رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 488827

دکتر عباس ملکی تحلیل گر ارشد انرژی تحلیل کرد

نفت در مسیر دره مرگ

ساعت 24 -شهروندان جهانی این روزها وقتی به آینده کوتاه مدت خود نگاه می کنند چیزی جز ابهام و ناروشنی نمی بینند و این دورنمای غبار آلود می تواند جهان را وارد دوران تازه ای از بلواهای ناشناس کند. بدترین اتفاق این است که کسب وکارها می خوابد و رفاه جهان کاهش می یابد و این مساله با قرار گرفتن نفت درمسیر دره مرگ سرعت بیشتری می گیرد.

عباس ملکی
dir="RTL">دکتر عباس ملکی تحلیل گر ارشد انرژی درگزارش هفتگی خود تصویری از بازار نفت وگاز را ارایه کرده است که تصویر بالا را تشریح می کند.

آخرین قیمت نفت برنت در هفته گذشته هربشکه 26.34 دلار بود که در واقع 17 درصد قیمت نفت در 2014است.در روز سه شنبه هفته گذشته برنت به قیمت 25دلارنیز رسید که از سال 2003تاکنون بی سابقه بود. قیمت نفت تگزاس به هر بشکه 22دلار رسید. قیمت گاز طبیعی نیز که زمانی بالاتر از چهار دلار هر یک میلیون بی تی یو بود با کهش 60 درصدی به 1.63دلار رسید.

تفسیر هفته

-۱اقتصاد جهان با وضعیت ویژه ای روبرو شده است. عدم قطعیت مهمترین عامل در نبود یک تصویر روشن از آینده اقتصاد و مالیه جهانی است. اکثر کارشناسان بر این عقیده اند که بهبود اقتصاد ممکن است سالها طول بکشد. شرکت مودی ادعا می کند علاوه بر سه ماهه اول ،2020 در سه ماهه دوم نیز وضعیت اقتصادی جهان همچنان وخیم است. در همین حال وضعیت قیمت نفت با تکانه های شدیدتر از روند مسلط اقتصاد جهانی مواجه شده است. اقتصاد جهانی حدس زده می شد که در

2020با متوسط رشد 3درصد به وضعیت قابل قبولی برسد. اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و کمتر شدن فعالیت های تولیدی و همچنین مصرف کمتر کالاها پیش بینی می شود این رقم به نصف کاهش یابد. دولت آمریکا بسته 2000میلیارد دلاری برای تحریک اقتصاد و بازگشت به وضعیت عادی اختصاص داد. اما آمار بیکاری نشان دهنده عمق از کار افتادن اقتصاد آمریکا می باشد. آمار بیکاری تا این حد بالا نبوده است. در هفته گذشته کسانی که برای شغل ثبت نام کردند در آمریکا به عدد 3.28

میلیون نفر رسید که علاوه عمق درماندگی آنان به علاوه خانواده هایشان نشان می دهد که رفتن به وضعیت رکود حتمی است. دبیرکل سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه ) (OECDمی گوید که سالها طول خواهد کشید تا اقتصاد جهانی از پیامدهای منفی ویروس کرونا ترمیم یابد. او معتقد است بحران مالی خودش را زودتر نشان می دهد در حالی که شوک های اقتصادی از آن هم بزرگتر است. رهبران کشورهای عضو گروه 20تعهد کردند ضایعات اقتصادی و اجتماعی ویروس همه گیر کرونا را به کمترین حد برسانند. 80درصد تولید ناخالص داخلی جهان در اختیار این 20کشور است. آنان توافق کردند 5000میلیارددلار به اقتصادهایشان تزریق کنند.

-۲قیمت های نفت و متعاقبا گاز در حال کاهش شدید است. از یک سو پالایشگران از سفارش کمتر متقاضیان سوخت برای ماه های بهار و تابستان 2020خبر می دهند. قرنطینه و فاصله گیری اجتماعی باعث شده در بخش حمل و نقل تا 70درصد فعالیت ها بخصوص در ترابری هوایی و حمل و نقل جاده ای مسافری کاهش یابد. در اکثر کشورها رفت و آمد شهری و بین شهری ممنوع اعلام شده است. از طرف دیگر پاول سوروکین، معاون وزیر انرژی روسیه در کنفرانس والدای در مسکو در روز

جمعه ادعا کرد 60درصد از مصرف نفت خام برای حمل و نقل است که بر اثر ویروس کرونا به کمترین حد خود رسیده است.

-۳گلدمن ساکس معتقد است تنها در ماه مارس فعلی تقاضا برای نفت خام 10.5میلیون بشکه در روز نسبت به ماه مارس سال قبل کاهش یافته است. این بانک معتقد است در ماه آوریل در پیش رو 18.7میلیون بشکه در روز از مصرف جهانی نفت کاسته خواهد شد. این مقدار کاهش شدید در بخش تقاضا بعید است که بتواند با ابتکاراتی مانند کاهش اوپک پلاس جبران شده و قیمت نفت جبران شود.

-۴در همین حال عربستان سعودی همچنان به افزایش تولید خود ادامه می دهد. در پس از شکست مذاکرات عربستان سعودی با روسیه بدنبال سه سال همکاری در زمینه بیشتر کردن کاهش تولید کشورهای عضو مجموعه، حالا عربستان درصدد است تولید خودش را تا اندازه ای که می تواند بالاببرد. حدس زده می شود مجموع ظرفیت عربستان 12میلیون بشکه است. این کشور علیرغم کاهش تقاضا و تیره بودن افق پیش رو در بالا رفتن قیمت نفت، تا ماه مه تولید خود را از 7میلیون بشکه به 10میلیون بشکه در روز خواهد رسانید. شرکت کپلر می گوید در ماه فوریه عربستان 7.26

میلیون بشکه در روز به صورت متوسط صادر کرده است. علاوه بر آن گزارش شده است عربستان سعودی تا ده دلار در هر بشکه به خریداران کنونی نفت خود که در ماه آوریل برداشت کنند تخفیف داده است. وزرای انرژی آمریکا و نفت عربستان سعودی با یکدیگر تلفنی گفتگو کردند. برخی تحلیلها از اضافه شدن تولید و صادرات عربستان حاکی از آن بود عربستان مایل است تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا، که هزینه تمام شده تولید نفت آنها بالاست، را تنبیه و از بازار بیرون کند. این مسئله با توجه به همکاری نزدیک عربستان و آمریکا بعید است.

  • ۵یک گزارش از مرکز پژوهش های کنگره آمریکا نشان می دهد تحریم های آمریکا علیه صنایع نفت و گاز روسیه در حال شدت یافتن است. علاوه بر تحریم شرکت روس نفت برای مشارکت در سرمایه گذاری، تولید، و انتقال نفت خام ونزوئلا، دولت آمریکا کنسرسیوم مسئول ساخت خط لوله گاز طبیعی بر بستر دریای بالتیک یعنی نورداستریم 2و همچنین سرمایه گذاران و کنسرسیوم سازنده خط لوله گاز طبیعی بر بستر دریای سیاه یعنی ترک استریم را نیز تحریم کرده است. گفته می شود تنها 3کیلومتر از خط لوله نورداستریم باقی است تا تکمیل شود. در بودجه سال 2020دولت آمریکا آمده است که هر گونه کمک به سرمایه گذاری و یا انجام اموری در بخش انرژی و دفاع روسیه توسط

شرکت های آمریکایی ممنوع است. پاول سوروکین معاون وزیر انرژی روسیه از اعمال تحریم های بیشتر آمریکا علیه روسیه به خاطر نجات دادن شرکتهای امریکایی فعال در تولید نفت شیل نگران در کنفرانس والدای در روز جمعه اظهار نگرانی کرد. دمیتریف رئیس صندوق سرمایه گذاری روسیه گفت کشورش آماده مذاکره مجدد با اوپک است اگر همه کشورهای عضو اوپک در مذاکرات شرکت کنند.

-۶در عراق مسئله پایین افتادن قیمت نفت نگرانی بیشتری را تا مسئله شیوع کرونا دامن زده است. 93درصد بودجه دولت عراق از صادرات نفت تامین می گردد. بودجه عراق ،2020میلیارد دلار با قیمت هربشکه نفت 56دلار هر بشکه بسته شده است. دولت عراق 7میلیون نفر کارمند را همه ماه باید حقوق ومزایا بدهد. از طرف دیگر وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد به دولت عراق برای وارد کردن گاز طبیعی از ایران یک ماه دیگر مجوز داده شد. این اطلاعیه می افزاید این آخرین بار است که چنین مجوزی به عراق اعطا می شود. گفته می شود عراق دارای منابع معتنابهی ازگازهای همراه نفت خام است که با تولید بیشتر نفت، اکنون گاز بیشتری در عراق تولید می شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها