رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 603558

ایران به داووس دعوت شد؟

ساعت 24- نگارنده اطلاع ندارد آیا محمود سریع‌القلم استاد علوم سیاسی که یکی از پیگیرترین ایرانیان برای حضور در نشست‌های سالانه مجمع جهانی اقتصاد یا همان داووس است امسال نیز در این اجلاس حاضر بوده یا نه. همچنین خبری از اینکه مقام‌های اقتصادی یا سیاسی از دولت سیزدهم یا مجلس و دیگر نهادهای حکومتی در داووس ۲۰۲۳ مشارکت کرده‌اند یا نه در رسانه‌های ایرانی منتشر نشده است. اگر این بی‌خبری را نشانه‌ای از نبود حضور ایرانیان مسوول در داووس تلقی کنیم بسیار اتفاق ناراحت‌کننده‌ای است.

داووس
dir="RTL" style="text-align:right">کسانی که خبرها را دنبال می‌کنند یادشان است ایران در سال‌های تازه‌سپری‌شده در بالاترین سطح در این اجلاس مشارکت داشت. در سال ۱۳۷۱ بود که شادروان محسن نوربخش به عنوان رییس بانک مرکزی در اجلاس یادشده حاضر شد. رییس‌جمهور سیدمحمد خاتمی و نیز رییس‌جمهور حسن روحانی و ثمره ‌هاشمی و منوچهر متکی از اعضای دولت‌های محمود احمدی‌نژاد در این اجلاس حاضر بودند.

فقدان مشارکت ایران در اجلاس داووس می‌تواند از سوی مدیران مجمع جهانی اقتصاد صورت گرفته باشد یعنی اینکه آنها برای مقام‌های ارشد ایرانی به ویژه رییس دولت سیزدهم دعوتنامه نفرستاده‌اند. دلیل دیگر می‌تواند این باشد که دعوتنامه به ایران ارسال شده است اما مقام‌های ایرانی حضور در این نشست را با توجه به وضعیت فعلی اقتصادی و سیاست خارجی و همچنین مساله ناآرامی‌های چندماه تازه‌سپری‌شده نخواسته‌اند در کانون مطالبه‌گری رسانه‌ها و حاضران در داووس باشند.

واقعیت این است که فقدان نمایندگانی از سوی دولت یا نهادهای دیگر قدرت به هر دلیلی در داووس در حالی که رهبران بزرگ‌ترین غول‌های صنعت، نفت، گاز، پتروشیمی، بازرگانان و سرمایه‌گذاران بین‌المللی در آن حاضر بوده‌اند نوعی انزواگری عمدی یا جهانی را بر نظام سیاسی تحمیل می‌کند. اقتصاد ایران نیازمند استفاده از منابع مازاد جهانی است و همه مدیران سطح بالای نظام جمهوری اسلامی با این نیاز اقتصاد ایران آشنا هستند. نوسازی و بازسازی و توسعه زیرساخت‌های فیزیکی ایران در هر بخشی از بخش‌های اقتصاد و نیز ناتوانی دولت‌ها در تامین منابع لازم از مسیر بودجه‌های سالانه و فقر سرمایه‌گذاران بزرگ ایرانی چیزی نیست که بتوان آن را پنهان کرد. کاش روزگار ایران و ایرانیان گونه‌ای بود که نمایندگان و شهروندان ایرانی در این اجلاس‌ها حاضر می‌شدند و با گفت‌وگو و تبادل‌نظر راه ورود سرمایه و تکنولوژی و تجارت گسترده و نیز راه ورود غول‌های صنعت نفت و گاز را به کشور هموار می‌کردند. این برای علاقه‌مندان به سیاست و اقتصاد سیاسی و نیز کسانی که داستان رقابت منطقه‌ای ایران و عربستان را دنبال می‌کنند (در مقام مقایسه حضور چشمگیر ریاض در این اجلاس) یعنی اینکه انگار ایران نیست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها