات دریافت می گردد.

خدمات درمانی

از جمله امکانات دبی که دولت امارات در اختیار شهروندان خود قرار داده است، خدمات درمانی رایگان است. زمانی که شما اجازه خرید خانه یا اجاره مسکن را دریافت می کنید، به همراه آن یک کارت خدمات درمانی دولتی نیز برای شما صادر می گردد که با به همراه داشتن آن می توانید از خدمات درمانی غیر اورژانسی برای خود و همراهانتان با هزینه ای بسیار ناچیز برخوردار باشید. خدمات درمانی اورژانسی نیز برای عموم رایگان بوده و در بیمارستان دولتی رشید قابل دسترسی است. در صورتی که کارت خدمات درمانی دولتی به شما تعلق نگرفت می توانید یک کارت خدمات درمانی غیردولتی تهیه نموه و در مواقع نیاز به استفاده از امکانات دبی از آن استفاده نمایید.

تربیت و پرورش کودکان

هزینه بزرگ کردن یک کودک در امارات بسیار بالاست و با توجه به مقاله ای که پائولا له فلوئیک در سال 2005 در نشریه Emirates Woman منتشر کرده، یک خانواده برای نگهداری و پرورش یک کودک، باید حقوقی معادل درآمد یک بازیکن فوتبال داشته باشد. جالب است بدانید که پس از انتشار این مقاله روز به روز این هزینه ها افزایش پیدا کرده و بسیار بیشتر از قبل نیز شده است. زمان نگهداری دختران و پسران و پشتیبانی مالی آن ها از طرف والدین در امارات متفاوت است. خانواده های اماراتی دختران خود را تا آخر عمرشان پشتیبانی می کنند، اما پسران فقط تا سن 18 سالگی تحت حمایت مالی والدین خود قرار دارند و از آن پس باید روی پای خودشان بایستند و زندگی خود را اداره نمایند.

مدارس دبی و آموزش کودکان

اگر قصد سفر طولانی مدت یا مهاجرت به دبی و اقامت دبی را داشته باشید باید اطلاعاتی در مورد مدارس و امکانات دبی به دست آورید تا بتوانید برای تحصیل و آموزش کودکان خود برنامه ریزی کنید. حدود 85 مدرسه خارجی شامل مدارس کشور های آمریکا، فرانسه، کانادا، بریتانیا، پاکستان، هند و ... در دبی دیده می شوند که تمام مقاطع تحصیلی از ابتدایی گرفته تا دبیرستان را تحت نظارت خود دارند. یکی از امکانات دبی، مدارس دولتی برای کودکان اماراتی است. دولت امارات نیز تعدادی مدرسه دولتی برای کودکان اماراتی تاسیس کرده است که ثبت نام و تحصیل در آن ها کاملا رایگان است. این مدارس قبلا فقط مختص مردم این کشور بود اما در سال های اخیر حضور دیگر ملیت ها نیز در آن آزاد بوده و برای آن ها نیز رایگان است. مدارس غیر دولتی نیز در امارات وجود دارند که بابت تحصیل کودکان هزینه هایی را دریافت می کنند. دولت امارات برای هزینه های این مدارس و افزایش میزان آن ها سقفی در نظر گرفته است. مدارس غیر دولتی اجازه دارند هر 3 سال یک بار هزینه های خود را تا 20 درصد افزایش دهند. البته با توجه به تورم بالایی که در دبی وجود دارد، برخی از این مدارس قانون دولت این کشور را زیر پا گذاشته و هزینه های خود را تا 70 درصد افزایش داده اند. دولت امارات نیز در تصمیم جدید که گرفته است، قصد دارد تا محدودیت های خود را از این مدارس برداشته و آن ها را در افزایش هزینه ها و مدیریت آن آزاد بگذارد. نکته ای که در مورد ساعات شروع مدارس وجود دارد این است که به دلیل گرم بودن بیش از اندازه هوای دبی، مدارس ساعات متفاوتی را برای کار خود در نظر می گیرند. اما اغلب آن ها در بازه زمانی 7:45 صبح تا 3 ظهر مشغول به فعالیت هستند. دختران اماراتی نیز مانند پسران آن ها حق تحصیل داشته و هیچ محدودیتی در این زمینه ندارند.

جرم و جنایت

میزان جرم و جنایت در دبی بسیار کم بوده و شهروندان این شهر نیز رفتار بسیار شایسته و مورد قبول یک جامعه اسلامی را از خود نشان می دهند. امنیت از مهم ترین امکانات دبی است. از این رو دبی یکی از امن ترین شهرهای جهان محسوب شده و پلیس این شهر نیز در کمال آرامش و به دور از هرگونه عجله به انجام وظایف خود می پردازند. البته این مسئله برای خارجی هایی که به این شهر سفر می کنند چندان مقبول نیست و باعث نارضایتی شان می شود. از این رو دیده می شود که بسیاری از این افراد رفتارهای خوبی از خود نشان نمی دهند و در مقابل آن نیز مجازات های سنگینی را متحمل می گردند. به عنوان مثال، یک شهروند بریتانیایی که بر روی خودروی شخصی اش یک برچسب توهین آمیز زده بود به شش ماه حبس محکوم شد. یک خانم بریتانیایی نیز به دلیل بی احترامی به پلیس مخفی دبی، یک ماه زندانی شد. امن بودن دبی و کاهش میزان جرم و جنایت در این شهر شاید به این دلیل باشد که برای جرم های مختلفی که شهروندان مرتکب می شوند، مجازات های بسیار سنگینی در نظر گرفته شده است. در این کشور حتی ناسزا گفتن و خوردن داروهای بدون مجوز نیز زندانی دارد. جالب است بدانید حتی مصرف کدئین نیز در این شهر غیر قانونی بوده و حبس فرد خاطی را به دنبال دارد. در سال 2005، یک خانم بریتانیایی که برای تعطیلات به دبی سفر کرده بود، در این شهر بازداشت شد. علت بازدداشت این خانم 43 ساله وجود کدئین در نمونه ادرارش عنوان شد که تا مدتی سوژه رسانه های جهان شده بود. این خانم کدئین را برای کمردرد خود و با مجوز یک پزشک بریتانیایی مصرف کرده بود. مجازات جرائمی مانند مواد مخدر نیز در دبی بسیار سنگین است و مجازات آن برای افرادی با ملیت های مختلف باهم فرق می کند. به عنوان مثال، یک خانم پاکستانی که در دبی به علت حمل حشیش و توزیع آن بازداشت شده بود، به اعدام محکوم شد. اما، یکی از شهروندان دبی با همین جرم و با درخواست تجدید نظر قاضی تنها به 12 سال حبس محکوم شد. در مورد چک های برگشتی نیز قوانین خاصی در دبی وجود دارد و با توجه به این که چک های زیادی در این شهر برگشت می خورند، یک سازمان جدا برای رسیدگی به این امر تاسیس شده است. اگر چک فردی در دبی برگشت بخورد، برای او حکم زندان در نظر گرفته می شود. همچنین شاکی تا 3 سال پس از تاریخ چک نیز می تواند از او شکایت کند.

پست

شاید برایتان جالب باشد بدانید که در کشور امارات هیچ آدرس پستی رسمی وجود ندارد. شهروندان تنها دارای یک کد پستی هستند که می توانند از اداره مرکزی شهر خود دریافت نمایند. البته خیابان های دبی همه دارای نام هستند، اما کسی اسم خیابان ها را ، جز برخی از خیابان های مهم این شهر، نمی داند. اگر از یکی از شهروندان دبی آدرس پستی بخواهید، یک نقشه محل از طرف او دریافت خواهید کرد که با استفاده از فکس یا ایمیل برای شما ارسال می شود. با توجه به این موارد، در دبی خدمات پستی ارائه نمی گردد.

تولید نیرو از انرژی خورشید

انرژی خورشیدی یکی از انواع انرژی های اقتصادی و سازگار با محیط زیست است. این انرژی در کشورهایی که بیش از 300 روز سال را آفتابی باشند، مورد استفاده قرار گرفته و از آن بهره برداری های زیادی می شود. اما در دبی این گونه نیست. با این که آب و هوای دبی بسیار گرم بوده و در اغلب روزهای سال خورشید نور و گرمای خود را به این کشور می تاباند، اما امکانات لازم برای استفاده از این انرژی و تولید نیرو وجود ندارد. از انرژی خورشیدی در دبی تنها در چراغ های راهنمای بیرون مدارس و دوربین های ترافیک جاده ای استفاده می شود. عدم استفاده از این انرژی به دلیل نبود تأسیسات مربوطه و هزینه های بالای راه اندازی آن در کوتاه مدت است. اما اگر چنین تاسیساتی بکار گرفته شود، بسیار مقرون بصرفه بوده و از هزینه های هنگفتی که برای تولید برق و سوخت های دیگر انجام می شود، جلوگیری می گردد. ضمن این که استفاده از انرژی خورشیدی برای حفظ محیط زیست نیز بسیار مفید است.

محیط زیست

متاسفانه مردم کشور امارات زباله های خود اعم از نایلون، کیسه های پلاستیکی، بطری های آب و ... را در هرجایی که بخواهند می اندازند و جمع آوری زباله ها را وظیفه دیگران می دانند. از این رو، در خیابان ها و مکان های گردشگری امارات زباله های بسیاری را خواهید دید که بدون توجه به حفظ محیط زیست بر روی زمین ریخته شده است. این معزل، به عدم آگاهی مردم نسبت به مسئله و فرهنگسازی درست آن ها بر می گردد. با توجه به این مسئله، بر اساس آماری که صندوق جهانی طبیعت اعلام کرده است، مردم امارات تاثیرات منفی بسیار زیادی بر روی محیط زیست دارند. تا جایی که عدم رعایت این مورد از طرف آن ها باعث از بین رفتن بسیاری از گونه های جانوری این کشور شده است. از جمله جانورانی که در این کشور قربانی شده و در حال حاضر جمعیتی کمتر از 100 عدد دارند، می توان به مرغ ماهیخوار اشاره کرد. در این راستا سازمان ملل اقداماتی را انجام داده و سعی کرده تا گونه های گیاهی این کشور را تا حدودی از دست بی فرهنگی و عدم تصمیمات درست دولت امارات در این زمینه نجات دهد. سازمان محیط زیست و آب و فاضلاب امارات نیز از سال 2007 به فکر افتاده و اعلام کرده قصد دارد قوانینی را در جهت بهبود وضعیت محیط زیست و امکانات دبی برای شرکت های ساخت و ساز وضع نماید.

گیاهان و جانوران بومی دبی

در بیابان های امارات حیات وحش و جانورانی دیده می شوند که در کل دنیا بی نظیر هستند. با توجه به این که ساخت و سازهای این شهر گسترش یافته و تا حومه شهر پیش رفته است، این حیات وحش بی نظیر، مناطق شهری امارات را نیز در بر گرفته اند. در بین جانوران بومی دبی، گونه های خطرناکی دیده می شوند که در مواجهه با آن ها باید جوانب احتیاط را رعایت نموده و مراقب بود. از جمله این جانوران می توان به عنکبوت سیاه یا عنکبوت پشت قرمز اشاره کرد که اغلب در باغ ها و لابلای سنگلاخ ها مخفی شده اند. در گذشته هیچ پادزهری در مقابل گزیدگی این عنکبوت ها وجود نداشت، اما امروزه در صورت مواجهه با خطر می توان به یکی از بیمارستان های دبی مراجعه نموده و از پادزهرهای موجود استفاده نمود. جانوران دریایی دبی مانند عروس دریایی و پرتوماهی از جمله دیدنی های جذابی هستند که در ماه های شهریور و مهر می توان در آب های این کشور مشاهده کرد.

تلفن و اینترنت

خدمات تلفن و اینترنت امارات متحده عربی و امکانات دبی توسط دو شرکت اتصالات (Etisalat) و Emirates Integrated Telecommunications Company ارائه می گردد. جالب است بدانید هزینه تماس تلفنی از یک خط ثابت به خط ثابت دیگر در امارات کاملا رایگان است و هزینه تلفن همراه این کشور نیز بسیار ارزان تر از دیگر نقاط دنیاست. شرکت اتصالات، خدمات اینترنتی برخی از نقاط دبی را نیز تامین می کند. این شرکت توانایی این را دارد که در صورت صلاح دید دولت، برخی از وب سایت ها و نرم افزهای مغایر با قوانین را مسدود نماید. وب سایت های مسدود شده سایت هایی هستند که تصاویر مستهجن را ارائه می دهند یا به بازی قمار می پردازند. علاوه بر این، شرکت اتصالات نرم افزاهایی مانند Skype، Vonage، Google Talk و Efonica را نیز مسدود کرده است. زیرا این نرم افزارها تهدیدی برای خدمات ارتباطی امارات محسوب شده و انحصار طلبی آن ها را به خطر می اندازند.

خدمات منزل

از جمله امکانات دبی و مزایای اقامت دبی، خدمات منزل آن است. اگر برای انجام امور منزل خود نیاز به خدمتکار داشتید می توانید با سازمان ها و شرکت هایی که به همین منظور فعالیت می کنند، تماس گرفته و درخواست نیروی خدماتی نمایید. حقوق این افراد به ازای هر ساعت کار 20 درهم است. خدمتکارانی که به صورت شبانه روزی مشغول کار می شوند، حقوقی معادل 500 تا 1200 درهم دریافت می کنند که به صورت ماهیانه به آن ها پرداخت می گردد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که کارفرما باید برای این نوع خدمتکاران جای خواب مناسب تدارک دیده و هزینه بلیط هواپیما برای سفر خدمتکار به کشور خود را برای هر دو سال یک بار، تقبل نماید. توجه داشته باشید که اگر برای کار در منزل، بدون هماهنگی با این شرکت ها اقدام به استخدام خدمتکار نمایید، در صورت بروز مشکل تمامی مسئولیت آن به عهده شما خواهد بود.

بانک اطلاعاتی دی ان ای (DNA)

از دیگر امکانات دبی، بانک اطلاعاتی دی ان ای آن است. در اواخر سال 2005، دولت دبی از تمامی شهروندان خود با هر ملیت، شغل و طبقه اجتماعی یک نمونه دی ان ای تهیه کرد. در سال 2006 برای تمامی شهروندان دبی یک کارت شناسایی صادر شده که در آن علاوه بر مشخصات، اثر انگشت و اطلاعات دی ان ای فرد نیز ثبت شده بود. از آن پس هر فردی که برای زندگی به دبی نقل مکان می کند و اقامت دبی را می خواهد، موظف است یک نمونه دی ان ای داده و یک کارت شناسایی دریافت نماید. نکته ای که در این مورد وجود دارد این است که دولت امارات اطلاعات دی ان ای تمامی شهروندان خود را به پلیس این کشور تحویل داده و دلیل آن را کاهش جرم و جنایات عنوان کرده است. این مسئله باعث انتقاد برخی از آزادی خواهان کشور امارات شد. آزادی خواهان این کار را دسترسی پلیس امارات به زندگی افراد دانسته و به شدت به آن اعتراض دارند.

زلزله های دبی و میزان ایمنی در برابر آن

به گزارش شهرداری دبی، در دو دهه اخیر قوانین سختگیرانه ای در زمینه ساخت و ساز شهری و استانداردسازی ساختمان ها در مقابله با زلزله صورت گرفته و تمامی بناهای این شهر توانایی مقاومت در برابر یک زلزله 5 ریشتری را دارند. این هم یکی دیگر از امکانات دبی و مزایای داشتن اقامت دبی است. برج خلیفه دبی نیز با نظارت مهندسین خبره آمریکایی ساخته شده و تمامی نکات و استاندارهای لازم برای مقابله با زلزله در آن رعایت شده است. نکته ای که وجود دارد این است که ساخت ساختمان هایی مانند برج خلیفه، که عنوان بلندترین ساختمان دنیا را به خود اختصاص داده است، در یک فضای کوچک بر روی گسل های بزرگ تاثیر داشته و احتمال وقوع زلزله را افزایش می دهد. ضمن این که شهر دبی نیز بر روی خط گسل سواحل غربی قرار گرفته است. هرچند تا کنون زمین لرزه های زیادی در این منطقه رخ نداده، اما مجاورت ایران با امارات و اشتراک خط گسل های آن ها باعث شده تا خطر زلزله در این دو کشور باهم مشترک باشد.

ماه مبارک رمضان

همان طور که می دانید در ماه مبارک رمضان خوردن و نوشیدن در انظار عمومی ممنوع است. این قانون در کشور امارات نیز وجود داشته و برای گردشگران و غیر مسلمانان نیز قابل اجرا است. طبق ماده 313 قانون کیفری امارات، خوردن و آشامیدن، جویدن آدامس، استعمال دخانیات و مصرف موادی که روزه را باطل می کند، در ماه مبارک رمضان و در انظار عمومی جرم محسوب شده و مجازات آن برابر با یک ماه حبس یا پرداخت جریمه نقدی معادل 2000 درهم است. این قانون در مورد زنان باردار و کودکانی که به سن تکلیف نرسیده اند اجرا نمی گردد.

همگردی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها