رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 503429

اعلام کشف سنگ نوشته ای جدید در شرق لرستان

ساعت 24-براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، کشف سنگ نوشته ای جدید در شرق لرستان صورت گرفت.بررسی های باستان شناختی نشان می دهد این مجموعه در طول یک محور عشایری قرار دارد و شامل 4 پل باستانی، یک جاده سنگفرش، یک آسیاب، بقایای قلعه ای تاریخی و مهمتر از همه سنگ نوشته ای از دوره صفویه است.

خبر
سید امین قاسمی اظهار کرد: این مجموعه طی آخرین بررسی های باستان شناختی شناسایی شده و شامل پل، جاده سنگفرش، آسیاب، قلعه و یک سنگ نوشته از عصر صفوی است.

وی با اشاره به کسب اخبار مردمی در خصوص این مجموعه و پیگیری های بعمل آمده افزود: متعاقب گزارش های مردمی کارشناسان این اداره کل به محل اعزام شده و ضمن تائید اخبار دریافتی به بررسی و مطالعه این مجموعه ارزشمند تاریخی پرداختند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان تصریح کرد: بررسی های باستان شناختی نشان می دهد این مجموعه در طول یک محور عشایری قرار دارد و شامل 4 پل باستانی، یک جاده سنگفرش، یک آسیاب، بقایای قلعه ای تاریخی و مهمتر از همه سنگ نوشته ای از دوره صفویه است.

عطا حسن پور، کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: طی پژوهش های قوم باستان شناسی صورت گرفته در سنوات گذشته اطلاعات اندکی از این آثار بدست آمده اما هیچگاه به صورت عمیق و سیستماتیک مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفتند.

وی خاطرنشان کرد: جاده سنگفرش مکشوفه به طول ده ها کیلومتر بخشی از یک ایل راه باستانی بوده که در دوره صفویه به صورت یک پروژه عمرانی با احداث 4 پل نسبتا بزرگ بر روی چند رودخانه در طول مسیر کوچ ساخته شد.

این پژوهشگر باستان شناس ضمن تأکید بر اهمیت و ارزش این مجموعه معماری در تکمیل مطالعات باستان شناختی و لرستان پژوهی افزود: همچنین سنگ نوشته ای در انتهای جاده سنگفرش مذکور، بر روی دیواره کوه به خط و زبان فارسی نقر شده که علاوه بر اشاره به اتمام این کار بزرگ، تاریخ 1091 هجری قمری را بر خود دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها