رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542064

پس از یک سال توقف

ویزای توریستی ایران بلاتکلیف است

ساعت 24-یک سال پس از توقف صدور ویزای توریستی ایران، هنوز برای شروع دوباره سفر گردشگران خارجی به کشور پیش‌بینی‌ای وجود ندارد. رییس جامعه تورگردانان می‌گوید قرار است طرحی را به وزارت خارجه ارائه دهند تا درباره ازسرگیری صدور این ویزا تصمیم گرفته شود.

خبر
از زمان شیوع ویروس کرونا صدور ویزای توریستی ایران متوقف شده است، اما بیماران، تجار و اتباع خارجی که قصد سفر غیرتوریستی دارند، همچنان می‌توانند وارد ایران شوند. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در میانه زمستان ۹۹ اعلام کرد که تاییدیه ازسرگیری ورود محدود گردشگران خارجی را از کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا گرفته و فقط مصوبه آن باقی مانده است. پیش‌بینی‌ها بر این بود که صدور ویزای توریستی ایران نهایت تا اواخر سال ۹۹ از سر گرفته شود، اما با شناسایی ویروس جهش‌یافته در برخی کشورها، از جمله انگلیس و عراق و توقف بعضی پروازهای بین‌المللی، این طرح بایکوت شد.

اینک ابراهیم پورفرج ـ رییس جامعه تورگردانان ایران ـ از مذاکرات تازه‌ای با وزارت امور خارجه به ایسنا خبر داد و گفت: در جلسه‌ای با آقای سجادی - معاون کنسولی وزیر خارجه - قرار شد ما یک‌سری اطلاعات و طرحی را برای صدور ویزا ارائه دهیم تا همان‌طور که ویزای ایران برای گردشگران سلامت صادر می‌شود، موضوع سفر سایر گردشگران به ایران نیز در ستاد کرونا از طریق وزارت خارجه پیگیری و شرایط آن تسهیل شود.

او به این سوال که آیا گروه‌های گردشگر، با وجود اعلام وضعیت پرخطر در بیشتر مناطق ایران، همچنان متقاضی سفر به ایران هستند، پاسخ داد: افرادی که واکسن کرونا تزریق کرده‌اند و یا کشورشان به لحاظ ویروس کرونا ایمن‌تر محسوب می‌شود و یا گردشگران طبیعت‌گرد، از جمله گروه‌هایی هستند که درحال حاضر شرایط سفر به ایران را دارند و اتفاقا متقاضی هم هستند. به هر حال کشور ما در جاده ابریشم واقع شده و گردشگرانی که با خودرو و یا هر نوع وسایل نقلیه شخصی دیگری سفر می‌کنند، همچنان مایل‌اند از این مسیر عبور کنند. بنابراین قرار شد در قالب طرحی که به وزارت امور خارجه ارائه می‌دهیم، همه جوانب و چگونگی سفر گروه‌هایی از گردشگران خارجی را بررسی و مشخص کنیم.

رییس جامعه تورگردانان ایران درباره پیش‌بینی‌هایی که برای شروع ورود گردشگر خارجی به ایران وجود دارد، با توجه به گذشت بیش از یک سال از توقف صدور ویزای توریستی، گفت: درحال حاضر نمی‌توان پیش‌بینی یا تخمین زمانی داشت. حتی نمی‌دانیم اگر وزارت امور خارجه طرح ما را بپذیرد و ستاد ملی کرونا تایید کند، حتما در موعد مقرر ویزا صادر می‌شود. اصلا نمی‌دانیم به آژانس‌ها و گردشگران متقاضی چه پاسخی بدهیم، درحالی که بیشتر کشورها دست‌کم یک برنامه پیش‌بینی‌شده‌ برای ازسرگیری سفر گردشگران خارجی دارند.

او با انتقاد از برخی سیاست‌های وزارت بهداشت و طرح این گله از طریق نامه با رییس‌جمهور و ستاد ملی مقابله با کرونا، اظهار کرد: دلیل این حجم از اظهارات و تبلیغات منفی که علیه ایران می‌شود و هجمه‌ای که به صنعت گردشگری وارد شده، چیست!؟ انگار بعضی آقایان بدشان نمی‌آید مدام خبر سیاه از ایران بدهند.

پورفرج افزود: سفرهایی که در نوروز انجام شده است با صنعت گردشگری ارتباطی ندارد. آژانس‌هایی که تور اجرا می‌کردند یک سال است بیکار شده‌اند و نیروهای متخصص‌شان را یا تعدیل کرده‌ و یا کامل از دست داده‌اند. ظرفیت بیش از نصف هتل‌ها خالی مانده است. راننده‌ها و راهنمایان گردشگری بیکار شده‌اند و ما (تورگردان‌ها) از آبان ۹۸ تعطیل شده‌ایم؛ حال چرا وضعیت کنونی کشور به نام صنعت گردشگری تمام شده است!؟

او ادامه داد: برای گردشگران خارجی ایمن بودن مقصد اهمیت زیادی دارد، آن‌ها سوال می‌پرسند چند درصد از مردم واکسن زده‌اند، اصلا برنامه واکسیناسیون در آن کشور آغاز شده است، آیا راهنما و راننده تور واکسن کرونا را کامل تزریق کرده‌اند. با توجه به پرسش‌هایی که مطرح می‌شود و اخباری که ما منتشر می‌کنیم، درحال حاضر ایران نه تنها مقصدی ناایمن معرفی شده، بلکه اخبار آن بسیار منفی و نگران‌کننده است. درحال حاضر گروه‌هایی به ویژه از گردشگران طبیعت‌گرد متقاضی سفر به ایران هستند، چون آن‌ها معمولا در فضای باز حضور دارند، کمتر وارد شهرها می‌شوند و با وسایل نقلیه شخصی یا کوچک سفر می‌کنند، اما با این شیوه از اظهارات برخی مسؤولان، این بار خودمان ایران را به عنوان مقصد ناایمن معرفی کرده‌ایم.

رییس جامعه تورگردانان ایران تاکید کرد: مسؤولان باید تلاش کنند راه درمان را سریع‌تر به ایران برسانند. اگر برای گرفتن راه درمان از کشورهای غربی مساله داریم، چرا از کشورهای دوست مثل روسیه و چین، آن را دریافت نمی‌کنیم؟ درحالی که همین کشورهای حوزه خلیج فارس و برخی کشورهای عربی سراغ واکسن‌های همین کشورها رفته‌اند.

پورفرج گفت: ما تابع نظر ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم، اما آن‌ها بگویند برنامه مردمی که یک سال است بدون راه حل زندگی کرده‌ و خسته شده‌اند و مدام دستور تعطیلی کسب و کارشان را گرفته‌اند و از طرفی هم، مشکل معیشت دارند، چیست؟ راه حل این ستاد برای ادامه زندگی مردم چیست؟ بسیاری از شرکت‌های گردشگری از آبان‌ماه ۹۸ تعطیل شده‌اند، حتی شرکت‌های بزرگ که تا الان دوام آورده بوده‌اند، دیگر توان ادامه دادن ندارند. گردشگری حتی مثل سایر مشاغل نیست، چون هر هزینه‌ای که برای جذب گردشگر خارجی کرده بودیم از بین رفته است، چراکه علاوه‌بر کرونا با مشکل تحریم و انتقال ارز به کشور هم مواجه‌ایم. از طرفی، بعضی از شرکت‌های خارجی که با آن‌ها کار می‌کردیم در این دوران ورشکسته شده‌اند و امکان پرداخت هزینه‌ها را ندارند. با این شرایط و بدون هیچ راه‌حلی، صنعت گردشگری نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها