رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 545082

جزئیات واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی

ساعت24- عضو کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران، گفت: حداکثر 2 میلیارد دلار پول برای واکسیناسیون عمومی کرونا کل مردم کشور لازم است.

عضو کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران، گفت: حداکثر 2 میلیارد دلار پول برای واکسیناسیون عمومی کرونا کل مردم کشور لازم است.

ناصر ریاحی در مورد جزئیات واردات واکسن توسط بخش خصوصی گفت: تاکنون هیچ محموله واکسن کرونا توسط بخش خصوصی به کشور وارد نشده است و تا این لحظه نیز ثبت سفارشی برای واردات واکسن کرونا انجام نشده است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: واکسن های کرونایی که بخش خصوصی می تواند خریداری کند در واقع از تولید کننده و کارخانه اصلی نیست، بلکه عمده فروش‌هایی در سطح دنیا وجود دارد که به دلایل مختلف این واکسن ها در اختیارشان است (البته واکسن ها نزد کارخانه تولید کننده است) و می توانند آن را به متقاضیان و مشتریان که بسیار زیاد هست، بفروشند.

وی افزود: لذا برای خرید واکسن خریدار بخش خصوصی پروفرمایی را به اعتبار 5 تا 7 روز از فروشنده دریافت می‌کند، اما با توجه به زمان بر بودن مراحل در داخل کشور فرصت پروفرمای دریافتی تمام می‌شود، لذا باید مجدد نسبت به دریافت پروفرما از فروشنده اقدام کنیم.

ریاحی بیان داشت: البته با توجه به تماس رئیس اتاق بازرگانی تهران با رئیس سازمان غذا و دارو و مدیرکل دارو شرایط خرید را توضیح دادیم تا زودتر اقدامات لازم در داخل کشور برای خرید واکسن توسط بخش خصوصی انجام شود.

وی افزود: البته براساس پروسه سازمان غذا و دارو تایید پروفرما با توجه به مراحل فرآیندی زمان بر است، اما توافق شد تا مراحل ثبت سفارش پروفرما به صورت دستی انجام شود و لذا به ما قول دادند که ثبت سفارش آن طی دو روز انجام شود، لذا ما امیدواریم در هفته جاری ثبت سفارش پروفرما انجام شود تا اوایل هفته بعد سفارش انجام شود و محموله اول واردات واکسن توسط بخش خصوصی انجام شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: در محموله اول 100 هزار دوز واکسن به صورت آزمایشی توسط بخش خصوصی به کشور وارد خواهد شد و مقرر شده تا واکسن وارداتی توسط بخش خصوصی یا تحویل ستاد ملی کرونا و یا تحویل معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و درمان شود و لذا این واکسن ها در گمرک تحویل آنها می‌شود و براساس اولویت بندی ستاد کرونا و دانشگاه شهید بهشتی تزریق آن انجام می‌شود.

ریاحی با بیان اینکه سردخانه‌های معتبر سازی شده در اختیار بخش خصوصی نیست، گفت: تزریق واکسن وارداتی توسط بخش خصوصی توسط اشخاصی که مورد تایید ستاد یا وزارت بهداشت است انجام می‌شود.

وی بیان داشت: بخش خصوصی اقدام به واردات دو نوع واکسن خواهد کرد که یکی واکسن اسپوتنیک روسیه و دیگری استرازنیکا است که این نوع واکسن تولید کارخانه های روسیه و کره جنوبی است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران افزود: البته ترجیح ما واردات واکسن استرازنیکا است، زیرا شرایط نگهداری این نوع واکسن‌ها در یخچال است و فریزی نیست و قیمت مناسب تری نسبت به اسپوتنیک دارد، اما به دلیل اینکه واردات متوقف نشود، هر دو نوع واکسن را ثبت سفارش خواهیم کرد.

* قیمت واکسن اسپوتنیک و استرازنیکا

ریاحی در مورد قیمت تمام شده واکسن بیان داشت: با توجه به اینکه از هزینه حمل، نگهداری و تزریق واکسن مطلع نیستم، بنابراین قیمتی برای واکسن اعلام نمی‌کنم، اما در مجموع قیمت قیمت ارزی واکسن استرازنیکا بین 5 تا 6 یورو است و قیمت واکسن اسپوتنیک نیز بین 10 تا 12 یورو است.

وی افزود: بخش خصوصی اعلام کرده است که برای واردات واکسن هیچ سودی دریافت نخواهد کرد و فقط هزینه قیمت تمام شده باید به بخش خصوصی پرداخت شود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه اغلب کشورهای دنیا از برنامه تزریق و واکسیناسیون خود عقب تر هستند، گفت: دلیل این موضوع آن است که کشورهای مختلف واکسن سفارش داده اند، اما با توجه به محدویت در تزریق و نگهداری و همچنین تاریخ مصرف کوتاه (6 ماهه) نتوانسته اند براساس برنامه واکسیناسیون خود عمل کنند.

وی بیان داشت: لذا برخی از کشورها برای سرعت بخشی به امر تزریق و واکسیناسیون عمومی مانند آلمان، کانادا و آمریکا تزریق توسط داروخانه های معتبر انجام می شود. به این صورت که متقاضیان درخواست خود را در یک سامانه ثبت می کنند و سامانه نیز آن ها را برای واکسیناسیون به نزدیک ترین داروخانه مهلت سکونت هدایت می‌کند.

* اولین محموله واردات واکسن توسط بخش خصوصی در اوایل خرداد

ریاحی گفت: تاکنون 6 هزار و 500 شرکت تولیدی برای دریافت واکسن در اتاق بازرگانی تهران ثبت نام کرده‌اند و فکر می‌کنم، اگر تمام اقدامات به خوبی انجام شود تصور می‌شود تا اوایل خرداد اولین محموله واکسن وارداتی توسط بخش خصوصی وارد کشور شود.

* واردات هفته‌ای 250 هزار دوز واکسن توسط بخش خصوصی

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران گفت: میزان واردات واکسن توسط بخش خصوصی بستگی به ظرفیت انبارهای نگهداری و همچنین ظرفیت تزریق دارد، لذا براساس امکانات موجود ممکن است بخش خصوصی بتواند در هفته حدود 200 تا 250 هزار دوز واکسن وارد کند.

وی گفت: برآورد ما برای واردات واکسن توسط بخش خصوصی با هدف تزریق به کارکنان خط تولید حدود 6 میلیون دز بود، اما اگر در این باره به کمک بخش خصوصی نیاز باشد برای سایر بخش ها شرکت ها به روال عادی واردات انجام خواهند داد و این موضوع دیگر در چارچوب اتاق بازرگانی نخواهد بود.

ریاحی بیان داشت: لذا اگر تمام شرایط ثبت سفارش و تخصیص ارز به موقع انجام شود 6 میلیون دوز واکسن بخش خصوصی در بازه زمانی 6 ماه وارد کشور خواهد شد.

وی گفت: البته بخش خصوصی امکان واردات 6 میلیون دوز واکسن را ظرف یک ماه دارد، اما ظرفیت انبارش و تزریق پاسخگو نیست.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: کشورهایی که از برنامه واکسیناسیون خود عقب تر هستند و مطابق با ثبت سفارش و میزان خرید نتوانسته اند واکسیناسیون عمومی را انجام دهند، مجبور به کنسل کردن سفارش‌های قبلی خود هستند و باید ثبت سفارش جدید انجام دهد، لذا امکان خرید آن سفارش ها برای سایر متقاضیان فراهم شده است و ما یعنی بخش خصوصی نیز از این طریق موفق به خرید واکسن شده است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که درزمینه انبارش وجود دارد، لذا نمی‌توان واردات را به سرعت انجام داد، اما با ورود واکسن تولید داخلی به بازار قطعا واکسناسیون سرعت بیشتری خواهد یافت.

* تحریم‌ها مانع انتقال پول برای خرید به موقع واکسن کرونا

ریاحی در مورد واردات واکسن توسط دولت گفت: دولت برای واردات 17 میلیون دز واکسن کرونا در کوواکس ثبت نام کرده بود، گفت: تحریم را نباید دست کم گرفت زیرا اگرچه امکان واردات واکسن از طریق کوواکس زودتر وجود داشت، اما به علت تحریم‌ها دولت نتوانست پول واکسن را به موقع انتقال دهد.

* حداکثر 2 میلیارد دلار پول برای واکسیناسیون کل کشور مورد نیاز است

وی افزود: برای واکسیناسیون جمعیت کل کشور حداکثر حدود 2 میلیارد دلار پول مورد نیاز است و این پول با توجه به مقررات تحریم باید قابل انتقال و مورد نیاز سیتسم باکی باشد اما با توجه به تحریم ها برای انتقال مشکل وجود دارد.

ریاحی گفت: بعضی از شرکت ها تا اواسط 2022 واکسن های تولیدی خود را پیش فروش کرده اند اما اکنون موقعیت طلایی برای خرید پیش آمده زیرا برخی از کشورها واکسن خریداری کرده اند و امکان تزریق ندارند، لذا خرید خود را لغو می‌کند و لذا از این موقعیت سایر کشورها مانند ایران که از برنامه خرید عقب مانده‌اند می‌توانند استفاده کنند.

عضو اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این سوال که اگر دولت به بخش خصوصی از سال گذشته امکان واردات و ثبت سفارش واکسن را می داد آیا اکنون در وضعیت بهتری در خصوص واکسیناسیون کرونا بودیم ، گفت: سازمان بهداشت جهانی در مورد واکسن کرونا توصیه کرد که کمپانی‌های سازنده فقط با دولت ها مذاکره کنند اما بنظرم دولت می توانست یا وزارت بهداشت برای خرید ماموریت بدهد. البته الان هم باید مجوز برای خرید از سوی وزارت بهداشت کشور وجود داشته باشد تا بخش خصوصی بتواند خرید کند، لذا براساس مقررات بین المللی واکسن در هیچ کجای دنیا به اشخاص تحویل داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه واردات واکسن توسط بخش خصوصی با ارز نیمایی و به عبارتی با ارز آزاد انجام می‌شود، گفت: اما دولت واردات را با ارز 4200 تومانی انجام می‌دهد که این ارز نیز بسیار محدود است.

ریاحی گفت: تمام واکسن‌های وارداتی به کشور توسط بخش خصوصی وارد می شود و وزارت بهداشت انواع واکسن های وارداتی را طی مقایسه از واردکنندگان بخش خصوصی خریدار ی می‌کند، لذا در تمام دنیا واردات واکسن برای دولت توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی گفت: برای تامین دلار گفت براساس قانون مصرف می‌تواند دلار نیمایی را مستقیم از وارکننده بخرد، اما باید بانک مرکزی تخصیص دهد، اما خوشبختانه در اتاق شرکت‌هایی که ارز در خارج از کشور دارند برای این منظور اعلام آمادگی کرده‌اند ارز را با شرایط سهل در اختیار بگذارد.

عضو اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: 49 شرکت درخواست واردات واکسن کرونا را داشته اند و مورد تایید قرار گرفته‌اند و نامه مجوز مذاکره را دریافت کرده اند، اما فقط برخی از آنها توانسته اند که پروفرما ارائه دهند و ثبت سفارش انجام دهند.

ریاحی افزود: اطلاعیه دولت در مورد واردات واکسن کرونا به این صورت بود که بخش خصوصی واردات را انجام دهد و این واکسن را به قیمت آزاد در اختیار بیمارستان های خصوصی برای تزریق خارج از نوبت قرار دهید، اما بخش خصوصی برای قانونمند کردن و نظام مند کردن این مقوله مقرر شد که واردات برای کارگران خط تولید انجام شود.

وی با بیان اینکه برای اینکه زنجیره واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی قطع نشود باید پول آن به موقع به حساب واردکننده واریز شود، گفت: لذا اتاق فرآیندی را پیش بینی کرده که شرکت های متقاضی قبل از دریافت واکسن پول آن را به حساب شرکت های واردکننده یا اتاق بازرگانی واریز کنند.

ریاحی گفت: نام شرکت‌های متقاضی دریافت واکسن کرونا به ستاد ملی کرونا تحویل می شود و ستاد ملی کرونا تعیین کننده است که کدام کارکنان کدام شرکت ها در اولویت تزریق واکسن قرار بگیرند.

وی افزود: قطعا واکسیناسیون در کارخانه ها انجام نخواهد شد و شرکت های واردکننده نیز اولویتی برای خودشان در این امر قائل نیستند، بلکه دقیقا برنامه تزریق براساس دستورالعمل وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا انجام خواهد شد.

عضو اتاق بازرگانی تهران در مورد عرضه واکسن کرونا در بازار ناصرخسرو گفت: شرایط نگهداری واکسن کرونا خاص است، لذا اگر دمای نگهداری واکسن خارج از رنج تعیین شده باشد، مصرف آن خطرناک است، بنابراین قاچاقچی امکان نگهداری واکسن را ندارد، لذا اگر ظنین شویم که از سیستم به بازار سیاه راه پیدا کرده من قادر به قضاوت در این مورد نیستیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها