رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 603162

آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید چیست؟ | هیدروژن پراکسید از کجا بخریم

آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید چیست؟ آب اکسیژنه، مایعی به رنگ آبی کم رنگ است و به عنوان اکسید کننده و سفید کننده مورد استفاده قرار می گیرد. آب اکسیژنه از رایج ترین مواد شیمیایی است و کاربردهای بسیاری در صنایع گوناگون دارد.

div class="ts-container">

آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید چیست؟

در این مقاله سعی داریم در مورد چیستی، کاربرد و اثرات این ماده + هیدروژن پراکسید از کجا بخریم ، صحبت کنیم و حتما شگفت زده خواهید شد که در چه محصولاتی به کار می رود و چه مزایایی دارد با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

آب اکسیژنه با کیفیت و قیمت مناسب را می توانید از شرکت پیشگامان شیمی تهیه کنید. شرکت پیشگامان شیمی با 10 سال فعالیت در حوزه مواد شیمیایی یکی از فروشگاه اینترنتی مواد شیمیایی شناخته شده دراین صنعت به حساب می آید.

هیدروژن پراکسید از کجا بخریم

آب اکسیژنه چه نوع ماده ای است

آب اکسیژنه مایعی کمرنگ با بویی نسبتا تند و طعم تلخ و محلول در آب است. این ترکیب شیمیایی یک ضدعفونی کننده و سفید کننده به حساب می آید. آب اکسیژنه ماده ایی آنتی باکتریال است که در مجاورت با نور به راحتی تجزیه می شود از این رو در بطری هایی با رنگ تیره از آن محافظت می شود. هیدروژن پراکسید همانگونه که از نامش پیداست ترکیب هیدروژن و اکسیژن است با فرمول H2O2 . آب اکسیژنه اسیدی ضعیف و اکسنده ایی قوی است از اینرو یک نوع سفید کننده نیز به شمار می رود.

آب اکسیژنه از چه چیزی درست می شود

آب اکسیژنه ساده ترین پراکسید پیوند اکسیژن – اکسیژن است است. آب اکسیژنه در روش های قدیم از طریق صنعتی با هیدرولیز آمونیوم پرسولفات با فرمول (NH4)2S2O8 تهیه می شد ولی در این زمان از واکنش کاتالیستی تولید می شود. آب اکسیژنه با روش اتواکسیداسیون تولید می شود.اگر قصد خرید آب اکسیژنه را دارید میتوانید با همکاران ما در واحد فروش شرکت پیشگامان شیمی در ارتباط باشید

آب اکسیژنه را در چه ظرفی نگهداری می کنند

آب اکسیژنه به این علت که با در معرض نور و گرما قرار گرفتن به آب و اکسیژن تبدیل می شود باید در محیطی تاریک و دور از نور و گرما قرار بگیرد. محل نگهداری آب اکسیژنه باید دارای تهویه مناسب باشد و در مجاورت مواد قابل اشتعال قرار نداشته باشد. هیدروژن پراکسید را در ظروفی قهوه ایی رنگ ذخیره و نگهداری می کنند.

موارد مصرف هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید موارد مصرفی بسیار زیادی در جنبه های مختلف دارد. به دلیل اینکه هیدروژن پراکسید یک ضدعفونی کننده نیز می باشد می توان برای شستن ظرفها نیز با مخلوط کردن در مایع ظرفشویی، تمیز کردن سرویس بهداشتی از آن استفاده کرد.آب اکسیژنه به دلیل خاصیت اکسیدکنندگی بالایی که دارد در برخی از مواد غذایی چون، آرد گندم، روغن خوراکی و... به عنوان سفید کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

در روند بسته بندی موادغذایی نیز مانند، نوشیدنی ها، فرآورده های لبنی برای ماندگاری بالا و با کیفیت به عنوان یک ضد عفونی کننده عملیات استریل کردن را بر عهده دارد.این مایع شفاف تنها 35 درصد در گرید خوراکی استفاده می شود.ترکیب شیمیایی هیدروژن پراکسید در صنایع بیشترین کاربرد را دارد و درصدهای 35 الی 90 درصدی در بازار موجود است. در صنعت کاغذ و خمیر کاغذ به عنوان یک سفید کننده مورد استفاده قرار می گیرد و یک ماده ضد جوهر شناخته می شود.

هیدروژن پراکسید همانطور که گفتیم یک سفید کننده شیمیایی به شمار می رود. برای از بین بردن لکه های خونی و سفید کردن لباس ها آب اکسیژنه بسیار کاربردی است.آب اکسیژنه در صنعت و بهداشت و صنایع غذایی خاصیت و کاربردهای جالب توجه و ویژه ایی دارد که برخی دیگر از موارد کااربردی را در ذیل به طور جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم.

کاربرد هیدروژن پراکسید برای دهان و دندان

اغلب دهان شویه ها و خمیر دندان ها، آب اکسیژنه در خود دارند که ماده ایی ضدعفونی کننده و سفید کننده دندان ها و لثه ها است. از آب اکسیژنه برای ضد عفونی و درمان عفونت ها و التهابات گلو و دهان و دندان نیز استفاده می شود ولی در صورت مصرف به صورت غرغره از بلیعدن آن خودداری کنید.محلول آب اکسیژنه ضمن موثر بودن در درمان گلود درد، باعث سفید شدن دندان نیز می شود.

کاربرد هیدروژن پراکسید برای پوست

اگر از آب اکسیژنه برای پوست خود استفاده کنید متوجه خواهید شد که لکه های پوستی شما از بین رفته اند. ما در اینجا کاربردها و مزایای آب اکسیژنه را نام می بریم توجه داشته باشید که برای استفاده درمانی حتما با پزشک مشوت نمایید.

کاربرد هیدروژن پراکسید برای گوش

هیدروژن پراکسید یک محلول سرومنولیتیک است که می تواند جرم گوش، عفونت و موم گوش را از بین ببرد.

کاربرد هیدروژن پراکسید برای مو

شاید تا به حال ترکیبات محصولاتی را که برای مراقبت از موی خود خریداری می کنید خوانده باشید جالب است بدانید که این محصولات حاوی آب اکسیژنه هستند که باعث درخشندگی موها می شود.آب اکسیژنه برای مو می تواند هم تقویت کننده باشد و هم روشن کننده. این ماده در محصولات مراقبتی از مو با غلظت های 2.5 تا 3 وجود دارد.

پراکسید هیدروژن را از کجا بخریم

کاربرد پراکسید هیدروژن در تصفیه آب

آب اکسیژنه در تصفیه آب و فاضلاب در غلظت های بالا جایگزین کلر قرار می گیرد و گرید صنعتی این ماده تجاری در تصفیه آب 35% می باشد. استفاده از آب اکسیژنه در تصفیه آب باعث خارج شدن و از بین رفتن فنلها، سیانیدها و ترکیبات سولفوری می شود.

کاربرد آب اکسیژنه در کشاورژی

آب اکسیژنه با غلضتی مشخص می تواند باعث بهبود محصولات کشاورزی شود. آب اکسیژنه باعث دفع حشرات می شود و با اسپری کردن بر روی برگ گیاهان رشد گیاهان را شاهد خواهید بود. در صورت پوسیده بودن ریشه گیاهان استفاده از آب اکسیژنه، آفات و قارچ ها را از بین می برد و پوسیدگی را درمان می کند.

کاربرد آب اکسیژنه در صنعت دام وطیور

آب اکسیژنه عامل ضد باکتری قوی است و به عنوان ضد عفونی کننده آب آشامیدنی دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد و از بروز بیماری، ویروس ها و قارچ ها جلوگیری می کند. هیدروژن پراکسید برای افزایش تولید شیر گاوها و تولید مثل گاومیش ها موثرند.آب اکسیژنه در ضدعفونی کردن و رفع آلودگی تخم مرغ های جوجه دار نقش تاثیر گذاری دارد.

کاربرد آب اکسیژنه در صنعت پزشکی و دارویی

یکی از کاربردهای آب اکسیژنه ضدعفونی زخم ها، ترمیم جراحات سطحی و شستشوی زخم ها است.

کاربرد هیدروژن پراکسید در صنایع نفت و گاز

یکی دیگر از مهم ترین کاربردهای آب اکسیژنه، استفاده از آن به عنوان اکسید کننده در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است. در این صنایع هیدروژن پراکسید در فرآیند کارهای فنی چون، ذوب هیدرات در تجهیزات زیر آب، جابجا کردن روغن توسط بخار و... مورد استفاده قرار می گیرد.

نتیجه گیری در مورد آب اکسیژنه

آب اکسیژنه یک محلول شیمیایی است که به عنوان سفید کننده و ضدعفونی کننده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و ویژگی ها و خواص بسیاری دارد. آب اکسیژنه خاصیت ضدعفونی کنندگی و درمانی دارد و یکی از مهمترین خواص آن سفیدکنندگی آن است که بیش از 60 درصد از تولید هیدروژن پراکسید برای سفید کردن کاغذ است. آب اکسیژنه با وجود فواید و کاربردهای بسیاری که دارد خطراتی نیز به همراه دارد. در صورت استفاده حتما از دستکش استفاده نمائید، ماسک فیلتردار بزنید تا وارد تنفستان نشود

منبع : شیمی صنعت

آدرس : https://chimisanat.ir

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها