رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 600772

همکاری   رسانه‌ایعربستان و چین

ساعت 24 - ریاض به تازگی میزبان مجمع همکاری رسانه‌ای کشورهای عربی و چین با حضور مقامات دولتی و رسانه‌های دولتی عربستان سعودی و چین بود.در این رویداد که ۵ دسامبر برگزار شد، چندین طرح رسانه‌ای مشترک راه‌اندازی شد از جمله یک سریال تلویزیونی که «نمونه‌های موفق» شهروندان سعودی ساکن چین و شهروندان چینی ساکن عربستان سعودی را نشان خواهد داد.

dir="RTL" style="text-align:right">این مجمع در میان پوشش خبری گسترده مطبوعاتی مبنی بر ارتقای روابط عربستان و چین، در آستانه سفر هفته جاری شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین به عربستان برگزار شد.مقامات چین و عربستان سعودی چندین طرح مشترک تلویزیونی و رسانه‌ای را با هدف ارتقای روابط و تبادل فرهنگی در جریان انجام مجمع همکاری رسانه‌ای اعراب و چین که در ۵ دسامبر در ریاض برگزار شد، اعلام کردند.ماجد القَصَبی، سرپرست وزارت رسانه عربستان، این مجمع را افتتاح کرد که توسط این وزارتخانه و گروه رسانه‌ای چین (CMG)، شرکت پخش دولتی اصلی پکن، سازماندهی شده بود.به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (SPA)، قصبی این مجمع را به عنوان یک «فرصت ارزشمند و بستر امیدوارکننده» برای افزایش همکاری رسانه‌ای بین چین و کشورهای عربی ستود و از چین به عنوان «شریک قابل اعتماد» در بخش رسانه قدردانی کرد.

این مجمع با حضور ۱۵۰ متخصص رسانه‌های چینی و عربی از جمله تعدادی از چهره‌های برجسته، مانند محمد الحارثی مدیر ارشد اجرایی سازمان پخش دولتی عربستان سعودی (SBA) ، عبدالرحیم سلیمان مدیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون کشورهای عربی، چن ویکینگ سفیر چین در عربستان سعودی، و لی شولی مسئول تبلیغات حزب کمونیست چین برگزار شد.چن تصویری از سخنرانی خود در این مراسم را در توییتر منتشر کرد و این مجمع را به دلیل «افزایش فرصت‌ها برای ارتباط و همکاری» بین رسانه‌های دو کشور ستود.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گفت که سه طرح مشترک رسانه‌ای در طول این مجمع اعلام شد که اولین آنها یک سریال تلویزیونی به نام «دل به دل و دست در دست» بود که به طور مشترک توسط «خبرگزاری رسمی عربستان سعودی» و «گروه رسانه‌ای چین» تولید شد که «نمونه‌های موفق» سعودی‌های ساکن چین و چینی‌های ساکن عربستان سعودی را با تمرکز بر «ادغام فرهنگی و اجتماعی» روایت می‌کند. شبکه دولتی السعودیه نیز روز بعد از این مجمع گزارش داد و مصاحبه ای با فیضه شیانگ لی، مدیر اجرایی دفتر منطقه‌ خاورمیانه «گروه رسانه‌ای چین» داشت. او که به زبان عربی روان صحبت می‌کرد به این کانال گفت که این سریال مشترک می‌تواند به تولید برنامه‌های بیشتر در زمینه گردشگری و اجتماعی و همچنین مستند منجر شود. طرح دوم پخش فیلم و برنامه‌های تلویزیونی چینی در کشورهای عربی و پخش فیلم و برنامه‌های تلویزیونی عربی در شبکه‌های رسانه‌ای چین بود که هدف آن افزایش تبادل و انتشار «محتوای فرهنگی، هنری و اجتماعی» در رسانه‌های چینی و عربی و «افزایش آگاهی در جامعه چین درباره فرهنگ عرب» و بالعکس بود.

طرح سوم، تقویت همکاری بین رسانه‌های عربی و چینی، از جمله تبادل تخصص فنی، «افزایش تعهد به حفاظت از اعتبار اخبار» و انجام بازدیدهای تبادلی توسط متخصصان برجسته رسانه بود.جزئیات این مجمع در روزنامه‌های سعودی از جمله الریاض در ۶ دسامبر منتشر شد که یک صفحه را به آن اختصاص داد. این مجمع پیش از سفر رسمی شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین به عربستان سعودی در ۷ دسامبر برگزار شد و انتظار می‌رفت که طی این سفر قراردادهایی به ارزش ۲۹ میلیارد دلار بین دو کشور امضا شود. این سفر قرار است در نشست سران چین و عرب با حضور تعدادی از رهبران منطقه به پایان برسد. در حال حاضر قراردادهایی برای ترویج تبادل فرهنگی بین رسانه‌های سعودی و چینی وجود دارد. شبکه دولتی عربستان سعودی MBC در سال ۲۰۱۸ قراردادی را با اداره ملی رادیو و تلویزیون چین (NRTA) امضا کرد که بر اساس آن فیلم‌ها و مستندهای چینی در این شبکه پخش شد که تصویر مثبتی از چین را تبلیغ می‌کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها