رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 595151

پیدا و ناپیدای ایران

ساعت 24 - در صورتی که نرخ تبدیل پول ملی به ارزهای خارجی را یک شاخص ارزیابی برای قدرتمند بودن یا بی قدرتی اقتصاد یک کشور و نیز غرور ملی شهروندان سرزمین ایران لحاظ کنیم و نرخ تبدیل دلار به ریال را در این دهه برسی کنیم شاهد سقوط ارزش پول ملی و غرور ایرانیان خواهیم بود. قیمت هردلار امریکا از میانگین 12000 ریال در سال 1390 به میانگین 150000 ریال در سال 1399 رسیده است . یک محاسبه ساده نشان می دهد ریال ایران در دهه ای که اخرین سال آن را سپری می کنیم نزدیک به12 برابر ارزان تر شده است و اعتبار آن نزد ایرانیان دربرابر دلار آمریکا فروریخته است. این وضعیتی پیدا در ایران است . برخی از پنهان ها و پیداهای ایران را در ادامه می خوانید :

پیدا
html>

پیدا – درآمد سرانه ایرانی ها در سال 1390 به قیمت ثابت 73.7 میلون ریال بوده است . درحالی که درسال 1398 این عدد به 48.7 میلیون ریال رسیده است . یک محاسبه ساده نشان می دهد در یک دهه تازه سپری شده درآمد ایرانی ها 34 درصد کاهش نشان می دهد. این روند کاهنده در امد سرانه هنوز بهبود را تجربه نکرده است.

پیدا - میانگین نرخ رشد اقتصادی ایران در ده سال منتهی به 1400 با لحاظ کردن پیش بینی های جهانی برای امسال یکی از بدترین دوره ها است. پس از دوسال رشد منفی سالهای 1391 و 1392 و رشدهای کم عمق در سالهای 1393 تا 1396 ، شاهد سقوط رشد اقتصادی در سالهای 1397 ، 1398 و 1399 بودیم. حالا مقامهای دولت سیزدهم می گویند نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ایران در دهه 1390 صفردرصد بوده است.

پیدا - دهه 1390 به لحاظ نرخ رشد سرمایه گذاری یکی از بدترین دهه های تاریخ ایران است. نرخ سرمایه‌گذاری کل که در بازه سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۴ بالای ۳۰ درصد بوده کاهش خود را به دلیل کاهش در نرخ سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات شروع کرده و این روند کاهشی بعد از سال ۱۳۹۰ تشدید شده به طوری که در سال ۹۷ این نرخ به کمترین میزان خود در ۴۰ سال اخیر یعنی به زیر ۲۰ درصد ‌رسیده است. درهمین حال امارهای بانک مرکزی نشان می دهد در همین ساله دست کم 45 میلیارد فرار سرمایه از ایران اتفاق افتاده است.

پیدا - دردهه 1390 نظام سیاسی ایران دوبار با شدید ترین تحریم های آمریکا و سپس کشورهای قدرتمند اقتصادی مواجه شده است .دومین دوره تحریم که از نیمه دوم 1397 شروع شد هنوز ادامه دارد. پیامدهای این دوتحریم برروحیه و زندگی و رفا ه ایرانیان قابل اعتنا و به لحاظ حجم و اندازه تخریب ها در بالاترین سطح قراردارد. بدترین پیامد این تحریم ها از دست رفتن میلیاردها دلار درامد ارزی صادرات نفت بوده است که به پایداری منابع بودجه ای اسیب جدی زده واین آسیب بزرگ نیز به نرخ تورم فزاینده منجرشده است.

پیدا – نبرد دوجناح سیاسی قدرتمند دهه های 1360 ، 1370 و دهه 1380 روزنه هایی برای ایرانیان بازکرده بود تا با انتخاب های خود از میان کادرهای اصلاح طلب برای نهاد ریاست جمهوری ونیز مجلس قانونگذاری به خیال خود نفس تازه کنند وامیدوار باشند رقابت سیاسی سخت این دوجناح به بهتر شدن شاخص ازادی ورفاه مادی منجر شود . حالدر نیمه دوم سال 1401 اما همه کادرهای تند و معتدل جناح سیاسی مشهور به اصلاح طلبان از صحنه سیاست ایران خارج شده و همه قدرت سیاسی در اختیار جناح اصولگرا قراردارد . روزگار در حال حاضر چنان است که این روزنه ها نیز بسته شده و در اینده رقابت بین طیف های اصولگرا انجام می شود.

نا پیدا- چیزی که ناپیدا است اندازه گیری سطح رفاه مادی مردم ایران است نظام سیاسی باوردارد درحال حاضر سطح رفاه مادی شهروندان مناسب است و شهروندان باوردارند درمقایسه با 10 سال پیش در ایران ونسبت به سطح رفاه مادی کشورهای دیگر در پله های پایین تر قراردارند. الان پیدا نیست وضعیت مادی ایرانیان باید درردیف کدام دسته از کشورها قرار گیرد؟ درردیف کشورهایی مثل کره شمالی و بنگلادش و کشورهای فقیرآفریقایی یا درردیف کشورهایی مثل کره جنوبی و ترکیه ؟

ناپیدا برای اداره اقتصادی در سطح کره شمالی یا کره جنوبی چقدرمنابع مالی لازم است و سطح تولید در کجا باید باشد و میزان تولید ناخالص داخلی در کدام پله باید باشد؟ آیا می توان منابع لازم برای نگهداشت سطح رفاه ملی در همین اندازه فعلی را از منابع داخل تامین کرد یا باید با خارج از ایران داد وستد باز داشت و از منابع مازاد جهانی استفاده کرد؟

ناپیدا – الگوی اداره و توسعه اقتصادایران چیست ؟ می خواهیم توسعه بر پایه اقتصاد متمرکز و به ویژه الگوی چینی را برگزینیم یا مدل اقتصاد آزاد ؟ سرانجام باید به این پرسش باید جواب داد. این الان ناپیدا است وبه نظر نمی رسد در وضعیت امروز ایران پاسخی برای این پرسش بنیادین پیدا شود. است؟

ناپیدا – درحالی که نظام سیاسی دیگر کمتر پنهان کاری می کند و به کارگزاران گفته است به شهروندان اطلاع دهند اتحاد با روسیه و چین راهبرد سیاست خارجی است اما هنوز شاید زود باشد اجرایی شدن کامل این فکر را تصورکرد. آیا احتمال چرخش سیاست خارجی به سوی غرب کاملا منتفی شده است ؟ اینها نیز از ناپیداهای ایران است.

با توجه به پیداها و ناپیدهای برشمرده در بالا که البته همه آن چیزی نیست که می توان به این فهرست اضافه کرد آیا چشم اندازی هست که با کاهش از ناپیدهای سرنوشت سازو اصلاح پیداهای ایران به سمت حل مسایل ایران برویم وبه یک وضعیت با ثبات برسیم؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها