رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 490640

ناتمام ماندن غربالگری دهان و دندان دانش‌آموزان پایه ششم به دنبال شیوع کرونا

ساعت24 -رئیس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت ضمن تشریح اقدامات ناتمام مانده این اداره با توجه به شیوع کرونا، بر لزوم توجه به مسواک زدن و مراقبت از دندان‌ها تاکید کرد.

دندان
trong>دکتر حمید صمدزاده، با اشاره به اینکه شیوع کرونا در کشور سبب توقف در طرح‌های پیش روی اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت شده است، گفت: به طور مثال طرح غربالگری دهان و دندان عاری از پوسیدگی دانش‌آموزان پایه ششم در سال تحصیلی ۹۸_۹۹ تا پیش از شیوع کرونا با موفقیت در حال پیش‌روی بود. حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز غربالگری شدند و برنامه بعدی این بود که مشکلات عفونت، پوسیدگی و... در این افراد برطرف شود. تا بهمن ماه حدود ۶۰۰ هزار نفر در سطح کشور پس از غربالگری، خدمات دریافت کرده بودند. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بحث وارنیش فلوراید تراپی نیز دنبال می‌شد و برنامه موفقی را پیش روی خود داشتیم.

وی افزود: برنامه دیگر ما طرحی برای آموزش و کودکان زیر شش سال بویژه گروه صفر تا ۳ سال بود. با توجه به اینکه ۶۰ درصد پوسیدگی دندانی در کودکان سه ساله در دندان‌های جلویی اتفاق می‌افتد، آگاه کردن مادران امر بسیار مهمی بود؛ به شکلی که این آگاهی به وجود آید که باقیمانده شیر بر روی دندان کودک پس از خوردن شیر مادر یا شیر خشک حتما تمیز شود تا منجر به پوسیدگی دندان کودکان نشود. بر همین اساس مادرانی که کودکان خود را برای زدن واکسن و یا سایر خدمات به مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های ما می‌آورند، آموزش‌های لازم برای مراقبت از دهان و دندان کودکان و یک مسواک انگشتی دریافت می‌کردند.

صمدزاده با بیان اینکه در شرایط فعلی و با وجود بیماری کرونا این دست خدمات مانند گذشته انجام نمی‌شود، ادامه داد: بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده تنها خدمات دندانپزشکی اورژانس ارائه می‌شود تا بار مراجعه به مراکز را کاهش دهیم، اما پس از این مدت با قدرت به ادامه برنامه‌های خود خواهیم پرداخت.

وی با تاکید بر این که بیش از ۸۰ درصد غربالگری دانش‌آموزان پایه ششم محقق شده است، تصریح کرد: حدود ۲۰ درصد در بحث غربالگری همچان کار داریم اما در بحث ارائه خدمات حدود ۵۵ درصد از کار به خوبی پیش رفته بود. طبق توافقی که با وزارت آموزش و پرورش داشتیم مقرر شده است که ثبت نام دانش آموزان پایه هفتم منوط به این باشد که دانش آموز گواهی دندان عاری از پوسیدگی اخذ کرده باشد و امیدواریم برای تحقق این هدف بتوانیم پوشش خود را تا پایان تابستان افزایش دهیم.

رئیس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سنی که در آن بیشترین ابتلا به پوسیدگی دندان اتفاق می‌افتد سن ۶ تا ۱۴ سال است، گفت: در این سن رویش دندان‌های دائمی اتفاق می‌افتد و با توجه به اینکه دندان‌های نوپدید دارای شیارهای عمیقی است بهترین زمان برای ایجاد پوسیدگی در این شیارها سن ۶ تا ۱۴ سال است که اگر ما به موقع اقدامات خود را انجام دهیم بروز پوسیدگی کاهش خواهد یافت.

وی در خصوص شاخص پوسیدگی دندانی در کشور، خاطرنشان کرد: شاخص پوسیدگی دندان در سال ۹۰ در کودکان ۱۲ ساله عددی معادل ۲.۰۹ بوده است که این به معنای آن است که هر کودک به طور متوسط دو دندان خراب داشت؛ این رقم در سال ۹۵ به ۱.۸ کاهش پیدا کرده است.

صمدزاده با تاکید بر این که در شرایط فعلی بروز کرونا مسواک زدن از اهمیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار است، اظهار کرد: بهتر است برای افزایش بهداشت دهان تعداد دفعات مسواک زدن و استفاده از فلوراید را باید افزایش دهیم و این تصور که تنها شب موقع خواب استفاده از مسواک ضروری است را فراموش کنیم.

وی در خصوص میزان فعالیت در حوزه بهداشت دهان و دندان در شبکه بهداشتی کشور، افزود: اکنون ۳۲۰۰ مرکز در شهر و روستا با بیش از ۴هزار یونیت دندانپزشکی تحت پوشش ما هستند و با حدود ۲۸۰۰ دندانپزشک در حال فعالیت هستند.

منبع:ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها