رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575579

گروه تولیدی قطعات خودرو اکسون درباره انژکور میگوید

سوختی که در مخزن بنزین شما قرار دارد، باید به نقاط مختلف موتور منتقل شود تا فرایند احتراق صورت گرفته و انرژی لازم برای حرکت خودرو فراهم شود.

html>

چه زمانی باید انژکتور خودرو را تعویض کنیم؟

سوختی که در مخزن بنزین شما قرار دارد، باید به نقاط مختلف موتور منتقل شود تا فرایند احتراق صورت گرفته و انرژی لازم برای حرکت خودرو فراهم شود. اطمینان از اینکه سوخت به درستی تحویل داده می‌شود، چیزی است که بسیار باید آن را جدی گرفت. به طور معمول، سوخت از طریق لوله‌هایی که در مسیر وجود دارد از مخزن به سمت انژکتورهای سوخت می‌رود تا در آنجا پراکنده شود. هر یک از سیلندرهای موتور نیز دارای یک انژکتور سوخت اختصاصی هستند.

با این توضیحات می‌توان فهمید که انژکتور نقشی حیاتی در یک سیستم سوخت رسانی دارد و در صورت خرابی و کثیفی، عملکرد موتور را به طور کلی مختل می‌کند. در این مقاله از اکسون پارت، کارکرد انژکتور در خودرو ، انژکتور پراید، زمان مناسب تعویض و نشانه‌های خراب شدن آن را بررسی می‌کنیم.

کارکرد انژکتور در خودرو چیست؟

انژکتور یک قطعه الکترومکانیکی است که سوخت را به صورت پودر شده و با مقدار معین به درون سیلندر تزریق می‌کند. این قطعه یکی از اجزای حیاتی سیستم سوخت رسانی اتومبیل محسوب می‌شود و وظیفه مهمی در این سیستم بر عهده دارد. محل قرارگیری این قطعه قبل از سیلندر و سوپاپ هوا است و در بعضی موارد نیز درون محفظه احتراق قرار می‌گیرد. خودروهای امروزی از تزریق سوخت غیر مستقیم استفاده می‌کنند. شیوه کار به این صورت است که ابتدا یک پمپ سوخت، بنزین را به محفظه موتور می‌فرستد و در آنجا سوخت به وسیله یک انژکتور به منیفولد ورودی تزریق می‌شود. به طور معمول، برای هر سیلندر یک انژکتور یا دو انژکتور جداگانه وجود دارد. این سیستم کاملاً متفاوت با عملکرد کاربراتورهایی است که در ماشین‌های قدیمی از آنها استفاده می‌شد. قطعات خودرو انژکتور اکسون

در سیستم‌های سنتی یک کاربراتور منفرد برای یک موتور چهار سیلندر نظر گرفته می‌شد و چون سیلندرها فاصله متفاوتی از کاربراتور داشتند، به هر سیلندر مقدار مساوی از مخلوط سوخت و هوا نمی‌رسید. البته یک راه‌حل این بود که از کاربراتورهای دوقلو استفاده شود؛ اما باز هم تنظیم صحیح آن‌ها دشوار بود. همین مشکلات و نقص‌ها باعث شد که بعدها تولیدکنندگان اجزای داخلی خودرو به فکر سیستم‌های تزریق سوختی باشند که سوخت را به صورت انفجاری و دقیق تحویل داده و بسیار کارآمدتر از قبلی عمل کنند. سیستم‌های جدید انتشار آلاینده‌های سمی کمتری دارند و بسیار مقرون به صرفه‌تر هستند.انژکتور نیسان

همانطور که گفتیم، در ماشین‌های امروزی و سیستم‌های تزریق بنزین مدرن، از طریق تزریق غیرمستقیم برای اسپری سوخت استفاده می‌شود. برخی از خودروها دارای سیستم انژکتوری چند نقطه‌ای هستند که در آن هر سیلندر توسط انژکتور خود تغذیه می‌شود. سیستم‌های انژکتوری در انواع دیگر تک نقطه‌ای نیز یافت می‌شوند که نسبت به مورد قبلی ارزان‌تر و رایج‌ترند. در این سیستم، یک انژکتور منفرد تمام سیلندرها را تغذیه می‌کند یا اینکه برای هر دو سیلندر یک انژکتور جداگانه نصب می‌شود.

وظیفه اصلی سیستم سوخت رسانی چیست؟

تمام انواع موتورهای احتراق داخلی برای کار کردن به سوخت نیاز دارند؛ بنابراین مجهز به سیستم سوخت رسانی هستند که میزان سوخت مورد نیاز موتور را تامین کند. سیستم سوخت رسانی از اصلی‌ترین بخش‌های فنی یک خودرو محسوب می‌شود. این سیستم مخلوطی از هوا و سوخت را به موتور می‌فرستد تا آن را به انرژی مکانیکی تبدیل کند و خودرو را به حرکت درآورد. البته سوخت‌رسانی باید متناسب با شرایط مختلف موتور و سرعت و شتاب خودرو تزریق شود. در واقع سیستم سوخت‌رسانی سرعت تزریق سوخت را بنا به شرایط ماشین تنظیم می‌کند. تمام اجزای سیستم سوخت‌رسانی باید عملکرد بی‌نقصی داشته باشند تا بازده و کارایی خودرو را به حداکثر برسانند؛ از این رو سلامت و کیفیت عملکرد این قطعات بسیار مهم است. به طور کلی وظیفه سیستم سوخت، ذخیره و تامین سوخت محفظه موتور و سیلندر است. در موتور خودرو سوخت با هوا مخلوط شده، تبخیر می‌شود و برای تولید انرژی سوزانده می‌شود.

اجزای اصلی سیستم سوخت رسانی ماشین

اجزای اصلی سیستم سوخت رسانی ماشین عبارتند از:

  • مخزن سوخت
  • پمپ هواگیری و پمپ سوخت
  • فیلتر آبگیر و فیلتر سوخت
  • انژکتورها

انژکتور خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

انژکتور یک قطعه الکترونیکی-مکانیکی است که وظیفه دریافت سوخت از باک بنزین و پالایش و آماده سازی و پاشیدن آن در محفظه احتراق سیلندر را بر عهده دارد. این قطعه یکی از قطعات کلیدی خودروهای مدرن است که میزان ترکیب سوخت با هوا و تبدیل کردن آن به واحدهای مناسب سوختن در سیلندر و به‌این‌ترتیب تامین ماده سوختنی برای تولید انرژی را تنظیم می‌کند.

انژکتورها انواع مختلفی دارند و ابتدایی‌ترین نوع آنها جانشین مستقیم سیستم سوخت رسانی کاربراتوری محسوب می‌شود. انژکتور میزان مناسب سوخت را بر اساس داده‌ها و سیگنال‌هایی واحد کنترل خودرو تنظیم می‌کند و تحت تاثیر عواملی مثل دما، رطوبت، سرعت و مواردی مانند این سوخت‌رسانی را کاهش یا افزایش می‌دهد.

گروه تولیدی قطعات خودرو  اکسون درباره انژکور میگوید

بهترین زمان تعویض انژکتور خودرو

گفتیم که انژکتورهای سوخت، جزئی جدایی ناپذیر از سیستم سوخت‌رسانی و فرآیند احتراق داخلی هستند. این قطعات همانطور که از نامشان برمی‌آید، سوخت را به درون محفظه احتراق اسپری می‌کنند؛ اما آیا امکان دارد که این اجزای حیاتی هم روزی نیاز به تعویض پیدا کنند؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت که برخی از انواع انژکتورها تقریباً هم اندازه طول عمر خودرو کار می‌کنند؛ با این حال شرایط نادرست رانندگی و عدم نگهداری مناسب از این قطعات، می‌تواند از عمر مفید آنها بکاهد و نیاز باشد که پس از ۵۰ هزار تا ۱۰ هزار مایل رانندگی با خودرو، آن‌ها را تعویض کنید. همانطور که گفته شد، برخی از انژکتورها تا یک میلیارد چرخه کار می‌کنند که از نظر تئوری به این معناست که تا پایان عمر وسیله نقلیه دوام خواهند داشت؛ اما اگر واقع گرایانه به قضیه نگاه کنیم، طول عمر قطعات خودرو و معمولاً کمتر از طول عمر ادعایی آن‌هاست.

گاهی اوقات عملکرد ضعیف یک انژکتور به کثیفی آن مربوط می‌شود. طوری که معمولا پس از شستشوی انژکتور، کارایی اولیه‌اش را پیدا می‌کند و دیگر نیازی به تعویض انژکتور نیست.

حال بیایید بررسی کنیم که چه چیزی باعث خراب شدن انژکتورهای سوخت می‌شود. در واقع مانند هر قطعه دیگری از خودرو، علت اصلی خرابی انژکتور، صرفاً ساییدگی و پارگی بخشی از اجزای آن است. به طور معمول، عوامل عمده‌ای وجود دارد که باعث از کار افتادن زودرس انژکتورهای سوخت می‌شود. این عوامل عبارتند از:

  • شرایط بد رانندگی
  • کیفیت پایین سوخت
  • عدم نگهداری صحیح از سیستم سوخت‌رسانی خودرو

در ادامه این عوامل را به جزئیات بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد تا درک بهتری از نحوه تاثیر آن‌ها بر طول عمر انژکتورهای سوخت به شما ارائه داده باشیم.

گروه تولیدی قطعات خودرو  اکسون درباره انژکور میگوید

دوردوشی شیشه ای حمام

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها