رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 590965

بیانیه مشترک اردوغان و پوتین

ساعت24-ایسنا نوشت: اردوغان در دیدار با پوتین، در سوچی، از برنامه‌هایی برای باز کردن صفحه جدیدی در روابط دوجانبه خبر داد.

html>

به گزارش آناتولی، رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور ترکیه و روسیه پس از دیدار ۴ ساعته در شهر سوچی، با انتشار بیانیه مشترکی بر عزم خود برای همبستگی و هماهنگی در مبارزه با همه گروه‌های تروریستی در سوریه تاکید کردند.

سران دو کشور در این بیانیه، بر اراده مشترک خود برای پیشبرد روابط ترکیه و روسیه بر اساس احترام متقابل و به رسمیت شناختن منافع متقابل و در راستای تعهدات بین المللی علیرغم همه چالش‌های کنونی منطقه‌ای و جهانی تاکید کردند.

اردوغان و پوتین همچنین بر سر رایزنی‌های گسترده، فعالیت بلندمدت در حوزه‌های حمل و نقل، تجارت، کشاورزی، صنعت، گردشگری و عمران برای افزایش حجم تجارت بین دو کشور در راستای اهداف از پیش تعیین شده و برآوردن انتظارات دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و انرژی در چارچوب تعامل متقابل دو کشور توافق کردند.

تاکید بر اهمیت روابط صمیمانه، صریح و مبتنی بر اعتماد میان ترکیه و روسیه در جهت ایجاد ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی از دیگر موارد این بیانیه مشترک بود.

طرفین همچنین تصریح کردند که در این راستا روابط سازنده بین دو کشور در دستیابی به توافقنامه استانبول در مورد حمل غلات و مواد غذایی از اوکراین نقش داشته است.

در بخش دیگر این بیانیه مشترک اجرای مفاد توافق استانبول از جمله صادرات بی‌وقفه کود و مواد اولیه برای تولید غلات، کود از سوی روسیه مورد تاکید قرار گرفت.

سران دو کشور ضمن اشاره به اهمیت حفاظت از وحدت سیاسی و تمامیت ارضی سوریه، بر عزم خود برای همبستگی و هماهنگی در مبارزه با تمامی گروه‌های تروریستی در این کشور تاکید کردند.

اردوغان و پوتین همچنین از حصول توافق بر سر برگزاری نشست آتی شورای همکاری سطح عالی ترکیه و روسیه در ترکیه خبر دادند.

اردوغان گفت: گفتگوهایش با اردوغان در رابطه با نقش ترکیه و روسیه در منطقه حائز اهمیت است. امیدوارم صفحه جدیدی در روابط دوجانبه باز شود. ما در حال برنامه ریزی برای گفتگو در مورد روابط دو کشور در همه زمینه ها هستیم.

رئیس جمهور ترکیه گفت: گام‌های برداشته شده هم در بخش انرژی و هم در ایجاد کریدور غلات در دریای سیاه و همچنین مذاکرات در مورد صنعت گردشگری و ابتکارات انجام شده در بخش حمل و نقل برای منطقه ما مثبت است.

رئیس جمهور روسیه نیز در آغاز گفت وگو با اردوغان اظهار داشت که دو کشور پروژه‌های دوجانبه زیادی برای اجرا دارند.

پوتین خاطرنشان کرد که تجارت دوجانبه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ دو برابر شده است. کافی است بگوییم که تجارت ما در سال گذشته ۵۷ درصد افزایش یافت و در ماه‌های اول سال جاری از جمله ماه مه، دو برابر شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها