پونه گیاهی گرم، گس و تلخ است که پس از نوشیدن آن، حس خنکی به انسان دست می‌دهد و اگر در گلدان کاشته شود می‌تواند حشرات موذی را از خانه دور کند.

پونه چه فواید درمانی دارد؟
متخصصان طب سنتی عقیده دارند گیاه پونه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از قبیل سرماخوردگی، مشکلات تنفسی، مشکلات مثانه، بیماری‌های کبدی، درد معده و نفخ شکم موثر است و بنابراین بهتر است مصرف شود. علاوه بر تمامی فواید درمانی پونه می‌توان به بهبود درد ناشی از دوران قاعدگی اشاره کرد که برای گرفتگی و درد عضلات تاثیر زیادی خواهد داشت.

اگر به مشکلات تنفسی مانند: آسم، تنگی نفس، خشکی گلو و... دچار هستید پیشنهاد ما به شما نوشیدن دمنوش پونه است؛ چرا که این دمنوش خاصیت خلط آور بودن دارد و می‌تواند باعث شل شدن مخاط شود و سیستم تنفسی را نرم کند.

یکی دیگر از خواص پونه ضد اسپاسم بودن آن است که باعث تقویت سیستم دستگاه گوارشی شده و می‌تواند روده را از وجود میکروب‌ها حفظ کند.

فواید درمانی روغن پونه
کیفیت گرم و بی حس کننده روغن پونه برای درمان درد عضلات و گرفتگی مفاصل تاثیر زیادی دارد و از آنجایی که می‌تواند به نابودی کامل اسیداوریک از سیستم گردش پا بپردازد؛ بنابراین درمان خوبی برای بیماری آرتروز یا آرتریت است. از دیگر فواید پونه می‌توان به این مورد اشاره کرد که استفاده از آن برای رفع چین و چروک پوست، رفع خارش و سیاهی پوست مفید است.

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که از بی خوابی یا بد خوابی رنج می‌برید بهترین گزینه این است که حتما یک ساعت قبل از خواب به نوشیدن چای پونه بپردازید و از آن لذت ببرید؛ چرا که پونه باعث آرامش و تقویت اعصاب شده و می‌تواند جلوی افکار منفی شما را بگیرد.

از دیگر فواید چای پونه می‌توان به جلوگیری از ترش کردن معده، کمک به هضم غذا، رفع سکسکه، آرام کننده اعصاب، رفع سرفه و سیاه سرفه، رفع گرفتگی بینی، درمان اسهال یا بیماری‌های روده ای، سینوزیت و عفونت زنان اشاره کرد. در صورتی که پونه با عسل میل شود تاثیر فوق العاده‌ای برای درمان کرم روده خواهد داشت.

مضرات چای پونه چیست؟
زیاده روی در مصرف پونه باعث افزایش سردرد، فشار خون و تپش قلب خواهد شد. همچنین به عقیده متخصصان اگر بیش از حد خورده شود می‌تواند موجب تشنج شده و برای معده و کلیه مشکلات جبران ناپذیری ایجاد کند.

باشگاه خبرنگاران