رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 490120

جواب عضو اتاق بازرگانی تهران به پرسش دولت از کجا پول بیاورد

بنیاد، ستاد و آستان به دولت قرض بدهند

ساعت 24 - دولت ایران به دلایل گوناگون کمترین میزان توانایی را در داشتن و تامین منابع مالی و تزیق منابع به بنگاهها و منابع نشان داده است و این پرسش برای مردم پیش آمده است که دولت از کجا باید پول تهیه کند؟ برخی باوردارند اگر سیاست خارجی ایران در موقعیت فعلی نبود شاید تهیه منابع مالی در این وضعیت کار آسانی بود اما به هرحال چنین وضعیتی نداریم.

آرگون
dir="RTL">چاپ اسکناس و تزریق منابع بانک مرکزی به اقتصاد به شتابان شدن نرخ تورم دامن می زند و این اتفاق نباید بیفتد.عباس آرگون، نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران، معتقد است ، دولت از طریق فروش اوراق مشارکت، دریافت کمک مالی از نهادهایی چون بنیاد مستضعفان، آستان قدس و ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، فروش دارایی از طریق بازار سهام و استفاده از صندوق توسعه ملی و دریافت کمک‌های بین‌المللی، می‌تواند منابع مالی مورد نیاز را برای حمایت از کسب و کارها در شرایط کنونی تامین کرده و بر کسری منابع ناشی از مقابله با ویروس کرونا فائق بیاید.در شرایط کنونی دولت باید برای حفظ اشتغال از کسب و کارها حمایت کند و این حمایت از محل منابع غیرتورمی تامین شود.آرگون با اشاره به پیشنهادها یی که اتاق بازرگانی برای رفع مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا ارائه کرده و الزامات تحقق این پیشنهادات گفت: مهم‌ترین نکته در اجرای این پیشنهادات و راهکارها، تامین منابع مالی آن‌ است. وضعیت بین‌المللی علاوه بر تحریم‌ها حاکی از آن است که ایران امکان فروش نفت با قیمت پیش‌بینی شده در بودجه را برای سال جاری ندارد و صادرات نیز کاهش یافته ‌است. از سوی دیگر تعطیلی بنگاه‌ها و کسادی فعالیت‌های اقتصادی امکان وصول مالیات در نظر گرفته شده در بودجه را برای دولت فراهم نمی‌کند. بنابراین نه تنها درآمدهای نفتی بلکه درآمدهای غیرنفتی دولت هم کاهش یافته ‌است.

نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با تاکید بر اینکه «در شرایط فعلی باید مراقبت شود برای مثال بانک مرکزی از چاپ پول جلوگیری کند تا از تورم سنگینی که از پیامدهای آن است، جلوگیری شود» ادامه داد: دولت برای تامین منابع مورد نیاز در اجرای طرح پیشنهادی اتاق بازرگانی باید تمرکز خود را بر فروش اوراق مشارکت بگذارد، همچنین از نهادهایی فعال و توانمندی مثل بنیاد مستضفعان، آستان قدس و ستاد اجرایی امام(ره) کمک مالی دریافت کند، که البته این کمک باید داوطلبانه باشد و ترجیحاً برای طرح‌های حمایتی با بازگشت منابع صرف شود نه این که در هزینه‌های جاری دولت خرج شود. دولت هم‌چنین می‌تواند به فروش دارایی‌های خود از طریق بازار سرمایه که در وضعیت مناسبی به سر می‌برد، بپردازد. استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و کمک‌های بین‌المللی دیگر گزینه ممکن پیش‌روی دولت خواهد بود که با اجازه رهبر انقلاب برداشت از صندوق توسعه ملی فراهم شد.آرگون معتقد است در شرایط فعلی حفظ آمار اشتغال کشور اهمیت فراوانی دارد و اگر بناست در چارچوب شعار سال یعنی جهش تولید حرکت شود، باید حمایت از مردم و فعالان اقتصادی در دستور کار باقی بماند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها