رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 476791

افت ۱۳ درصدی صادرات زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل

ساعت24 - نایب‌رئیس شورای ملی زعفران گفت: بنا بر آمار ۸ ماهه گمرک ۱۱۵ تن زعفران به بازارهای هدف صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد کاهش داشته است.

زعفران
نایب‌رئیس شورای ملی زعفران گفت: بنا بر آمار ۸ ماهه گمرک ۱۱۵ تن زعفران به بازار‌های هدف صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد کاهش داشته است.

غلامرضا میری، نایب‌رئیس شورای ملی زعفران درباره آخرین وضعیت خرید توافقی زعفران اظهار کرد: خرید توافقی زعفران از کشاورزان در اول آذر به پایان رسید که طبق اذعان مسئولان سازمان تعاون روستایی از ابتدای فصل برداشت تا این تاریخ حدود ۷۰ تا ۷۱ تن زعفران با نرخ‌های ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ۹ میلیون و ۵۰۰ و ۱۰ میلیون تومان از کشاورزان خریداری شد.

او افزود: بنا بر آمار و گفته کشاورزان حدود ۵۰ درصد مطالبات مربوط به خرید توافقی پرداخت شده هر چند به برخی از کشاورزان تنها ۱۰ درصد رقم خرید پرداخت شده است.
میری درباره تاثیر خرید توافقی زعفران در بازار داخل بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا اگر مسئولان سازمان تعاون روستایی اقدام به خرید توافقی زعفران از کشاورزان نمی‌کردند این احتمال وجود داشت که قیمت زعفران بیش از شرایط فعلی دربازا کاهش می‌یافت، اما خرید ۷۰ تن زعفران از کشاورزان موجب شده تا تولید کنندگان با زیان چشم‌گیری در بازار روبرو نشوند.

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه بازار طلای سرخ داخلی تعریف چندانی ندارد، گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی خانوار‌ها و رکود حاکم بر بازار بسیاری از فروشگاه‌ها از فروش پایین زعفران گلایه‌مند هستند که انتظار می‌رود در ماه‌های آتی رونق به بازار داخل بازگردد.

رشد ۳۰ درصدی صادرات زعفران منوط به رفع مشکلات ارزی است
او درباره آخرین وضعیت صادرات زعفران افزود: بنابر آمار ۸ ماهه گمرک ۱۱۵ تن زعفران به بازار‌های هدف صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد افت داشته است و پیش‌بینی می‌شود با استمرار مشکلات و موانع سد راه صادرات مبنی بر بازگشت ارز نتوانیم در بازار‌های هدف حرفی برای گفتن داشته باشیم در حالی که با رفع این مشکلات صادرات زعفران در ماه‌های پیش رو نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش خواهد داشت که این امر در برچیده شدن بساط قاچاق زعفران توسط افغان‌ها و کارت‌های یکبار مصرف تاثیر به سزایی دارد.

میری در پایان درباره آخرین وضعیت تولید طلای سرخ تصریح کرد: طبق اذعان وزیر جهاد کشاورزی امسال ۵۰۰ تن تولید زعفران داشتیم که با رفع مشکلات صادراتی این امکان وجود دارد که مازاد تولید خود را به عنوان بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیا به بازار‌های جهانی صادر کنیم که این امر در جلوگیری از محصول روی دست کشاورز و افت قیمت در بازار تاثیر به سزایی دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها