رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 611123

آنژیوپلاستی چیست؟

آنژیوپلاستی، روشی است که به منظور بهبود جریان خون در عروق کرونر قلب که باریک یا مسدود شده اند، انجام می شود.

شریان های کرونر، وظیفه دارند که به منظور تامین اکسیژن مورد نیاز قلب، خون سرشار از اکسیژن را به قلب برسانند. اگر شما مبتلا به بیماری عروق کرونر هستید، ماده چسبنده ای به نام پلاک، در عروق شما تشکیل می شود. پلاک ها، از کلسترول، کلسیم و سایر مواد موجود در بدن تشکیل می شوند. با گذشت زمان، این مساله باعث باریک شدن عروق و یا مسدود شدن آن ها می شود.

در صورت بروز این اتفاق، برخی از بخش های قلب، خون و اکسیژن کافی دریافت نمی کنند. آنژیوپلاستی عروق کرونری، در واقع قسمت مسدود شده شریان ها را گشاد می کند، تا به این ترتیب خون رسانی به قلب بهبود یابد و شریان ها بتوانند خون بیشتری را به قلب برسانند. به این روش درمانی، مداخله عروق کرونر از راه پوست (PCI)، گویند.

مزایای انجام آنژیوپلاستی

پزشکان از آنژیوپلاستی برای موارد زیر استفاده می کنند:

کاهش درد قفسه سینه که ناشی از انسداد عروق کرونر است: به این نوع از درد، آنژین می گویند. انواع مختلفی از آنژین وجود دارد، که آنژیوپلاستی می تواند انواع خاصی از این آنژین ها را درمان کند.

احتمال آسیب به قلب را در حین حمله قلبی، یا بلافاصله پس از آن، کاهش می دهد: در این شرایط، انجام آنژیوپلاستی به عنوان یک درمان اورژانسی انجام می شود. آنژیوپلاستی نمی تواند بیماری عروق کرونر را درمان کند. برای جلوگیری از تشکیل پلاک های بیشتر درون عروق و همینطور انسداد عروق، باید حتما داروهای تجویز شده توسط پزشک معالجتان را مصرف کنید، غذاهای سالم بخورید و همچنین به طور منظم ورزش کنید.

آنژیوپلاستی، برای همه مناسب نیست. بسته به سلامتی و همینطور بسته به شرایط قلبی فرد، ممکن است پزشک معالجتان به شما توصیه کند که به جراحی عروق کرونر، نیاز دارید.

آنژیوپلاستی چگونه انجام می شود؟

برای انجام عمل آنژیوپلاستی، در اکثر موارد این عمل در بیمارستان و در یک اتاق مخصوص به نام کاتتریزاسیون قلبی که به آن کاتتر نیز گویند، انجام می شود. شما در حین عمل، بیدار خواهید بود و روی تخت دراز کشیده اید. پیش از انجام عمل، به منظور آرام کردن بدن شما، از طریق یک لوله داخل وریدی (IV)، دارویی را دریافت خواهید کرد و در طی عمل بدن شما کاملا آرام خواهد بود. IV، در واقع یک لوله کوچکی است که پزشک آن را وارد رگ دست یا بازوی شما می کند. آنژیوپلاستی، از طریق رگ خونی موجود در بازو، مچ دست یا کشاله ران شما انجام می شود.

آنژیوپلاستی چیست؟

مراحل انجام آنژیوپلاستی:

  • پزشک شما، یک سوراخ کوچکی در ناحیه بازو، مچ دست یا کشاله ران شما ایجاد می کند تا از این طریق بتواند یک لوله نازک یا در واقع همان کاتتر را در رگ خونی شما قرار دهد.

  • پزشک از اشعه ایکس به عنوان راهنما استفاده می کند تا بتواند لوله از طریق رگ خونی به قلب بفرستد.

  • رنگ مخصوص پزشکی که به منظور ایجاد تمایز بین رگ ها و تشخیص محل انسداد است و به آن رنگ کنتراست گویند را، داخل رگ های خونی شما تزریق می کند. این رنگ مخصوص باعث می شود که رنگ قلب و عروق خونی شما در مقابل اشعه ایکس، کاملا برجسته و مشخص باشند.

  • پس از تشخیص محل انسداد، پزشک معالج شما، لوله اول را با لوله دیگری که دارای یک بالون کوچک و خالی شده در انتهای آن است، تعویض می کند.

  • پزشک، بالون را به داخل رگ خونی که مسدود شده است هدایت می کند، پس از رسیدن به این منطقه، بالون را باد می کنند تا به این ترتیب، پلاک به سمت دیواره شریان فشار داده شود. این عمل، باعث گشادتر شدن شریان و بهبود سیستم جریان خون در بدن شما می شود.

  • گاهی اوقات به تشخیص پزشک معالج، نیاز است که یک توری کوچک را در شریان مسدود شده قرار دهند تا این توری به باز نگه داشتن شریان کمک کند. این توری کوچک، در اصطلاح لوله استنت نامیده می شود. برخی از این استنت ها، دارای یک پوشش دارویی نیز هستند که برای جلوگیری از تشکیل لخته خون در محل قرار گرفتن استنت ها، استفاده می شود.

آنژیوپلاستی چیست؟

شرایط پس از انجام آنژیوپلاستی

در صورتی که در حین عمل آنژیوپلاستی برای شما استنت قرار داده شده است، بهتر است تا یک هفته یا بیشتر از انجام فعالیت های سخت مانند بلند کردن اجسام سنگین، خودداری کنید. اگر شما عمل آنژیوپلاستی اورژانسی انجام داده اید و یا اینکه دچار حمله قلبی شده اید، ممکن است به زمان بیشتری برای استراحت نیاز داشته باشید. بهتر است در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

اگر شما یک آنژیوپلاستی معمولی انجام داده اید، به این معنی که شما آنژیوپلاستی اورژانسی انجام نداده اید (زمانی انجام می شود که دچار حملات قلبی شده باشید)، بسته به نوع کاری که انجام می دهید، ممکن است بتوانید ظرف مدت چند روز پس از انجام آنژیوپلاستی به سرکار خود بازگشته و فعالیت های خود را از سر بگیرید. اما در صورتی که شما آنژیوپلاستی اورژانسی انجام داده اید، ممکن است نیاز باشد چند هفته استراحت کنید.

خطرات احتمالی آنژیوپلاستی

در کل عمل آنژیوپلاستی، یک عمل بسیار ایمن و مطمئن است. اما ممکن است در جایی که لوله ها وارد بدن شده اند، کبودی، احساس درد و یا خونریزی دیده شود. در اغلب موارد، مشکلات جدی تری اتفاق نمی افتند، اما غیرممکن نیستند. موارد جدی تری که ممکن است پس از آنژیوپلاستی اتفاق بیفتند، شامل: خونریزی جدی، لخته شدن خون و همینطور باریک شدن مجدد شریان است.

دلایل لزوم قرار دادن استنت در قلب

عروق کرونر، نقش اساسی و حیاتی در حفظ سلامت قلب شما دارند. اما در برخی افراد، رسوبات چربی ایجاد شده می توانند باعث ایجاد انسداد و یا باریک شدن عروق کرونر می شوند. در واقع به این حالت، آترواسکلروز می گویند که می تواند باعث بیماری عروق کرونر قلب شود. اگر زمانی خون کافی در عروق کرون جریان نداشته باشد، می تواند باعث ایجاد آنژین صدری یا حمله قلبی شود.

رابطه ی جنسی بعد از انجام آنژیوپلاستی

اگر شما مشکلات قلبی دارید، طبیعی است که درباره داشتن فعالیت جنسی دچار اضطراب شوید و در مورد آن نگران باشید. اما دلیلی وجود ندارد که پس از انجام عمل آنژیوپلاستی و قرار دادن استنت در رگ های قلبی، شما نتوانید فعالیت جنسی داشته باشید و رابطه جنسی خود را متوقف کنید.

آنژیوپلاستی چیست؟

در واقع می توان گفت، افرادی که پیش از انجام آنژیوپلاستی، آنژین داشتند، متوجه می شوند پس از انجام آنژیوپلاستی و قرار دادن استنت، می توانند زندگی جنسی فعال تری داشته باشند، زیرا انسداد عروق آن ها برطرف شده است و انرژی بیشتری دارند.نگران نباشید، شما نه اولین نفر و نه آخری نفری هستید که این سوال ها را می پرسد و پزشک شما تا کنون بارها به این سوالات پاسخ داده است. شاید در ابتدا، صحبت کردن در مورد این مساله برایتان آسان نباشد، اما اکثر افرادی که آنژیوپلاستی انجام داده اند، می گویند که بعد از انجام آن، احساس بهتری دارند و خوشحال تر هستند.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها