رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 503179

نقش حزب موتلفه در اتحاد راهبردی ایران وچین

ساعت 24 - آیا مناسبات چین و ایران که این روزها به هردلیل در کانون توجه قرار گرفته است و خبرها وگزارش های آن سایر خبرهای ایران را تحت تاثیر قرار داده است به طور ناگهانی رخ داده و یک باره ایران و چین به این نتیجه رسیده اند که قرارداد راهبردی 25 ساله بنویسند؟ به نظر می رسد اما این مناسبات از سالها پیش واز فراز وبالای سر دولتهای وقت و با همکاری حزب موتلفه ایران وحزب کمونیس چین پایه ریزس شده است.

موتلفه
dir="RTL">نقش حسن غفوری فرد

خبرگزاری ایرنا در 10مرداد 1398 نوشت ،چند سالی است که حزب موتلفه اسلامی می‌خواهد از طریق ارتباط با احزاب دیگر کشورها و مجامع بین‌المللی، پیگیر ایده دیپلماسی حزبی باشد. در این راستا، موتلفه از حدود ۱۶ سال پیش ارتباط خود را با حزب کمونیست چین آغاز کرد و در طی این سال‌ها این دو حزب همکاری‌های رو به ‌گسترشی با هم داشته‌اند.این خبرگزاری به نقل از علی عسگری مدیر همکاری‌های دو جانبه معاونت بین الملل حزب موتلفه اسلامی، عسگری توضیح داد : حسن غفوری‌فرد به نمایندگی از موتلفه از سال ۱۳۸۳ عضو کمیته دائمی کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی (آی‌کپ) است و علاوه بر آن، حزب موتلفه موسس اتحادیه احزاب اسلامی جهان است که دبیرخانه آن به طور مشترک توسط حزب‌الله لبنان و موتلفه اداره می‌شود. همچنین ما موسس اتحادیه احزاب حامی مقاومت و از سوی دیگر عضو هیأت موسس اتحادیه احزاب سیاسی سازمان همکاری‌های شانگهای هستیم.

پیش‌تر مهدی صولی معاون سابق بینالملل موتلفه هم تصریح کرد: «ما فقط در چارچوب همکاری سیاسی و حزبی همکاری می‌کنیم و در دیپلماسی حزبی مبادله اقتصادی تعریف نشده اما بدیهی است که دیپلماسی حزبی به عنوان بخشی از دیپلماسی عمومی نقش تسهیل‌گرانه و حمایت‌کنندگی از روابط بخش‌های مختلف کشورها می‌تواند ایفا کندمحمدنبی حبیبی درباره روابط خارجی حزب موتلفه در همان مصاحبه خاطر نشان کرد: «درست است که ما با حزب کمونیست چین مراودات نسبتاً فراوانی داریم، ولی این ارتباطات در چارچوب دستورالعمل‌هایی بوده است که نظام تعریف کرده است.

درباره این روابط حزب موتلفه و حزب کمونیست چین حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به ایرنا می‌گوید: «روابط ما با حزب کمونیست چین از سال ۸۳ و در کنفرانس اتحادیه احزاب سیاسی آسیایی (آی‌کپ) شروع شد و به مرور همکاری بین این دو حزب و بیش از ۳۰۰ حزب دیکر، در آی‌کپ افزایش پیدا کرد. بعد از آن روابط دوجانبه بین ما و حزب کمونیست چین در طول بیش از ۱۰ سال به طور مستمر با ارسال بیش از ۱۵ هیأت از ایران و چین و تعدادی از چین به ایران گسترش پیدا کرد.» او ادامه داد: «این دو حزب به خصوص در رابطه با مذاکرات هسته‌ای، فعال بودند و حزب موتلفه نقش موثری در تغییر موضع چین داشت و آشنا شدن این کشور با واقعیت دیدگاه و مسائل ایران و فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت استفاده و ساخت سلاح هسته‌ای را موجب شد. این روابط توانست چین را به یک حامی ایران در مذاکرات هسته‌ای تبدیل کند. همچنین باعث شد چین در پیوستن ایران به پیمان شانگهای و عضو موثر شدن در آن کمک کند.»

نقش اسدالله عسگر اولادی

بدون تردید اسدالله عسگر اولادی رییس سابق اتاق بازرگانی ایران وچین تا روزی که زنده بود بیشترین نیروی خود را برای توسعه مناسبات ایران وچین متمرکز کرده بود. اسدالله عسگراولادی در سومین همایش فرصت های بازرگانی و سرمایه‌گذاری ایران و چین درتهران اظهارداشت: در سال ۲۰۱۷ مبادلات اقتصادی با چین به مرز ۴۰ میلیارد دلار رسید و هدف‌گذاری ما در سال ۲۰۱۸ مبادلات ۵۰ میلیارد دلاری است. عسگراولادی ادامه داد: سال ۲۰۱۷ تفاهمات بین دو کشور در حال اجرا بوده همچنین معاون نخست وزیر چین و فرستاده ویژه رییس جمهور چین به ایران سفر کرده‌اند و مقامات عالی رتبه دیدارهای زیادی داشته‌اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها