رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 497317

علف های هرز را دور بریزید

7قاعده طلایی مرد 67 میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در بورس

ساعت 24 - بازار سهام یاهمان بورس معروف در 100 روز تازه سپری شده و در دوران سروری یک ویروس مرموز به اسم کرونا یکی از کانون های توجه برای شهروندان جهانی به ویژه ایرانیان بوده وهست.

سهام

دراین روزها وهفته ها صدها بنگاه کوچک وبزرگ سهم شناسی و اطلاع رسانی وتحلیل درباره بورس درایران پدیدار شده و به زعم خود به سهامداران توصیه های کارشناسی می کنند. یورونیوز نیز با توجه به اقبال خوانندگان فارسی زبان خود به این مقوله توصیه وارن بافت 7 راه برای سهامداران یا متقاضیان خرید سهام معرفی کرده است. این رسانه نوشته است: همزمان با ادامه ثبت فراز و فرودهای جدید شاخص‌ها و قیمت سهام شرکت‌ها در بازارهای سهام، تلاش برای یافتن راه‌های سرمایه‌گذاری کم ریسک‌تر در بازارهای مالی و عبور کم خطر از رکود دوران شیوع ویروس کرونا در میان سهامداران افزایش یافته؛ موضوعی که به سوژه جستجوهای اینترنتی در سراسر جهان برای بررسی دیدگاه‌های صاحبنظران امر بدل شده است.در حالی که شاخص کل بورس تهران در معاملات روز سه‌شنبه ۳.۵۱ درصد کاهش یافت، شاخص سهام اروپایی به بالاترین حد در ۱۱ هفته گذشته رسید. این روند طی دو ماه و نیم گذشته برعکس بود، در حالی که بورس تهران شاهد رکودشکنی شاخص خود در سطح یک میلیون واحد بود، شاخص سهام اروپایی به پایین‌ترین حد در چهار سال گذشته رسید.کارشناسان سرمایه‌گذاری همواره تاکید دارند که نوسان جزء ذاتی بازار سهام است ولی باید با اتخاذ راهبرد درست خرید سهام و تصمیم‌گیری‌های به موقع در مورد آنها، خطر زیان در این بازار را کاهش داد. اما چگونه؟

«وارن بافت» سرمایه‌گذار ۸۹ ساله آمریکایی، یکی از افرادی که توصیه‌های او در مورد نحوه سرمایه‌گذاری در بورس، تحت نظر سرمایه‌گذاران در سراسر جهان و به ویژه در آمریکا قرار دارد. او در حال حاضر با دارایی خالص ۶۷.۵ میلیارد دلار، چهارمین ثروتمند جهان است. آقای بافت مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری «برکشایر هاتاوی» است.او بر اساس تجربه طولانی سرمایه‌گذاری در بازارهای سهام، هفت قاعده طلایی برای موفقیت در بورس طراحی و ارائه کرده است:

۱-کیفیت کسب و کار مهم است؛ نه فقط قیمت سهام

وقتی قصد دارید سهام شرکتی را خریداری کنید، این سوال را از خود بپرسید که اگر پول کافی داشتید آیا حاضر بودید کل این شرکت را خریداری کنید؟ پاسخ به این سوال نیازمند بررسی محصولات تولیدی آن، فروش سالانه، روند سوددهی و قدرت رقابت و مواردی مشابه اینهاست. قبل از خرید سهام شرکت‌ها نیز باید از منطق مشابهی پیروی کرد.

۲-سهام چه شرکتی ارزش مالکیت ۱۰ ساله را دارد؟

فقط سهام شرکت‌هایی را خریداری کنید که اگر مثلا بازار سهام به مدت ۱۰ سال تعطیل شد، از سهامدار بودن آن شرکت همچنان خرسند و راضی باشید. چون بورس در کوتاه‌مدت همانند یک صندوق رای عمل می‌کند و تنها می‌تواند میزان محبوبیت شرکت‌ها را تعیین کند ولی همین بازار در بلندمدت کارکرد واقعی خود را همچون یک ترازو و بر پایه شاخص‌های خاص خود ارائه می‌کند. بنابراین شرکت در انتخابات به طراحی استراتژی موفق بلندمدت منجر نخواهد شد. پس اگر از داشتن یک سهم به مدت ۱۰ سال احساس رضایت نمی‌کنید، حتی آن را به مدت ۱۰ دقیقه هم خریداری نکنید.

۳-عملکرد مدیریت شرکت را تحت نظر بگیرید

بررسی کنید که مدیریت یک شرکت عضو بورس که قصد دارید سهام آن را خریداری کنید، با چه سطح از کارآیی از منابع خود مانند پول، نیروی انسانی و تجهیزات استفاده می‌کند. این کارآیی در واقع منعکس کننده بازده سهم و بازده سرمایه‌گذاری است.

۴-کلید موفقیت سرمایه‌گذاری در بورس چیست؟

تجزیه و تحلیل هزاران سهم و یافتن زمان مناسب برای خرید بهترین آنها کلید موفقیت یک سرمایه‌گذار و فعال بورس است.

۵-از سهام محبوب بازار دوری کنید

سهمی که به شدت در صدر اخبار است و معاملات پرحجمی دارد و یا به دلیل روند پرشتاب قیمت مورد توجه بازار است، ارزش سرمایه‌گذاری بلندمدت ندارد چون در چنین شرایطی خرید آن به قیمت مناسب و کسب سود خوب از آن معمولا ممکن نیست. زمان علاقمند شدن به یک سهم زمانی است که هیچ طالبی ندارد.

۶-برآورد سود مورد انتظار از سرمایه‌گذاری در بورس

محاسبه قیمت ذاتی سهم شرکت‌ها با وجود ارائه راهکارهایی از سوی متخصصان امور مالی همچنان بسیار دشوار است و در اکثر موارد نتایج غیرواقعی به دست می‌دهد. پس بهتر است، قبل از ورود به بورس، سود مورد انتظار خود را از این سرمایه‌گذاری بر پایه مفروضاتی تعیین کنید و به آن وفادار بمانید.

۷-از علف‌های هرز خلاص شوید

بسیاری از تازه واردها به بورس تمایل زیادی به حفظ موقعیت زیان صفر دارند. به این معنا که اگر سهمشان با سقوط ۵۰ درصدی قیمت هم مواجه شود، باز هم تلاش می‌کنند که خود و دیگران را متقاعد کنند که قیمت آن سهم به زودی به رقم قبلی خود بازخواهد گشت. همچنین به محض این که قیمت سهمی ۱۰ درصد افزایش یافت، سعی می‌کنند زود آن را بفروشند. در واقع این افراد تلاش می‌کنند زیان را با خود نگاه دارند و از شر سود بالا زودتر خلاص شوند. در صورتی که باید مثل حرفه‌ای‌ها به دنبال روش دیگری بگردند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها