رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566407

ادعای جدید هند در مورد میدان گازی «فرزاد ب»

ساعت24-مقامات هندی مدعی شدند حتی پس از تصمیم ایران برای اعطای حق توسعه میدان گازی «فرزاد ب» به شرکت های ایرانی، کنسرسیوم هندی به صورت قراردادی حق دریافت 30 درصد از سود پروژه توسعه این میدان گازی عظیم را دارد.

html>

مقامات هندی مدعی شدند حتی پس از تصمیم ایران برای اعطای حق توسعه میدان گازی «فرزاد ب» به شرکت های ایرانی، کنسرسیوم «اُ ان جی سی ودیش» هند به صورت قراردادی حق دریافت 30 درصد از سود پروژه توسعه این میدان گازی عظیم را دارد.

به نوشته رسانه‌های هندی، شرکت ملی نفت ایران در فوریه سال 2020، به هند اطلاع داد قصد دارد تا قرارداد توسعه میدان گازی «فرزاد ب» با شرکت‌های ایرانی منعقد کند. در ماه می امسال، ایران 1.78 میلیارد دلار به گروه پتروپارس اختصاص داد.

یک مقام دولتی هند در این باره گفت: «این میدان گازی توسط کنسرسیوم هندی کشف شده و به‌طور طبیعی به تولید رساندن آن علاقمند بود و یک طرح توسعه ارائه داد اما دولت ایران تصمیم گرفت بدون مشارکت خارجی این پروژه را ادامه دهد.»

وی با اشاره به اینکه بسیاری معتقد بودند که این اقدام یک عقب نشینی برای هند است، مدعی شد: «اما همه این پروژه از دست نرفته است. از نظر قراردادی، به عنوان صاحب امتیاز اصلی و کسی که این میدان را کشف کرده است، کنسرسیوم هندی حق دارد 30 درصد سود پروژه توسعه ذخایر و تولید گاز را دریافت کند.»

این مقام هندی تاکید کرد: «این قرارداد بسیار قوی، واضح و شفاف است. صاحب امتیاز در این مورد، کنسرسیوم هندی در زمان انتخابش، حق دارد 30 درصد در پروژه توسعه صرف نظر از اینکه چه کسی آن را اجرا می کند، سود دریافت کند.»

OVL، بازوی سرمایه گذاری خارجی شرکت دولتی نفت و گاز طبیعی هند (ONGC) است. قرارداد خدمات اکتشاف این بلوک گازی در 25 دسامبر 2002 امضا شد و در سال 2008، OVL یک اکتشاف عظیمی در این بلوک انجام داد که بعدها میدان گازی «فرزاد ب» نامیده شد.

این میدان گازی 23 میلیارد فوت مکعب ذخیره گازی دارد که 60 درصد آن قابل برداشت است. این میدان همچنین دارای 5 هزار بشکه به ازای هر یک میلیارد فوت مکعب گاز ذخایر میعانات گازی است.

به گزارش فارس، این ادعاها از سوی مقامات هندی در شرایطی مطرح شده است که دهلی‌نو سال‌ها (بیش از 12 سال) به بهانه‌های مختلف از جمله تحریم‌ها، توسعه این میدان گازی را به تعویق انداخت و در نهایت دولت ایران مجبور شد اجرای آن را به عهده بگیرد.

وقتی ایران پس از بارها هشدار به دهلی نو برای شروع فعالیت توسعه، به دنبال سرمایه گذار دیگر می‌گشت، هندی‌ها واردات نفت از ایران را کاهش دادند.

ایران هم در یک اقدام تلافی‌جویانه مهلت زمانی بازپرداخت پول نفت از سوی پالایشگاه‌های هند را به یک سوم کاهش داد و قیمت کرایه کشتی‌ها را بالا برد اما با این حال باز هم تهران سعی کرد شرایط را برای هندی‌ها آسان‌تر کند.

در دی ماه 1397، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه که در سفر به هند حضور داشت، گفت شرکت‌های هندی امکان دریافت حق توسعه میدان گازی «فرزاد ب» را دارند و تهران می‌تواند برخی شرایط در رابطه با این پروژه را آسان‌تر کند.

در نهایت، بدقولی‌های هند ادامه یافت و ایران امتیاز توسعه این میدان گازی عظیم را به شرکت‌های داخلی داد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها