رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 541244

مذاکره در وین و مناقشه دربهارستان رقم زد

روز عجیب مرغی – اتمی ایران

ساعت 24 - دیروز ایران در دومحل دورازهم دو رخداد عجیب را تجربه کرد. یک رخداد در وین پایتخت اتریش اتفاق افتاد که در ان عباس عراقچی نماینده نظام سیاسی ایران رودر روی نمایندگان5 کشور غول جهان نشست تا در سخنان مقدماتی به انها اعلام کند ایران حاضر نیست گام اول را برای رسیدن پرونده هسته ای به نقطه مورد نظر آمریکا که نماینده اش دریک اتاق دیگر نشسته بود بردارد.

وین

بودن نماینده هایی از بانک مرکزی ونیز وزات نفت ونیز سازمان انرژی هسته ای اما نشان می داد شاید قرار است اتفاقی بیفتد که نیاز است ااین افراد بحث های کارشناسی را پیش ببرند. این نشست در وین مهمترین نشست با حضور غیر مستقیم تماینده آمریکا و کشورهای طرف قرارداد در برجام پس از روی کار امدن بایدم به حساب می آید. یک رخداد دیگر روز عجیب ایران اما در بهارستان در مرکز پایتخت و در مجلس قانونگذاری رخ داد. اعضای مجلس یازدهم که از همان 7 خرداد 1399 دولت را زیر ضرب گرفته اند بازهم یک وزیر کابینه را به مجلس فرا خواندند تا به نمایند گی از سوی دولت توضیح دهد چرا قیمت مرغ به آسمان پر کشیده و چرا مرغ نایاب شده است.

ارتباط روزمرغی و روز وینی

کسانی که این نوشته را تا اینجا خوانده اند شاید بپرسند این دورخداد چگونه به هم گره خورده اند و چه ارتباطی باهم دارند. واقعیت این است که این دواتفاق بزرگ روز سه شنبه 17 مهرماه به شکل های گوناگون باهم ارتباط دارند . علاقمتدان به سیاست در ایران ونیز ناظران آگاه و سیاست ورزان می دانند هرگامی که دولت در مسیر سازگارشدن با گروه کشورهای گروه 4+1 و به ویژه کشور آمریکا در مسیر حذف تحریم بردارد از نظر سیاست داخلی به سود جناح سیاسی اعتدالگرا و اصلاح طلب خواهد بود و محبوبیت این جناح را در میان شهروندان افزایش می دهد. افزایش محبوبیت سیاسی حسن روحانی و یارانش می تواند در انتخابات ریاست جمهوری بسیار موثر باشد. همین که در روزهای تازه سپری شده قیمت دلار تثبیت شده و بازار با نوسان های کم دامنه و کم عمق روبه رو شده است یک امتیاز برای دولت است تا در انتخابات بعدی از ان برای افزایش رای کاندیدای این جریان سیاسی استفاده کند. به این ترتیب است که احتمال داده می شود مخالفان دولت درست درهمان روزی دولت در وین در حال چانه زنی است داستان دردناک اقتصاد گوشت مرغ را زنده می کنند و تا جایی پیش می روند که رییس جمهوررادرکنار احتکارگران عامل به هم زننده بازار گوشت مرغ معرفی می کنند تا قوه قضاییه اگر خواست کاری کند .

تحریم و گوشت مرغ

ارتباط دیگر روز وینی و روز مرغی به داستان تحریم برمی گردد. در سالهای پیش از تحریم خزانه بانک مرکزی پر از دلارهایی بود که دولت از راه صادرات نفت خام به دست آورده و به بانک مرکزی فروخته بود. در آن سالها دولت اولا می توانست هرگاه اراده کرد گوشت مرغ از خارج وارد کند و بازار را با شتاب به تعادل بکشاند و اجازه ندهد قیمتها سر به فلک بکشند وهمچنین اجازه ندهد مرغ کمیاب شود. در چنین دوره هایی دولت حتی توانایی داشت که ارز ترجیحی بدهد و بازار را به نظم بکشد. حالا دیگر اما به دلیل تحریم صادرات نفت ، دولت از درآمد صادرات نفت محروم شده است و به آسانی نمی تواند ارز کافی برای واردات مرغ ارزان تهیه کند و واردات مرغ دشوار شده است وبه همین دلیل بازار این محصول وبازارهای دیگر از تعادل خارج شده است. مساله دیگر این است که دولت دیگر نمی تواند برای واردات خوراک طیور ارز ارزان بدهد و بانک مرکزی نیز در دوره ای برای ترخیص خوراک مرغ محدودیت ایجاد کرد . در همان ماهها بود که تولید کنندگان گوشت مرغ به دولت هشدار می دادند با کاهش واردات خوراک طیور دراینده تولید کاهش می یابد یا با افزایش قیمت مواجه خواهیم شد. اکنون همان هشدارها به وقوع پیوسته است. برای اینکه شهروندان و اقتصاد ایران در کوتاه مدت از این وضعیت رهایی پیداکنند باید گفت وگوهای وین به نقطه امنی برسد و تحریم های ایران کاهش یابد و ایران بتواند به وضعیت ارزی خود سامان دهد. بنابر این ارتباط روز وینی و روز مرغی در بهارستان و در وین را می توان به شکل آشکاری دید.

بازار و سیاست و وین

با توجه به اینکه اخبار نشست وین و تصمیم های اتخاذ شده در این نشست و توافق های احتمالی آشکار و پنهان آن امروز روشن می شود اما می توان سناریوهای گوناگون را تصویرکرد و پیامد هر تصویر را بربازارکالاها درایران ونیز بازار سیاست بررسی کرد. یک سناریوی بسیار بدبینانه این است که در وین هیچ گامی به جلو برای سازگاری و توافق برداشته نشود . در این صورت تحریم ها همچنان پابرجا می مانند و توانایی دولت را برای تامین ارز مورد نیاز برای واردات خوراک دام با قیمتهای ترجیحی و نیز واردات گوشت مرغ ارزان را کاهش می دهد و بازار گوشت مرغ هم آینده ای تاریک را تجربه خواهد کرد . در صورتی که این سناریو رخ دهد ، کفه انتخابات ریاست جمهوری در خرداد را به سود منتقدان وضع موجود سنگین خواهد کرد. سناریوی دیگر که بسیار خوش بینانه است این است که در نشست وین اتفاق بزرگی در مسیر برداشتن تحریم ها رخ دهد و در یک دوره کوتاه مدت ایران به درامدهای بلوکه شده اش دست یابد و بازار ارز را به تعادل بکشاند و واردات کالاهای اساسی را با سرعت انجام داده و بازار به تعادل برسد. در این صورت درانتخابات خردادماه می توان انتظار داشت رای اعتدالگرایان و اصلاح طلبان بیشتر شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها