رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 595019

بازگشت به تحصیل دانشجویانی که تخلف کنکوری آنها محرز نشد/وزارت علوم عده‌ای را بیجهت از تحصیل محروم کرده بود

ساعت24-عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: پرونده افراد متخلف کنکور سال گذشته در مجلس بررسی و با رئیس سابق سازمان سنجش و وزیر سابق علوم هم درباره این پرونده‌ها صحبت شد، وزارت علوم عده‌ای را بی‌جهت از تحصیل محروم کرده بود و پیگیری‌ها نشان داد که تخلف و تقلبی صورت نگرفته و بر همین اساس آنها را به تحصیل برگرداندیم.

html>

محمد رضا احمدی سنگری نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی متولد سال ۱۳۴۸ در بخش سنگر از توابع رشت است و دیپلمات و نمایندهٔ ویژهٔ جمهوری اسلامی ایران در آفریقا و آسیا، مدرس دانشگاه‌های تهران و گیلان، مسئول خانهٔ فرهنگ ایرانیان مقیم کشور مالزی و مربی و داور بین‌المللی ووشو را هم در پرونده کاری خود دارد.

سنگری در ۱۹ سالگی به جبهه جنگ ایران و عراق رفت و در همان سال اسیر و ۴ سال بعد به ایران بازگردانده شد. پس از بازگشت تحصیل خود را تا مقطع دکترای زبان انگلیسی ادامه داد.

صبح یکی از روزهای گرم تابستان احمدی سنگری مهمان خبرگزاری فارس شد و در جمع خبرنگاران گروه دانشگاه درباره کنکور ۱۴۰۱ صحبت کرد.

وی در این نشست از زمان تقلب در کنکور گفت و تاکید کرد که قرنطینه سازمان سنجش آموزش کشور قرنطینه بسیار خوب و قوی است و امکان نفوذ و خروج هیچ چیزی وجود ندارد. زمانی می‌توان سوالات را دید که به دست داوطلبان رسیده و بسته‌ها را باز کرده‌اند.

احمدی سنگری در این گفت‌وگو از خرید و فروش سوالات کنکور گروه آزمایشی علوم پزشکی تا یک میلیارد تومان هم خبر داد و تاکید کرد که امسال جلوی مافیای کنکور گرفته شد.

وی در این گفت‌وگو همچنین از عدم قطع اینترنت و پیگیری مجلس در این زمینه صحبت کرد و گفت: روز برگزاری کنکور، خصوصا روز جمعه که آزمون علوم پزشکی‌ها بود باید اینترنت قطع می‌شد، شورای عالی امنیت ملی هم قطعی اینترنت در زمان برگزاری کنکور را مصوب کرده بود اما وزارت ارتباطات اینترنت را قطع نکرد و مجلس شورای اسلامی پیگیر عدم قطعی اینترنت در روزهای آزمون سراسری خصوصا روز برگزاری آزمون گروه علوم پزشکی که جمعه بود، است.

این نماینده مجلس از تخلف و تقلب‌های کنکور سال قبل هم گفت و تاکید کرد که پرونده تخلف تمام این افراد در مجلس بررسی شده و با رئیس سابق سازمان سنجش و وزیر سابق علوم هم درباره این پرونده‌ها صحبت شده، وزارت علوم عده‌ای را بی‌جهت از تحصیل محروم کرده بود و پیگیری‌ها نشان داد که تخلف و تقلبی صورت نگرفته بود و بر همین اساس آنها را به تحصیل برگرداندیم.

سنگری همچنین معتقد بود که مسببان وضعیت فعلی نباید در دولت باشند،‌ اگر دنبال تحول هستیم نمی توانیم با مسببان وضعیت فعلی کار کنیم، الان افرادی را داریم که با مدرک دکترا مدافع حرم هستند اما شغل ندارند، این افراد پای کار انقلابند نه افرادی که مسببان شرایط فعلی هستند.

فارس: نحوه برگزاری کنکور امسال با سال‌های قبل فرق داشت، مجلس کنکور را چگونه ارزیابی کرد؟

احمدی سنگری: بعد از برگزاری آزمون سراسری رئیس سازمان سنجش و وزیر علوم را در مجلس خواستیم و درباره کنکور با آنها جلسه گذاشتیم، ابعاد مختلف برگزاری کنکور بررسی شد، ابزارهای تقلب را هم بررسی کردیم، جالب است بدانید که قیمت این ابزارها از ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان بود، خودکار و عینک و تجهیزاتی که در کسری از ثانیه می‌توانستند اطلاعات را به خارج از محل برگزاری آزمون ارسال و پاسخ‌ها را دریافت کنند.

زمان رسیدن سوالات به دست داوطلبان زمانی است که امکان تقلب وجود دارد، در غیر این صورت امکان تقلب وجود ندارد، قرنطینه سازمان سنجش آموزش کشور قرنطینه بسیار خوب و قوی است و امکان نفوذ و خروج هیچ چیزی وجود ندارد.

فارس: در این جلسه زمان اصلی تقلب مشخص شد، یعنی چه زمانی امکان تقلب بیشتری وجود دارد؟

احمدی سنگری: بله، یکی از موارد بررسی زمان اصلی تقلب بود، ببینید، زمان رسیدن سوالات به دست داوطلبان زمانی است که امکان تقلب وجود دارد، در غیر این صورت امکان تقلب وجود ندارد، قرنطینه سازمان سنجش آموزش کشور قرنطینه بسیار خوب و قوی است و امکان نفوذ و خروج هیچ چیزی وجود ندارد. زمانی می‌توان سوالات را دید که به دست داوطلبان رسیده و بسته‌ها را باز کرده‌اند.

فارس: یعنی تا قبل از رسیدن سوالات به داوطلبان امکان هیچ نوع تقلبی وجود ندارد؟

احمدی سنگری: بیش از چندین هزار نفر تا رسیدن سوالات به داوطلبان آن را دارند، شاید یک نفر این تقلب را انجام دهد اما تا الان موردی در این قسمت به مجلس گزارش نشده است. امسال گروه‌های مختلف برای برگزاری کنکور متحد شدند و با کمک دانش‌بنیان‌ها اقدامات خیلی خاص و ویژه‌ای در زمان برگزاری کنکور انجام شد و تمام تقلب‌ها شناسایی شدند و اجازه ادامه آزمون به متخلفان داده نشد، این اقدام سازمان سنجش و وزارت علوم خیلی اقدام خوبی بود، تا این حد تا به حال تقلب کنکوری نگرفته بودند.

* سوالات آزمون گروه علوم پزشکی تا یک میلیارد تومان خرید و فروش می‌شد

بعضی از آزمون‌ها اهمیت خاصی دارند، در آزمون گروه علوم پزشکی، سوالات تا یک میلیارد تومان خرید و فروش می‌شد. امسال سازمان سنجش با اقداماتی که انجام داد، جلوی مافیای کنکور را گرفت. البته تمام دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی به کمک سازمان سنجش آمده بودند، در جلسه‌ای که با سازمان سنجش داشتیم، اعلام کردند که تقلب امسال به صفر رسیده است.

در کنکور امسال تقلب‌ها روش‌های مختلفی داشت، مثلا افراد از شهرهای برخوردار برای کنکور به شهرهای کمتر برخوردار می‌رفتند و آنجا تقلب صورت می‌پذیرفت، جایی که کسی تصور نمی‌کرد که امکان تقلب با این تجهیزات ویژه وجود داشته باشد، یا از ابزار ویژه‌ای برای رساندن سوالات و دریافت پاسخنامه‌ها استفاده کردند.

فارس: بالاترین آمار تقلب کجا بود؟

احمدی سنگری: لرستان بالاترین آمار تقلب را داشت و برای آن برنامه ریزی ویژه داشتند.

کنکور امسال حاشیه‌های خیلی زیادی داشت و خیلی سروصدا کرد چون تا به حال این تعداد تقلب در آزمون سراسری کشف و ضبط نشده بود، حالا جالب اینجاست که با بررسی‌ها مشخص شد همان‌هایی که خیلی سروصدا می‌کردند افرادی بودند که تقلب کرده و آسیب دیده بودند.

با توجه به اولویت، بحث کنکور امسال در مجلس پیگیری شد، کنکور امسال حاشیه‌های خیلی زیادی داشت و خیلی سروصدا کرد چون تا به حال این تعداد تقلب در آزمون سراسری کشف و ضبط نشده بود، حالا جالب اینجاست که با بررسی‌ها مشخص شد همان‌هایی که خیلی سروصدا می‌کردند افرادی بودند که تقلب کرده و آسیب دیده بودند، این افراد حاشیه‌های ویژه‌ای را در کانال‌های تلگرامی و فضای مجازی ایجاد کردند و تاکید داشتند که تقلب شده و حتی حرف از ابطال کنکور زدند. این افراد همان‌هایی بودند که یا خودشان یا فرزندانشان تقلب کرده بودند و از آزمون محروم شده بودند، وزارت علوم امسال به نظر من خوب عمل کرد.

فارس: اکثر تقلب‌های کنکوری در فضای مجازی با رد و بدل کردن اطلاعات است، با قطعی اینترنت این امکان به حداقل می‌رسید.

احمدی سنگری: بله، روز برگزاری کنکور، خصوصا روز جمعه که آزمون علوم پزشکی‌ها بود باید اینترنت قطع می‌شد، شورای عالی امنیت ملی هم قطعی اینترنت در زمان برگزاری کنکور را مصوب کرده بود اما وزارت ارتباطات اینترنت را قطع نکرد و همین سبب حاشیه‌های زیادی شد. اگر اینترنت قطع می‌شد قطعا هیچ تقلبی صورت نمی‌پذیرفت.

* مجلس پیگیر عدم قطعی اینترنت در روزهای آزمون سراسری است

مجلس شورای اسلامی پیگیر عدم قطعی اینترنت در روزهای آزمون سراسری خصوصا روز برگزاری آزمون گروه علوم پزشکی که جمعه بود، است، البته شاید وزارت ارتباطات هم دلایلی برای این اقدام داشت مثل اینکه کسب و کارهای اینترنتی برای ساعتی دچار اختلال می‌شدند.

در کنکور امسال با کمک دانش‌بنیان‌ها فرستنده‌ها رصد و شناسایی شدند، تعداد زیادی هم ابزار تقلب پیدا شد، اگر اینترنت قطع بود این ابزار هیچ کارایی نداشت و نیاز به این همه سرمایه‌گذاری هم نبود.

فارس: تقلب‌هایی هم هستند که بعد از برگزاری کنکور مشخص می‌شوند.

احمدی سنگری: بله، تعدادی از تقلب‌ها هم پس از تصحیح پاسخ‌نامه‌ها مشخص می‌شود، این تقلب‌ها به هر دلیلی در زمان برگزاری کنکور مشخص نمی‌شود و وقتی مشخص می‌شود که اوراق تصحیح می‌شوند، از این نوع تخلف‌ها سال قبل بیش از هزار مورد داشتیم.

فارس: گویا عده‌ای از این افراد محروم و تعدادی هم به تحصیل بازگشتند.

احمدی سنگری: من در کمسیون اصل ۹۰ هم هستم، پرونده تخلف تمام این افراد را در مجلس بررسی کردیم، با رئیس سابق سازمان سنجش و وزیر سابق علوم هم درباره این پرونده‌ها صحبت کردیم.

* وزارت علوم عده‌ای را بی‌جهت از تحصیل محروم کرده بود

فارس: نتیجه بررسی‌ها چه بود؟

احمدی سنگری: پیگیری‌ها نشان داد که وزارت علوم و سازمان سنجش عده‌ای را بی جهت از تحصیل محروم کردند، تخلف و تقلبی صورت نگرفته بود و بر همین اساس آنها را به تحصیل برگرداندیم.

به نظر مجلس حتی اگر تخلفی در کنکور صورت گرفته بود و می‌بایست برخورد شود، این برخورد می‌بایست حداکثر در ۶ ماه اول اتفاق می‌افتاد نه اینکه طرف بیش از یک سال درس خوانده و دانشجو شده، حالا اعلام می‌کنند که در کنکور وردی به دانشگاه تقلب کرده‌ای و نمی‌توانی ادامه تحصیل بدهی. این روند درستی نیست.

به نظر مجلس حتی اگر تخلفی در کنکور صورت گرفته بود و می‌بایست برخورد شود، این برخورد می‌بایست حداکثر در ۶ ماه اول اتفاق می‌افتاد نه اینکه طرف بیش از یک سال درس خوانده و دانشجو شده، حالا اعلام می‌کنند که در کنکور وردی به دانشگاه تقلب کرده‌ای و نمی‌توانی ادامه تحصیل بدهی. این روند درستی نیست.

فارس: چرا اینقدر فاصله؟

احمدی سنگری: سوال مجلس از وزارت علوم و سازمان سنجش هم همین موضوع بود.

فارس: و جواب؟

احمدی سنگری: جواب قانع کننده‌ای نداشتند و یکی از دلایل تحقیق و تفحص از سازمان سنجش هم همین موضوع بود که البته دستگاه قضایی هم پیگیر این موضوع هست.

در این روند، عده‌ای هم تقلب کرده بودند که باید از تحصیل محروم شوند که البته باز معتقد هستیم که زمان اعلامی زمان خوبی نبود و اگر سازمان سنجش متوجه تقلب و تخلف این افراد شده باید زودتر اعلام می‌کرد. در کنکور امسال قبل و بعد از برگزاری آزمون جلسات مختلفی با وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش داشتیم و تاکید شد که تمام این موارد باید رعایت شود.

فارس: الان مجلس متهم است که افراد متخلف را به تحصیل بازگردانده است.

احمدی سنگری: اینطور نیست، عده‌ای هم از تحصیل محروم شدند و مجبور شدند دوباره آزمون بدهند، افرادی به تحصیل بازگشتند که تخلفی نکرده بودند، آنهایی که تخلفشان محرز بود و در آزمون مجدد هم نتوانستند حدنصاب را به دست آوردند، از تحصیل محروم شدند.

حرف این است که در کل این روند، روند درستی نیست و اگر قرار است تذکری داده شود باید در ۶ ماه اول باشد نه اینکه یک سال پس از تحصیل فرد در دانشگاه به وی بگویند چون در کنکور تقلب کرده‌ای، اجازه ادامه تحصیل نداری.

فارس: وزارت علوم را در دولت سیزدهم چگونه ارزیابی می‌کنید؟

احمدی سنگری: دلسوزان انقلاب به رئیس جمهور و وزرا و بعضی از معاونان دلگرمند اما به ساختار دلسرد هستند، انتظار ما این نبود که با روی کار آمدن دولت انقلابی بچه های انقلابی همچنان مهجور بمانند ولی ماندند، چند درصد از مدیران دلسوز و ولایت مدار و انقلابی هستند، انقلابی یعنی اگر انقلاب نیازمند بود وسط میدان باشند، هنوز مدیرانی داریم که قبلا برای دولت و انقلاب مانع تراشی می‌کردند، الان چند درصد بچه‌های انقلابی در این دولت کد استخدامی گرفتند؟

فارس: وزارتخانه‌ها محدویت استخدامی ندارند؟

احمدی سنگری: هر وزارتخانه‌ای ظرفیتی برای جذب دارد، این ظرفیت را برای افرادی استفاده کنند که صددرصد انقلابی هستند.

به نظر من مسببان وضعیت فعلی نباید در دولت باشند،‌ اگر دنبال تحول هستیم نمی توانیم با مسببان وضعیت فعلی کار کنیم، الان افرادی را داریم که با مدرک دکترا مدافع حرم هستند اما شغل ندارند، این افراد پای کار انقلابند نه افرادی که مسببان شرایط فعلی هستند.

وزیر علوم خوب عمل می‌کند و تا الان هم پرونده خوبی ارایه داده است. خصوصا در کنکور امسال خیلی خوب عمل شد و تخلفات و تقلب‌ها رصد شدند و از حضور متخلفان به خوبی جلوگیری شد.

پایان پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها