رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 571641

11 هفته پر چالش در لیگ برتر والیبال

از فریب داور تا بند دردسر ساز آیین نامه لیگ!

ساعت 24 - با اینکه سازمان لیگ فدراسیون والیبال باید با تجربه قبلی، فصل جدید لیگ برتر را بهتر، جذاب تر و بدون حاشیه و مشکلات برگزار کند، اما انگار حاشیه از لیگ برتر والیبال جداشدنی نیست.

html>

لیگ برتر والیبال، 11 هفته پر فراز ونشیب را پشت سر گذاشت. تیم فولاد سپاهان بعداز 11 هفته بازی ، تنها تیم بدون باخت لیگ و صدرنشین ماند. تیم ها در تعقیب و گریز هم بودند و نزدیکی بازیها نتایج را غیرقابل پیش بینی می کرد. اما 11 هفته پر از اتفاقات ریز و درشت ، حاشیه و جنجال.

از لیگ 14 تیمی گرفته تا اعتراض داوران به کمی حق السوت ،اعتراض به حضور تماشاگران در سالن تا کفپوش پیچ و مهره شده ، بازیکنی که داور را فریب داد تا امتیازی به پای تیمش نوشته شود و درگیری بازیکنان.به این موارد بند دردسر ساز آیین نامه لیگ که تیم فولاد سیرجان و صابر کاظمی پشت خط زن ملی پوش شهرداری ارومیه را به چالش کشاند، اعتراض تیم ها به فشردگی بازیهای لیگ و تعطیلی 18 روزه بازیها با حضور فولاد سیرجان در قهرمانی باشگاه های جهان و ...را هم باید اضافه کرد.در شرایطی که خیلی ها گمان می کنند خبری در والیبال نیست باید گفت که منبع اخبار در این ورزش توپ و توری است.


14 تیم به جای 12

با اینکه در آیین نامه لیگ صریحا نوشته شده 12 تیم ، با اینکه خیلی ها با حضور 14 تیم مخالف بودند، اما سازمان لیگ فدراسیون والیبال جدول مسابقات را 14 تایی بست. رقابتهایی که دوم آبان ماه شروع شد و قرار بود اسفندماه تمام شد. شاید تیم های حاضر در لیگ شانس آوردند که دو تیم قزوین و اردکان قید رقابتها را زدند، چرا که با حضور آنها کار سخت تر می شد و بازیها فشرده تر.


اعتراض داوران به حق السوت

10 داور بین المللی که به حق السوتشان اعتراض داشتند. آنها معتقد بودند باید فدراسیون حق الزحمه اشان برای هربازی را چند برابر کند، وگرنه هیچ بازی در لیگ سوت نمی زنند. اصغر میرزایی، کیوان عابدزاده، مسعود ذوقی، احمد سرمست، مرتضی اکرمی، امید فولادی، محمد عشق دوست، مهرداد شوشتری، محمدرضا درفش کاویان و علی اکبر پاکدلان 10 داور معترض بودند. اما اعتصاب آنها خیلی طولانی نشد و با وساطت محمود افشار دوست نماینده داوران با محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون پای میز مذاکره نشستند و وقتی داورزنی با توضیحاتش تقاضای آنها را غیر ممکن دانست، داوران معترض هم از موضع اشان کوتاه آمدند و دوباره به جمع داوران قاضی بازیهای لیگ برتر اضافه شدند.

ممنوعیت ورود تماشاگران و حضور هواداران

با اینکه از اول سازمان لیگ فدراسیون والیبال می خواست بازیهای لیگ برتر را با حضورتماشاگران برگزار کند. اما خیلی زود پشیمان شد و شهرام عظیمی سرپرست سازمان لیگ، دلیلش را نرسیدن جواب از ستاد مقابله با کرونا دانست. به همین دلیل تیم ها بدون هواداران در پشت درهای بسته به مصاف هم رفتند. اگر چه این کار هم بدون حاشیه نبود و بعضی تیم ها با استفاده، به رغم اولتیماتوم سازمان لیگ از فرصت استفاده کرده و هوادارانشان را به سالن راه دادند که بعداز آن سازمان لیگ برترسقف حضور 15 نفر همراه تیم ها آن هم با کارت واکسن را تعیین کرد.

چالش بازیهای فشرده

طبق برنامه 14 تیم دور مقدماتی برنامه فشرده ای دارندکه به صورت رفت و برگشت روزهای یکشنبه و چهارشنبه در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی ستاد مبارزه با کرونا با هم رقابت می کنند تا اسفندماه لیگ با رونمایی از قهرمان تمام شود. اما فشردگی بازیها صدای همه را درآورده است. البته خیلی از بازیکنان و مربیان به دو بازی در هفته اعتراض ندارند، بلکه حرف سر فشردگی بازیها است و فرصت کم تیم ها برای ریکاوری. مساله ای که مصدومیت بازیکنان را در پی دارد. البته همه معترضان معتقدند فدراسیون می توانست به جای برگزاری بازیهای فشرده و تمام کردن لیگ برتر در اسفندماه ، رقابتها را در سال 1401 تمام می کرد. درست مثل همه لیگ های اروپایی. امیر غفور پشت خط زن تیم فولاد سپاهان در این باره می گوید:«فشردگی لیگ عادی است و این قضیه ما را اذیت نمی کند، بلکه مسیرهای رفت و برگشت واقعا اذیت کننده است. من هم مخالف پایان لیگ در اسفندماه هستم ، چرا که لیگ خوب بازیکنان را برای تیم ملی اماده می کند.»

غلامی :فشار زیاد بازی‌ها دردسر ساز می شود

عادل غلامی سرعتی زن شهرداری ارومیه می گوید:« ما به دلیل فشردگی بازی‌ها، تنها فرصت یک جلسه تمرین داریم، قبلاً که هر دو هفته یک بار دو بازی داشتیم شرایط بهتر بود. فشار زیاد بازی‌ها و مسافت‌های زیاد دردسرساز است. اگر یک پرواز کنسل شود، تکلیف تیمی که از یزد به گرگان می‌رود چه می‌شود؟ ما قبلاً هر دو هفته سه بازی و فرصت ریکاوری هم داشتیم. امیدوارم برای دور برگشت تصمیم خوبی بگیرند تا شرایط خوب باشد.»
سرعتی زن ارومیه امیدوار است بازیها دور برگشت به صورت متمرکز برگزار شود:« این روزها حرف از برگزاری نیم‌فصل دوم رقابت‌های لیگ به دلیل فشردگی، به صورت متمرکز است چرا که بازیکنان زیادی مصدوم می‌شوند و با بازی‌های متمرکز فشار از روی تیم‌ها برداشته می‌شود. نمی‌دانم باشگاه‌ها چه تصمیمی می‌گیرند اما امیدوارم تصمیم به نفع همه باشد چرا که با این شرایط و فشردگی بازی‌ها، ممکن است بعضی دیگر از بازیکنان را از دست بدهیم. شاید بگویند لیگ ایران هم مثل لیگ‌های اروپایی است اما مسافت شهرهای اروپایی مثل ایران نیست.

نفرزاده:فشار زیاد بازیکنان را خسته می کند

فرهاد نفرزاده سرمربی تیم والیبال آذرباتری می گوید:« متاسفانه آذرباتری در این 11 هفته برنامه خیلی فشرده ای داشته و تقریبا در سفر بودیم. حتی سفرهای دوپروازه ما به گنبد، گرگان، سیرجان و یزد در دور رفت بود در حالی که دور برگشت از 13 بازی تنها سه سفر به تهران ، یک پرواز به رامسر و یک سفر به مریوان داریم. فشارزیاد بازیهای دور رفت باعث خستگی زیاد بازیکنان شد و روی نتایج هم تاثیر منفی گذاشت.»

بند دردسر ساز آیین نامه لیگ

این فصل اما یک بندی در آیین نامه لیگ برای یک بازیکن و تیم دردسر ساز شد. بندی که بازیکن فصل قبل تیم قهرمان لیگ برتر را ملزم به همراهی تیم در قهرمانی باشگاه های آسیا و جهان می کند، حتی اگر فصل جدید به تیم دیگری رفته باشد. این قضیه، صابر کاظمی پشت خط زن ملی پوش شهرداری ارومیه را به چالش کشاند. در حالی که کاظمی بعداز همراهی فولادیها در قهرمانی باشگاه های آسیا، به دلیل خستگی و مصدومیت نمی خواست همراه این تیم برای باشگاه های جهان به برزیل برود، اما وجود این بند در آیین نامه لیگ او را روی لبه تیغ قرار داده بود و حتی تا دقیقه 90 معلوم نبود چه اتفاقی می افتد. حتی حرف محرومیت صابر گاظمی هم به شرط نرفتن وسط آمد. این قضیه مخالفان و موافقان زیادی داشت، اما میلاد تقوی دبیر فدراسیون والیبال در این باره می گوید:« وقتی فولاد در قهرمانی باشگاه های جهان برای دفاع از اغتبار والیبال ایران به برزیل رفت،بنابراین باید با تمام توان می رفت و بازیکن هم نمی تواند بگوید نمی روم. البته ما اصرار به رفتن صابر کاظمی همراه فولاد سیرجان نداشتیم اما قانون او را ملزم به حضور در برزیل کرده و باید اجرا شود.چرا که با نرفتن او فولاد سیرجان میتوانست کاظمی را به کمیته انضباطی بکشاند ، آن وقت ما طبق هیچ قانونی نمی توانستیم بگوییم چرا نرفته است.»

تعطیلی 18 روزه لیگ با حضور فولاد سیرجان در برزیل

حضور تیم فولاد سیرجان در قهرمانی باشگاه های جهان به میزبانی بتیم برزیل، دو هفته لیگ برتر را تعطیل کرد. در حالی که بازیکنان درگیر رقابتهای لیگ بودند و تازه موتروشان گرم شده بود اما حالا باید 18 روزی استراحت کنند و بعد دو هفته ای بازی می کنند و دوباره 10 روز تا شروع دور برگشت لیگ تعطیل می شوند. اتفاقی که مخالفان زیادی دارد. چرا که مربیان معتقدند لیگ های اروپایی، برخلاف ایران همچنان به کارشان ادامه میدهند. عظیم جزیده سرمربی والیبال شهرداری گنبد یکی از مخالفان تعطیلی لیگ می گوید:«با اینکه برای فولاد سیرجان آرزوی موفقیت می کنم، اما به نظرم تعطیلی لیگ برتر به خاطر 2 یا 3 بازی کار حرفه ای نبود. بهتر بود بازیهای فولاد سیرجان در لیگ برتر زودتر یا در مدت تعطیلی نیم فصل برگزار می شد نه اینکه لیگ تعطیل شود.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها