رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 611322

گزارشی از تلاش گروه‌های سیاسی مختلف در خانه ملت برای دست‌یابی به پست‌های ریاستی در مجلس

تحفه‌ها و هدایا در صحن؟

ساعت24-انتخابات هیئت‌رئیسه اجلاسیه چهارم، امروز صبح برگزار می‌شود. انتخاباتی که بیش از هر زمان دیگری برای نامزدهای هیئت‌رئیسه، به‌ویژه اعضای فعلی آن، اهمیت دارد؛ چراکه نشستن بر کرسی هیئت‌رئیسه مجلس در آستانه انتخابات اسفند می‌تواند پل ارتباطی آنها برای ورود آسان‌تر به لیست انتخاباتی و در نهایت ورود به مجلس دوازدهم باشد.

شرق: انتخابات هیئت‌رئیسه اجلاسیه چهارم، امروز صبح برگزار می‌شود. انتخاباتی که بیش از هر زمان دیگری برای نامزدهای هیئت‌رئیسه، به‌ویژه اعضای فعلی آن، اهمیت دارد؛ چراکه نشستن بر کرسی هیئت‌رئیسه مجلس در آستانه انتخابات اسفند می‌تواند پل ارتباطی آنها برای ورود آسان‌تر به لیست انتخاباتی و در نهایت ورود به مجلس دوازدهم باشد. از این‌رو طبق شنیده‌ها نامزدهای انتخاباتی دوم خرداد، مدتی است لابی و رایزنی‌های سنگینی را با همکاران خود آغاز کرده‌اند و حتی برخی از آنها دست به تحرکاتی زده‌اند که اگرچه برخی، آن را امری عادی و روال در همه مجالس گذشته می‌دانند، اما در نوع خودش شنیدنی است. یک نمونه این تحرکات و اقدامات ابتکاری بحث‌برانگیز را می‌توان در همان مصاحبه حجت‌الاسلام سبزی، نماینده ساوه، با ایلنا جست‌وجو کرد. او در سخنانی که بعدها تکذیب کرد، گفته بود: «اینکه خود طرف برای انتخابات هیئت‌رئیسه اقدام کند و به هر وسیله‌ای حالا با یک تبلت یا یک پک هدیه یا موارد دیگر بخواهد رأی جمع کند، این کار خوبی نیست و واقعیت این است که در شأن مجلس انقلابی نیست». هرچند حجت‌الاسلام محمد سبزی در گفت‌وگو با «شرق» این اظهارات را تکذیب کرد و گفت که خبر اهدای تبلت به نمایندگان سخنان خبرنگار بوده و او فقط گفته است اگر چنین چیزی صحت داشته باشد کار اشتباهی است و در شأن مجلس نیست. بااین‌حال، علاوه بر این مورد، برخی شایعات در مورد برخی هدایا وجود دارد اما این اخبار قابل تأیید نیست. البته برخی نمایندگان دراین‌باره به «شرق» گفتند این هدایا ارزش ریالی چندانی ندارد و می‌تواند یک بسته شیرینی یا شیشه‌ای عسل یا حتی چادر مشکی و مواردی مشابه باشد. علاوه بر آن، یکی دیگر از نمایندگان به «شرق» گفت این میهمانی‌های شام و گعده‌های سیاسی یا افطاری که به نمایندگان داده شده، باعث نمی‌شود نماینده شأن خود را پایین بیاورد، اما ممکن است در تصمیم‌گیری نهایی آنها برای رأی به نامزدها بی‌تأثیر نباشد.

‌امتیازاتی که مادی نیست

البته آن‌طور که برخی نمایندگان به «شرق» گفتند، این ردوبدل‌شدن‌ها تنها منوط به هدیه‌ای مثل تبلت و چادر مشکی در این اجلاسیه یا شایعه اهدای فشارسنجی که در انتخابات هیئت‌رئیسه اجلاسیه سوم توسط یکی از اعضای هیئت‌رئیسه به نمایندگان داده شده بود، نمی‌شود، بلکه برخی نیز از شایعه اهدای امتیاز وام 50 و صد میلیون تومانی که سهمیه آن را یک نهاد حمایتی به هیئت‌رئیسه داده بود تا بین نیازمندان توزیع کند، خبر داده‌اند که توسط یکی از اعضای هیئت‌رئیسه به عنوان سهمیه‌ای از طرف خودش به برخی نمایندگان داده شده تا بین نیازمندان حوزه انتخابیه آنها توزیع شود.

مورد دیگری که برخی نمایندگان به آن انتقاد دارند، امتیازدهی یکی از اعضای هیئت‌رئیسه فعلی مجلس به برخی نمایندگان غایب در جلسات صحن است که نام آنها را در زمان غیبت در صحن قرائت نمی‌کرده است. برخی گفته‌اند شاید این شرایط برای این است که ارتباط تعاملی با آنها داشته باشد تا در زمان رأی‌گیری دوباره در اجلاسیه چهارم از حمایت آنها برخوردار شود.

مورد دیگری که طبق شنیده‌ها و تحقیق میدانی «شرق» از راهروهای مجلس به دست آمده است، تعیین اسامی نامزدهای هیئت‌رئیسه اجلاسیه چهارم توسط هیئت‌رئیسه فراکسیون انقلاب برای اعضاست. در حالی که طبق روال اعضای هیئت‌رئیسه دراین‌باره دخالتی ندارند و باید با رأی اعضا نامزدهای نهایی انتخاب شوند، اما شنیده شده که هیئت‌رئیسه فراکسیون نامزدهای مدنظر خود را به اعضا داده است. نکته‌ای که مورد انتقاد برخی اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی قرار گرفته است.

‌فراکسیون‌های کم‌سو در مجلس یازدهم

اگرچه برخی مجالس گذشته دارای فراکسیون‌های قوی اقلیت یا اکثریتی بودند که در زمان رأی‌گیری‌ها برای طرح‌ها و لوایح مدنظر یا انتخابات هیئت‌رئیسه می‌توانستند به طور جدی روی رأی آن حساب کنند و مطمئن بودند کسی خارج از تصمیم فراکسیون اقدام نمی‌کند، اما به نظر می‌رسد مجلس یازدهم در این زمینه ناتوان بوده و فراکسیون‌های قوی ندارد. یعنی نمایندگان نشان داده‌اند در این مجلس چندان به تصمیم فراکسیونی پایبند نیستند. نمونه این ادعا تصمیمی است که روز گذشته درخصوص نواب رئیس اجلاسیه چهارم گرفته شد. یعنی اعضای فراکسیون انقلاب تصمیم گرفتند به جای علی نیکزاد برای نایب‌رئیسی اول، به حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری رأی بدهند. بااین‌حال، طبق شنیده‌ها او به اصرار نمایندگان هم‌ریشه که بعد از جلسه فراکسیون به دفتر او رفته بودند و از او خواستند خارج از فراکسیون در زمان انتخابات هیئت‌رئیسه در صحن نامزد شود، قرار است امروز برای نایب‌رئیسی اجلاسیه چهارم به طور شخصی و خارج از فراکسیون نامزد شود؛ چراکه معتقدند نیکزاد می‌تواند چند رأی فراکسیون مستقلین را در صحن علنی کسب کند و جایگاه نایب‌رئیسی خود را از ذوالنوری پس بگیرد. البته گفته می‌شود دلیل عدم رأی فراکسیون انقلاب به نیکزاد مربوط به ماجرای خودروهای شاسی‌بلندی است که اخیرا برای مجلس حاشیه ایجاد کرده است. این‌طور که گفته شده، برخی از نمایندگان از او خواستند دراین‌باره شفاف‌سازی کند تا از مجلس اعاده حیثیت شود، اما او که در این مورد به عنوان عضو هیئت‌رئیسه مجلس نامش توسط علیرضابیگی به عنوان مطلع آمده، از این کار سر باز زده است. به همین دلیل آنها تصمیم گرفته‌اند ذوالنوری را به جای او بر کرسی نایب‌رئیسی اجلاسیه چهارم بنشانند. اما دیده‌ها و شنیده‌ها حاکی از رایزنی گسترده این روزهای ذوالنوری برای کسب کرسی نایب‌رئیسی مجلس چهارم است و قطعا می‌تواند در صورت رأی‌آوری در صحن از آن به عنوان امید بزرگی برای رأی‌آوری دوباره در انتخابات مجلس دوازدهم استفاده کند؛ چراکه احمد امیرآبادی، رقیب انتخاباتی او در حوزه انتخابیه قم که سال‌ها بر کرسی هیئت‌رئیسه تکیه زده بود و همواره نفر اول انتخابات در قم بوده است، فعلا نتوانسته رأی فراکسیون انقلاب اسلامی را برای انتخابات کسب کند مگر اینکه او هم به طور انفرادی و خارج از فراکسیون بخواهد شانس خود را امتحان کند. البته ماجرا به این سادگی‌ها نیست و طبق شنیده‌ها قرار است در صورتی که علی نیکزاد، خارج از فراکسیون در صحن علنی نامزد شود، امیرآبادی و حاجی‌دلیگانی، اعضای هیئت‌رئیسه اجلاسیه سوم هم در این سال پایانی مجلس که حضور مجدد آنها در هیئت‌رئیسه برایشان حیثیتی است، به طور مستقل و جدا از رأی فراکسیون نامزد شوند.

‌ فراکسیون انقلاب از نامزدها تعهد گرفته است؟

اهمیت حضور خارج از فراکسیون اعضا برای نامزدی در انتخابات اجلاسیه چهارم از آنجا ناشی می‌شود که ابوالفضل عمویی، سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی گفته است: «افراد نامزدشده در فراکسیون، در مرحله ثبت‌نام متعهد شده‌اند که از رأی و تصمیم جمعی فراکسیون انقلاب اسلامی در انتخابات اجلاسیه چهارم تبعیت کنند». از این‌رو است که برخی نامزدهایی که نتوانسته‌اند به هر دلیلی رأی فراکسیون را به دست آورند، حالا برخلاف تعهدی که امضا کرده‌اند قرار است جدای از تصمیم فراکسیونی در صحن مجلس

به طور شخصی نامزد شوند و از طرفی هم این نگرانی را دارند که در صورت عدم موفقیت در انتخابات برچسب فعالیت غیرفراکسیونی بر پیشانی آنها بخورد. هرچند در اجلاسیه گذشته علیرضا میرسلیم، نماینده محلات هم به همین منوال خارج از فراکسیون در انتخابات شرکت کرد و توانست از صحن رأی لازم را کسب کند. نکته دیگر اینکه عمویی گفته است دوشنبه‌شب زمان ثبت‌نام نامزدهای انتخابات اجلاسیه چهارم به پایان می‌رسد، اما همان‌طور که در آیین‌نامه داخلی مجلس آمده است، نامزدها می‌توانند تا زمان اعلام اسامی کاندیداها در صحن علنی ثبت‌نام کنند و دراین‌باره منع قانونی ندارند.

‌رقابت برای کرسی ریاست همراه با رنگ و بوی تخریب

اگرچه طبق رأی فراکسیون انقلاب اسلامی که فراکسیون اکثریت مجلس است، محمدباقر قالیباف به عنوان گزینه بی‌رقیب ریاست مجلس اعلام و معرفی شده است، اما همان‌طور که در اجلاسیه سوم آقاتهرانی و الیاس نادران برای شکست آرای قالیباف با او به رقابت پرداختند، در اجلاسیه چهارم هم الیاس نادران برای نامزدی کرسی ریاست ثبت‌نام کرده و جالب اینجاست که در روزهای اخیر بیانیه‌ای تخریبی علیه رئیس فعلی مجلس در صحن توزیع کرده است. البته این اتفاق مسبوق به سابقه است و سال گذشته نیز هم‌زمان با اعلام رقابت برای کرسی ریاست، بیانیه‌ای تخریبی علیه قالیباف در مجلس توزیع کرده بود.

‌جلسه فراکسیون انقلاب و اسامی و لیست‌های متعدد

روز گذشته کمی زودتر از روال روزهای دیگر صحن علنی به پایان رسید و رئیس جلسه اعلام کرد اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی برای شرکت در رأی‌گیری فراکسیونی برای تعیین لیست اجلاسیه چهارم در صحن حضور داشته باشند. جلسه‌ای که با توزیع لیست‌ها و عکس‌نوشته‌های متعدد نامزدها در بین نمایندگان همراه بود و برخی اصرار داشتند که نمایندگان به صورت مستقل به نامزدهای مدنظر خود رأی بدهند و انتخاباتی فراکسیونی و منوط به رأی فراکسیون برگزار نشود. به هر حال جلسه ساعت 11:30 برگزار شد و طبق رأی فراکسیون اکثریت مجلس افراد به شرح زیر برای حضور در رقابت اجلاسیه چهارم انتخاب شدند. محمدباقر قالیباف به عنوان رئیس و مجتبی ذوالنوری و عبدالرضا مصری به عنوان نواب هیئت‌رئیسه انتخاب شدند. همچنین سیدنظام‌الدین موسوی، محسن پیرهادی و مصطفی آقا میرسلیم، به عنوان ناظرین هیئت‌رئیسه و احمد نادری، روح‌الله متفکرآزاد، محسن دهنوی، مجتبی یوسفی، محمد رشیدی و کریمی نیز به عنوان دبیران هیئت‌رئیسه از سوی اعضای فراکسیون انتخاب شدند. در حالی که ترکیب هیئت‌رئیسه در سال سوم دوره یازدهم مجلس به این صورت بود که محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، علی نیکزاد و عبدالرضا مصری نواب رئیس، سیدمحسن دهنوی، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، محمد رشیدی، علی کریمی‌فیروزجایی، احمد امیرآبادی‌فراهانی و احمد نادری دبیران و سیدنظام موسوی، علیرضا سلیمی و محمدرضا دشتیاردکانی ناظران هیئت‌رئیسه بودند.

‌رأی فراکسیون مستقلین تعیین‌کننده انتخابات اجلاسیه چهارم

بنابراین باید منتظر باشیم و شاهد تحرکات نامزدها در ساعات باقی‌مانده تا انتخابات بمانیم. اما با وجودی که تا پیش از این برخی معتقدند فراکسیون مستقلین فراکسیون کوچک حداکثر 50 نفری است، اما این‌طور که به نظر می‌رسد، همین فراکسیون اقلیت این بار می‌تواند تعیین‌کننده باشد. پس نامزدهایی که قرار است به طور مستقل و خارج از رأی فراکسیون انقلاب برای اجلاسیه چهارم ثبت‌نام کنند، علاوه بر تعداد آرایی که دارند و نمایندگانی که همواره خارج از اصول و قواعد و تعهد فراکسیونی رأی می‌دهند، همه امیدشان به رأی فراکسیون مستقلین مجلس است که صبح سه‌شنبه دوم خرداد قبل از نشست علنی، جلسه دارند تا بتوانند به واسطه این رأی جایگاه قبلی خود را پس بگیرند و در سال پایانی مجلس که سال تعیین سرنوشت آنهاست، بر کرسی پیشین خود بنشینند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها