رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 562234

روند فقیر تر شدن مردم ایران

ساعت 24 - آنهایی که صدای زنگ خطر بیچارگی مردم ایران را نشنیده و همچنان بر طبل اختلاف ها می کوبند باید بدانند دشنه فقر و تهیدستی به استخوان شهروندان رسیده است. ایرانیان جوان ، ایرانیان کارگر و کارمند وایرانیانی که خرده پای بازارهای کالا بوده وهستند به مرور آارزوی داشتن مسکن و اتومبیل و تفریح وتحصیل را از دست دااده و سطح مصرف خود را کاهش داه اند.

فقر
html>

از دست رفتن قدرت خرید شهروندان ایرانی به دلیل تورم شتابان کاررابه جایی رسانده است که بسیاری از خانواده ها توانایی خرید لوازم خانگی نو را از دست داده اند و علاوه براین شماری از خانواده ها برای تعادل دخل وخرج خود ناگزیر به فروش اثاث خانه شده اند . علاوه براین ، ایرانیان در یک دهه تازه سپری شده توانایی خرید غذا به اندازه ای که انواع کالری های مورد نیاز آنهارا فراهم کند را نیز از دست داه اند.

بررسی میزان مصرف خانوارها در انواع اقلام خوراکی نیز حائز اهمیت است. برای خانوارهای دهک اول، مصرف ماهانه گوشت قرمز از 733 گرم در سال 1390 به 625 گرم در سال 1395 و 306 گرم در سال 1398 رسیده است. به این ترتیب، دهک اول درآمدی در ایران، طی 8 سال میزان مصرف ماهانه گوشت قرمز را بیش از 400 گرم کاهش داده‌ است. میزان متوسط مصرف گوشت قرمز در کل کشور نیز روندی کاهشی داشته است. در سال 90 مصرف متوسط ماهانه گوشت قرمز 2هزارو651 گرم بوده که در سال 95 این رقم به 2هزارو48 گرم و در سال 98، این رقم به هزارو284‌گرم رسیده است. به عبارت دیگر، میزان مصرف متوسط گوشت قرمز در 8 سال، کمتر از نصف شده است. در مجموع، تمام دهک‌های درآمدی میزان مصرف گوشت قرمز را کاهش داده‌اند که در این زمینه دهک اول درآمدی بیشترین کاهش را تجربه کرده است. همچنین با نگاه به آمار مصرف گوشت مرغ می‌توان پی برد که مصرف متوسط این نوع گوشت در 8 سال روندی کاهشی داشته است. با وجود این، در سه دهک اول درآمدی، میزان مصرف مرغ در 8 سال ابتدایی دهه 90 اندکی افزایشی بوده؛ به‌طوری‌که مصرف ماهانه مرغ در دهک اول از 3 هزار و 117 گرم در سال 90 به 3 هزار و 485 گرم در سال 1398 رسیده است. به نظر می‌رسد گروه اول درآمدی که بخش زیادی از مصرف گوشت قرمز را کاهش داده، مرغ را با گوشت قرمز جایگزین کرده است. به همین دلیل میزان مصرف مرغ در این دهک، افزایش ملایمی را نشان می‌دهد. همچنین میزان مصرف لبنیات و برنج نیز به‌صورت متوسط و در تمام دهک‌ها کاهش داشته است. میزان متوسط مصرف ماهانه لبنیات در سال 90 حدود 17 کیلو گرم بوده که در سال 98 با 35 درصد کاهش به 11 کیلوگرم در سال رسیده است. در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که تقریبا همه دهک‌های درآمدی میزان مصرف مواد غذایی را کاهش داده‌اند و در این زمینه دهک‌های اول درآمدی بیشترین کاهش را تجربه کرده‌اند.

واقعیت این است که رشدهای پایین اقتصادی در یک دهه گذشته روند فقیر شدن بخش بیشتری از مردم را تسریع کرده است و ادامه این وضعیت می تواند آسیب های جدی به استحکام جامعه بزند زیرا این وضعیت همراه با شکاف روزافزون نابرابری شده است و تبعیض ها مردم را آزار می دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها