رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 603873

جزئیات پراکندگی قبوض جدید گاز در هر پله/ کم‌مصرف‌ها هیچ سهمی از تخفیف گازی دولت ندارند

ساعت24-طبق تعرفه‌های جدید گاز، قبض گاز کمتر از 2 درصد از مشترکان پرمصرف، نجومی شده است که طبق گزارش وزارت کار جزو طبقات مرفه جامعه بوده و یا با سهل‌انگاری اقدام به مصرف نجومی گاز کرده‌اند.

div class="nt-body text-right mt-4" id="nt-body-ck" itemprop="articleBody">

به گزارش فارس، روز گذشته سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، دستور داد که 70 درصد از افزایش قیمت قبوض گاز شهروندان بخشیده شده و تخفیف داده شود. این اقدام در واکنش به انتشار چند قبض گاز میلیونی از شهرهای مختلف کشور صادر شده است که البته بی‌توجهی به مصرف از سوی این افراد، مورد انتقاد کارشناسان و اندیشکده‌ها قرار گرفت.

چهارشنبه 16 آذر امسال هیئت وزیران مصوبه‌ای را درباره اصلاح تعرفه گاز مشترکان خانگی ابلاغ کرد (تصویر 1)، طبق این مصوبه، پله‌های اول تا سوم بدون تغییر قیمت باقی ماندند، اما پله چهارم تا ششم 30 درصد افزایش و پله هفتم تا دهم 50 درصد افزایش نسبت به تعرفه قبلی را داشتند و همچنین تعرفه پله‌های یازدهم و دوازدهم نیز عدد ثابت 5000 و 6000 تومان به ازای هر متر مکعب تعیین شدند.

جزئیات پراکندگی قبوض جدید گاز در هر پله/ کم‌مصرف‌ها هیچ سهمی از تخفیف گازی دولت ندارند

تصویر 1

* جزئیات پراکندگی قبوض جدید گاز برای هر پله

در تصویر 2، میزان قبوض جدید گاز، درصد مشترکان هر پله و سهم آنها از مصرف گاز خانگی طبق آمار شرکت ملی گاز ایران آورده شده است. همانطور که مشاهده می‌شود، تنها قبوض گاز مشترکان دو پله آخر که مصرف بسیار بالایی دارند نجومی شده است و بیش از 98 درصد از مردم از افزایش قابل توجه قبوض گاز مصون مانده‌اند.

جزئیات پراکندگی قبوض جدید گاز در هر پله/ کم‌مصرف‌ها هیچ سهمی از تخفیف گازی دولت ندارند

تصویر 2

طبق آمار شرکت ملی گاز، قبض جدید گاز 89 درصد از مشترکان گاز خانگی کمتر از 102 هزار تومان است و قبض گاز 60 درصد از آنها هیچ تغییری نسبت به قبل نداشته است. همچنین قبض گاز 10 درصد مردم نیز بین 142 تا 472 هزار تومان است که جهت تقریب ذهن از قیمت دو عدد پیتزا کمتر است.

اما طبق تعرفه جدید، قبوض گاز مشترکانی که مصرفشان از 850 میلیون متر مکعب در ماه بیشتر می‌شود به ناگهان شروع به افزایش نجومی می‌کند و در صورتی که مصرفشان به چندین برابر الگوی مصرف برسد، این قبوض نیز وارد کانال یک میلیون تومان و اعداد بیشتر از آن خواهد شد.

* عموم مردم سهمی از تخفیف 70 درصدی در قبوض گاز ندارند

اما شیوه تخفیف 70 درصدی دولت در قبوض گاز چگونه است؟ مسلم رحمانی مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز در این باره توضیح می‌دهد: روال تخفیف بدین صورت است که یک بار قبض گاز مشترکان با تعرفه قدیم و یک بار با تعرفه جدید محاسبه می‌شود و در صورت افزایش قبض، 70 درصد از آن به مشترکان خانگی بخشیده می‌شود. مثلا حدود 60 درصد مردم که قبض گازشان هیچ تغییری نکرده طبیعتا تخفیفی نیز دریافت نخواهند کرد، ولی مابقی مشترکان از این تخفیف بهره‌مند خواهند شد.

طبق محاسبات، مشترکان پله اول تا سوم هیچ سهمی از تخفیف گازی دولت ندارند. تخفیف دولت برای مشترکان پله «چهارم تا ششم» و «هفتم تا دهم» نیز به طور میانگین 10 هزار تومان و 100 هزار تومان بوده است، یعنی «تقریبا هیچ».

اما این تخفیف 70 درصدی زمانی قابل توجه خواهد بود که مرفه‌نشینان با مصرف گاز چند هزار متر مکعبی را شامل می‌شود. به طور مثال قبض گاز تصویر 3، مشترکی را نشان می‌دهد که بیش از 5700 متر مکعب مصرف گاز داشته است و قبض گازش حدود 14 میلیون تومان بوده است.

جزئیات پراکندگی قبوض جدید گاز در هر پله/ کم‌مصرف‌ها هیچ سهمی از تخفیف گازی دولت ندارند

تصویر 3

طبق دستور جدید رئیس‌جمهور، این مشترک پرمصرف حدود 10 میلیون تومان تخفیف خواهد گرفت، آن هم به خاطر مصرف بی‌رویه گاز در ایام سرد سال که در تامین گاز صنایع و گاز مردم تربت جام مشکلاتی ایجاد شده بود.

دستور روز گذشته رئیس‌جمهور از لحاظ مختلف مورد انتقاد بدنه کارشناسی و افکار عمومی قرار گرفت، زیرا طبق این دستور، مشترکانی که در هفته‌های گذشته با فشار آوردن به خانواده خود در مصرف بهینه گاز تلاش کردند هیچ سهمی از تشویق دولت نداشتند و در عوض پرمصرف‌های مرفه‌نشین تخفیفات چند میلیونی از دولت گرفتند.

پایان پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها