رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 504388

آیا ایا صوفیه میراث جهانی باقی می ماند؟

ساعت 24-ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در گفتگویی با خبرگزاری آناتولی اعلام کرد تغییر کاربری ایاصوفیه از موزه به مسجد، مانع از بازدید گردشگران از آن نخواهد بود و ترکیه همچنان نمادهای مرتبط با مسیحیت را در این بنای تاریخی حفظ خواهد کرد.پیش از به قدرت رسیدن امپراتوری عثمانی، ایاصوفیه قرن ها از بزرگترین کلیساهای مسیحیان جهان بود.

مسجد ایاصوفیه.jpg
به دنبال خبرهای منتشر شده، این سوال مطرح می شود که آیا ایا صوفیه میراث جهانی باقی می ماند؟

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در گفتگویی با خبرگزاری آناتولی اعلام کرد تغییر کاربری ایاصوفیه از موزه به مسجد، مانع از بازدید گردشگران از آن نخواهد بود و ترکیه همچنان نمادهای مرتبط با مسیحیت را در این بنای تاریخی حفظ خواهد کرد.

کالین در ادامه توضیح داد همه مساجد ترکیه از مسجد سلطان احمد تا مسجد فاتح و مسجد سلیمانیه، هم میزبان نمازگزاران خواهند بود و هم گردشگران و تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد به معنای جلوگیری از بازدید توریست های داخلی و خارجی از آن نیست، بنابراین موضوع حذف ایاصوفیه از فهرست میراث جهانی یونسکو مطرح نیست.

رجب طبی اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده که حداقل 400 کلیسا و کنیسه به صورت فعال در این کشور میزبان اقلیت ها هستند و جامعه غیرمسلمان برای قرون متمادی بخشی از ترکیه بوده اند و هیچ فشاری علیه آنها وجود ندارد.

پیش از به قدرت رسیدن امپراتوری عثمانی، ایاصوفیه قرن ها از بزرگترین کلیساهای مسیحیان جهان بود. بعد از شکست امپراتوری روم شرقی در 1453 میلادی و فتح بیزانس، مسلمانان عثمانی آن را به مسجد تغییر دادند. در دولت سکولار کمال آتاتورک این مسجد به موزه تبدیل شد و حالا دولت اردوغان این بنا را بار دیگر به مسجد تبدیل خواهد کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها