رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 543692

خواص ویتامین D | ویتامین D چیست و چه فوایدی دارد؟

ویتامین D یکی از ویتامین های است که نقش کلیدی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد در این مطلب قصد داریم شما را بیشتر با این ویتامین مهم آشنا کنیم.

چه زمانی باید ویتامین D مصرف کنید؟
html>


ویتامین D در دهه 1920 کشف شد. و برای مدت طولانی اعتقاد بر این بود که فقط برای کودکان در طول دوره رشد ضروری است. سپس ثابت شد که در بهبود سلامتی بزرگسالان جذب کلسیم بدن نقش دارد.

چگونه می توانیم ویتامین D3 دریافت کنیم؟
فواید ویتامین D

ویتامین D به عنوان یک هورمون مهم در نظر گرفته می شود که کاملاً بر روی تمام فرآیندهای بدن انسان تأثیر فعال دارد ، زیرا گیرنده های این ویتامین در تمام سلول ها وجود دارد ، از این رو تأثیر مهم آن بر متابولیسم بدن ثابت گردید.

اکنون اطلاعات زیادی در مورد ویتامین D3 در شبکه های اجتماعی ، تلویزیون ، رادیو ، مجلات وجود دارد و به نظر می رسد ، ما قبلاً در مورد آن اطلاعات داشته ایم ، با این وجود ، در سال های اخیر مطالعات علمی بیشتری انجام شده است.

چگونه می توانیم ویتامین D3 دریافت کنیم؟

از طریق خورشید ، البته. برای این کار باید هر روز 40 دقیقه زیر آفتاب پیاده روی کنید. اما در زمستان که مثلاً دربسیاری نقاط جهان دما به زیر صفر می رسد چه باید کرد؟

عوارض کمبود ویتامین D
کمبود ویتامین D چه عوارضی دارد

عوارض کمبود ویتامین D

کمبود ویتامین D فقط در مرحله اولیه احساس نمی شود اما به زودی متوجه خواهید شد که چگونه وضعیت بدن شما بدتر شده است و همانطور که به نظر می رسد شما بدون هیچ دلیل مشخصی دچار مشکلات زیر می شود:

ضعف عمومی تخریب بینایی
عصبی بودن ، تحریک پذیری و افسردگی شکنندگی و شکنندگی استخوان ها

مشکلات مدفوع

ضعف عضلانی

اختلال خواب افزایش تعریق در سر

ظاهر پوسیدگی

درد مفاصل و گرفتگی عضلات

ویتامین D در کدام مواد غذایی وجود دارد؟
مواد غذایی دارای ویتامین D

ویتامین D در کدام مواد غذایی وجود دارد؟

می توانید با کمک تعدادی از محصولات غذایی ، نیاز به ویتامین D را برطرف کنید. این ماده در جعفری ، ماهی (ماهی آزاد ، ماهی خال مخالی ، ماهی تن ، مارماهی ، شاه ماهی) ، خاویار سیاه و قرمز ، جگر گاو ، چربی حیوانی ، روغن ذرت ، قارچ ، تخم مرغ ، محصولات لبنی و جگر یافت می شود.

سومین راه اشباع بدن با ویتامین D ، مصرف داروهای ویژه است که فقط توسط پزشک تجویز می شود.

حقایق مهم در مورد ویتامین دی

پوست روشن در بدن انسان ویتامین D بیشتری نسبت به پوست تیره تولید می کند و در جوانان بسیار فعال تر از افراد مسن سنتز می شود.

ما از غروب و طلوع آفتاب بیشتر از آفتاب روز ویتامین D دریافت می کنیم. اما توجه به آلودگی هوا ضروری است ، زیرا این امر از نفوذ آن دسته از نورهای خورشید که مسئول تولید ویتامین D هستند جلوگیری می کند. بهتر است در خارج از شهر ، در هوای پاک و تمیز ، حمامهای آفتاب بگیرید.

ویتامین D  در بدن چه کاری میکند
نقش ویتامین دی در بدن

ویتامین D در بدن چه کاری میکند

مسئول رشد و نمو طبیعی استخوان های اسکلت انسان است

در دوران کودکی از پیشرفت راشیتیسم جلوگیری می کند

از تکثیر فعال سلولهای سرطانی جلوگیری می کند

لخته شدن خون و عملکرد تیروئید را تضمین می کند

ایمنی کلی را بهبود می بخشد

تأثیر قابل توجهی در فرآیندهای متابولیک در بدن انسان دارد

باعث بهبود سریع شکستگی های استخوان می شود

تا حدی فعالیت عضله را تنظیم می کند و از ضعف عضله جلوگیری می کند

مسئول فعالیت انسولین و سطح قند خون است

از خستگی مزمن جلوگیری می کند

به جلوگیری از پیشرفت بسیاری از بیماری های جدی (مالتیپل اسکلروزیس ، دیابت نوع 1 ، آرتریت روماتوئید و غیره) کمک می کند

به توقف فرآیندهای التهابی در اندام های بدن انسان کمک می کند.

چه زمانی باید ویتامین D مصرف کنید؟
زمان مصرف ویتامین دی

چه زمانی باید ویتامین D مصرف کنید؟

در زمستان ، ما نمی توانیم در معرض آفتاب قرار بگیریم. در یک شهر بزرگ هوای تازه وجود ندارد ، به این معنی که آفتاب و ویتامین D کافی نیست.

ما ویتامین D بسیار کمی از غذا دریافت می کنیم (همه ماهی ها تازه نیستند ؛ همه قارچ ها و سبزیجات در جنگل رشد نمی کنند ، بلکه گیاه فقط در آفتاب ویتامین D دریافت می کند).

بنابراین ، برای جبران کمبود ویتامین D ، لازم است آن را به صورت اضافی (از بدو تولد تا مرگ) مصرف کنیم! با استفاده از یک آزمایش خاص می توانید از سطح ویتامین D در بدن مطلع شوید.


خواص ویتامین D برای قلب

طی 20-30 سال گذشته ، مشخص شده است که کمبود ویتامین D در درمان بیماری های قلبی عروقی (به عنوان مثال ، فشار خون شریانی ، ترومبوآمبولی وریدی) ، مقاومت به انسولین و دیابت ، چاقی ، مولتیپل اسکلروزیس و سایر بیماری های خود ایمنی نقش دارد. ، بیماری کرون ، کولیت اولسراتیو ، سندرم ضعف مزمن ، فیبرومیالژیا ، آرتریت تحلیل برنده ، ناباروری و ... علاوه بر این ، کمبود ویتامین D به مزمن بودن عفونت ها و افزایش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان نقش دارد.

ویتامین D تحت تأثیر اشعه خورشید در پوست ، ویتامین D3 (کلکالسیفرول) تولید می کند ، که در برخی از غذاها نیز وجود دارد (به عنوان مثال ، ماهی های پرچرب ، زرده تخم مرغ و کبد) . ویتامین D3 گیرنده خاصی از ویتامین D در مخاط روده متصل می شود و جذب کلسیم را تقویت می کند ، که همراه با فسفر ، برای ساختن استخوان های سالم ضروری است.

کمبود ویتامین d و بیماری های قلبی

مطالعات جدید دانشمدان دانشگاه ساوت استرالیا نشان میدهد که افرادی که از کمبود ویتامین d رنج میبرند 2 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و فشارخون قرار دارند. در نتیجه سلامت قلب وابسته به دریافت میزان کافی ویتامین d است.
تشخیص کمبود ویتامین d با انجام یک آزمایش ساده امکان پذیر است که میزان ویتامین d را اندازه گیری کرده و در صورت کمبود این ویتامین در بدن شخص، با تجویز پزشک، مقدار کافی مکمل مصرف میگردد.
بیماری های قلبی-عروقی مهم ترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است. بیماری عروق کرونر(CAD-Coronecy Artery Disease)شایع ترین بیماری قلبی عروقی است که این بیماری منجر به مرگ و میر، ناتوانی قابل توجه و کاهش بهره وری میشود که در راس علل هزینه ساز مراقبت های بهداشتی قرار دارد.
عوامل مختلفی بر ابتلا به بیماری عروق کرونر نقش دارند، مطالعات اپیدمیولوژیک نشان گر نقش کمبود ویتامین d بر بیماری عروق کرونری است.
بروز عوارض قلبی-عروقی در پیگیری چند ساله افراد دارای کمبود ویتامین d 50 الی 80 درصد بیشتر بوده است.

تاثیر ویتامین d بر رشد مو

یکی از مهم ترین ویتامین ها برای رشد مو و داشتن مو هایی سالم، ویتامین d است. در کنار آن، ویتامین c و بیوتین نیز برای رشد مو لازم هستند. در صورتی که میزان کافی از این ویتامین ها در بدن خود وارد کنید، از موهایی زیبا و سالم با رشد کافی برخوردار خواهید شد.

کمبود ویتامین d و ریزش مو

ریزش مو یکی از علائم کمبود ویتامین d در بدن است. آلوپسی(طاسی نقطه ای) و برخی دیگر از بیماری ها با کمبود ویتامین d در بدن در ارتباط هستند. این بیماری ها شامل نرمی استخوان، کم شدن تراکم استخوان، استئوآرتریت، بیماری قلبی و سرطان می باشد.
در صورتی که دچار ریزش موی بیش از حد نرمال شدید، باید در مورد دلایل و روش های حل مشکلتان تامل کنید. دلایل زیادی برای ریزش مو وجود دارد، یکی از مهم ترین دلایل رژیم تغذیه ای ناسالم و کمبود ویتامین d در بدن است.
زمانی که سطح ویتامین های بدن برای مدت زمان طولانی، از حد معمول کمتر شود، مواد غذایی جهت طی یک چرخه طبیعی رشد، به فولیکول های مو نمیرسند در نتیجه مو ها بعد از مدتی ضعیف و شکننده میشوند و در نهایت دچار ریزش میشوند.
یکی از نقش های ویتامین d در بدن ما، تحریک فولیکول های قدیم و جدید مو برای رشد مو است. وقتی بدن از میزان کافی از این ویتامین برخوردار نباشد، بدیهی است که رشد مو ها به تعویق می افتد.
مطالعه صورت گرفته بر روی ارتباط بین کمبود ویتامین d و ریزش مو:
این مطالعه بر روی 70 نفر، که شامل 40 زن و 30 مرد صورت گرفت که به دو گروه بیمار و کنترل تقسیم شدند، 20 بیمار زن و 15 بیمار مرد در هر دو گروه مورد مطالعه وجود داشت، هر دو گروه از نظر جنس،سن و فصل مورد بررسی مطابقت داده شده اند. پس اینکه پزشک ابتلا به ریزش مو در افراد بیمار را تایید کرد، کیت های نمونه خون بیماران و کیت های نمونه خون افراد سالم به آزمایشگاه ارسال شد و نتایج بدست آمده حاکی از تاثیر کمبود ویتامین d در بدن افراد مبتلا به ریزش مو بود! بیماران مبتلا به ریزش مو نسبت به گروه کنترل، سطح پایین تری از ویتامین d در بدن خود داشتند.


دلایل کمبود ویتامین d در بدن:

ماندن در خانه و قرار نگرفتن در معرض آفتاب، استفاده از وسایل ضدآفتاب و عدم مصرف غذاهای حاوی ویتامین d می باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها