رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 502505

حمله شبانه سارق به موزه مردم شناسی در تهران

ساعت 24-براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، حمله شبانه سارق به موزه مردم شناسی صورت گرفت.

خبر
دزد، موزه مردم شناسی را جارو کرد

سرای کاظمی بعد از مرمت و ساماندهی سالها به عنوان دفتر مدیریت بافت تاریخی منطقه 12 تهران مورد استفاده بود که با تغییر مکان این دفتر، جای آنها را مدیریت گردشگری شهرداری منطقه می گیرد، تا اینکه این خانه تاریخی را با عنوان «خانه موزه تهران قدیم» و با یک موزه مردم شناسی که آثار قدیمی مانند دوربین های قدیمی و برخی از وسایل زندگی مردم از گذشته و حتی تعدادی عروسک های قدیمی از گردشگران استقبال می کرد، اما سارقی که گویا چند ساعت خود را در فضای این سرای تاریخی پنهان کرده بود، با استفاده از تاریکی شب، آثار موزه مردم شناسی آن را به سرقت می برد.

آرش صابری، فعال میراث فرهنگی با تایید این اتفاق می گوید: براساس صحبت هایی که مطرح شده است، سارق چند ساعتی خود را در برخی از فضاهای این بنای تاریخی پنهان می کند و نیمه های شب با خالی کردن ویترین هایی که آثار ارزشمندی داشته ، آنها را تا قبل از طلوع آفتاب از موزه خارج می کند.

او با بیان اینکه این فضای تاریخی همچنان یکی از نقاطی است که توسط گردشگران مورد بازدید قرار می گیرد، ادامه می دهد: متاسفانه، بافت تاریخی عودلاجان در طول سالهای گذشته به واسطه نبود نظارتی درست از سوی مدیریت بافت تاریخی، با مشکلات زیادی مواجه شده است. مانند ایجاد اداره و کانون هایی با نام بافت تاریخی تهران که هر کدام با مجوز از مدیریت های مختلف سعی در انجام کاری در این حوزه دارند، اما هنوز کاری درست هم در این زمینه انجام نشده است.

وی ادامه می دهد: ای کاش ساز و کاری دربافت تاریخی عودلاجان ایجاد می شد تا گردشگران و مخاطبان بناهای تاریخی بتوانند بازدید بهتری از این بناهای تاریخی داشته باشند، هر کدام از این بناهای تاریخی از یک دستگاه دستور می گیرند و این خود باعث بروز برخی مشکلات در این بناهای تاریخی می شود.

صابری با اشاره به اینکه موزه طهران قدیم در سرای کاظمی، موزه مردم شناسی بود که آثاری مانند یکسری دوربین های قدیمی و اسباب بازی های کودکان و برخی وسایل زندگی مردم که برخی حتی قدمتی 90 ساله دارند و حتی برخی وسایل الکترونیکی موزه، را به نمایش گذاشته بود، اضافه می کند: سال گذشته دو بار از کنیسه یهودی ها در خیابان سی تیر سرقت شد که بعد از آن اجازه بازدید از این فضا داده نشد. این اتفاق در واقع بی توجهی به این بافت تاریخی را نشان می دهد.

او با اشاره به اینکه اگر در فضای سرای کاظمی به جز نگهبان ها دست کم یکی دو راهنمای موزه حضور داشت، شاید این اتفاق یعنی پنهان شدن سارق در فضای موزه و سرقت آثار رخ نمی داد، می افزاید: با توجه به اینکه این اتفاق در وسط هفته نیز رخ داده است، شاید اگر یک کارشناس هم در این فضا بود، این اهمال کاری رخ نمی داد و حدود سه میلیارد تومان اثر قدیمی از این موزه به سرقت نمی رفت.

صابری، شیوع اپیدمی کرونا و خلوت بودن فضای موزه ای را یکی دیگر از علل این اتفاق می داند و می گوید: متاسفانه، ضعف مدیریت و استفاده نکردن مناسب از فضاهای بلااستفاده این بنای تاریخی نیز عاملی دیگر در وقوع این اتفاق است، می توان گفت، این بنای تاریخی به حال خود رها شده بود.

شاید نگرفتن ورودی موزه که خود عاملی برای حضور نداشتن همیشگی یک نگهبان در ورودی سرای کاظمی است هم عاملی دیگر برای سرقت رخ داده از موزه مردم شناسی باشد، هر چند حالا نگهبان موزه معمولا در وسط حیاط موزه می نشیند تا دید بهتری برای بررسی همه فضاهای سرا داشته باشد، اما ای کاش این اقدام را قبل از این سرقت نیز انجام می دادند.

حتی شاید بتوان اتفاق رخ داده را زنگ هشداری برای دیگر موزه های شهرداری تهران دانست تا نحوه حفاظت از بناها و موزه هایشان را بیشتر مدنظر قرار دهند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها