رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 603712

آنکارا: سوئد و فنلاند پیشنهادات ضدتروریستی ما را رد میکنند

ساعت24-وزیر دفاع ترکیه گفت که استکهلم و هلسینکی درخواست‌های ضد تروریسم آنکارا را رد می‌کنند، در حالی که انتظار دارند ترکیه امنیت آنها را تضمین کند.

به گزارش ایسنا، تلویزیون هابرترک به نقل از خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه گفت: آنها [سوئد و فنلاند] خواهان همکاری با ناتو برای حفاظت از کشورهای خود هستند، در حالی که ما نیز از آنها در مبارزه با تروریسم کمک می‌خواهیم. آنها از ما برای تضمین امنیت خود درخواست حمایت می‌کنند، اما خواسته‌های ما را در زمینه مبارزه با تروریسم رد می‌کنند.

آکار گفت: انفعال سوئد و فنلاند در مورد حوادث حمله به قرآن و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه غیرقابل قبول است. ما شاهد اعمال شرم‌آوری هستیم که در آنجا علیه رئیس‌جمهور، قرآن، پرچم ما، ارزش‌های مقدس ما انجام می‌شود و ما نمی‌توانیم بی‌عملی و سکوت آنها را در قبال چنین مواردی بپذیریم. موضع ما کاملاً روشن است. انتظار داریم آنها به این موضوع پایان دهند و به تعهدات خود نسبت به ما احترام بگذارند.

وزیر دفاع ترکیه تاکید کرد: انتظار دارم فنلاند و سوئد قدرت کشورهای خود را به نمایش بگذارند و به تعهدات خود عمل کنند.

وی با اشاره به وضعیت درخواست استکهلم و هلسینکی برای پیوستن به ناتو که آنکارا هنوز آن را تایید نکرده است، تاکید کرد: اگر این کار انجام شود، مشکلی از سوی ما وجود نخواهد داشت.

مقامات ترکیه اعتراض شدید خود را به سوزاندن قرآن در استکهلم ابراز کردند و این اقدام را "نژادپرستانه" و "بربریت مدرن" خواندند. نعمان کورتولموش، معاون حزب حاکم عدالت و توسعه، هشدار داد که ترکیه درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو را تا زمانی که به تفاهم نامه اقدام علیه تروریسم که با آنکارا امضا شده عمل نکند، تایید نخواهد کرد.

در ۱۱ ژانویه، تظاهراتی در استکهلم در حمایت از حزب کارگران کردستان که در ترکیه تروریستی شناخته می‌شود، برگزار شد. در جریان این تجمع، شرکت کنندگان در آن عروسک اردوغان را به دار آویختند. این حادثه و امتناع سوئد از جستجوی دست اندرکاران این رویداد نیز واکنش تند آنکارا را در پی داشت.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها