رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 611324

گفت و گوی با یکی از مغازه داران طبقه اول ساختمان متروپل که جان سالم به در برد

یک سال از آن ظهر پرحادثه گذشت

ساعت24-امروز سالگرد فرو ریختن برج‌های دوقلوی متروپل واقع در خیابان امیری «امیرکبیر» در مرکز آبادان است. ظهر دوشنبه ۲ خرداد ماه سال گذشته (۱۴۰۱) بخش اعظمی از برج متروپل بر اثر شکست سازه‌ای فرو ریخت. برج‌های متروپل توسط هلدینگ عبدالباقی با سازه‌هایی ناایمن ساخته شد، اما هنوز به افتتاح نرسیده بود که فرو ریخت و مرگ «حسین عبدالباقی» مدیرعامل و مقصر اصلی ریزش متروپل در ابهام باقی ماند.

خبر
این در حالی بود که پس از انتشار این خبر دادگستری خوزستان از احضار و دستگیری حسین عبدالباقی خبر داد، ولی فردای حادثه دادستان اهواز بنا بر گزارش پزشکی قانونی استان خوزستان مدعی شد؛ عبدالباقی در جریان ریزش متروپل زیر آوار مانده و جان باخته است. «صادق جعفری‌چگنی»، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان در رابطه با مرگ مدیرعامل متروپل اعلام کرد که با توجه به کشف اسناد هویتی حسین عبدالباقی در البسه یکی از قربانیان حادثه که غیرقابل تشخیص بود، دستورها مقتضی برای تشخیص هویت متوفی از طریق واحد تشخیص هویت فراجا و پزشکی قانونی صادر شد که در نهایت هویت او مورد تایید قرار گرفت... در این حادثه هولناک بیش از ۴۰ نفر کشته و ۳۷ نفر نیز مصدوم شدند. پس از این ماجرا مردم آبادان به خاطر از دست دادن عزیزان‌شان و عدم رسیدگی به افراد زیر آوار مانده اعتراض کردند. حتی برخی افراد خانه و مغازه حسین عبدالباقی را نیز به آتش کشیدند. در جریان این رخداد رییس کل دادگستری استان خوزستان دستور بررسی علت و عوامل آن را صادر کرد. ۱۳ نفر از متخلفان پروژه از جمله شهردار، دو شهردار سابق و تعدادی از کارکنان شهرداری و ناظران آبادان بازداشت شدند. «صادق خلیلیان»، استاندار خوزستان در مورد این حادثه اعلام کرده بود که سازه ساختمان متروپل بسیار سنگین بود و این ساختمان در شش طبقه طراحی شده بود، اما بعد سه طبقه و بعد از آن مجددا دو طبقه دیگر به آن اضافه شد. پس از این فاجعه مجدد در 4 آبان 1401 بخشی از متروپل فرو ریخت و منجر به کشته شدن دست‌کم دو نفر دیگر شد. دو ماه بعد نیز در 7 دی 1401 برای بار سوم باقیمانده ساختمان متروپل به صورت کامل فرو ریخت.

تاکنون یک ریال هم پرداخت نکردند
«هومن عزیزی» یکی از مغازه‌دارانی که در این ساختمان مغازه اجاره کرده بود ولی جان سالم به در برده در مورد روز حادثه به «اعتماد» می‌گوید: «من طبقه اول ساختمان متروپل یک مغازه اجاره کرده بودم. کافه بود. روز حادثه خیلی اتفاقی مغازه را بستم تا به تعمیرگاه بروم. هنوز به تعمیرگاه نرسیده بودم که با من تماس گرفتند که متروپل فرو ریخت. تمام اموالم در عرض چند ثانیه زیر خروارها خاک رفت. آن زمان خسارتی که برآورد کردند 300 میلیون تومان بود. فکر کنم الان با تورم امروز 500 میلیون تومان شده باشد. تمام وسایل داخل کافه را با وام خریده بودم. حتی طلاها و ماشین همسرم را فروختم تا بتوانم برای خودم کسب و کاری راه بیندازم، ولی همه نقشه‌هایم دود شد و هوا رفت. دوستان دیگرم که کافه داشتند در پی این حادثه کشته شدند. ناراحتی ما از مسوولان است که به وعده‌های‌شان عمل نکردند. همان زمان در دادگاه‌هایی که تشکیل شد مسوولان به افرادی که خسارت دیده بودند وعده دادند؛ خسارات را در زمان کوتاهی پرداخت می‌کنند، اما تا الان یک ریال هم پرداخت نکردند. مثلا ببینید پرونده ما را با مغازه‌دارانی که در همان حوالی کاسب بودند و مغازه‌شان با خسارات جزیی روبه‌رو شده بود، یکی کردند. همین دلیلی شده که روند رسیدگی طولانی شود.»


شکات همچنان در رفت و آمد به دادگستری آبادان هستند
یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود در مورد این فاجعه به «اعتماد» می‌گوید: «حدود یکسال است که از ظهر پرحادثه خرداد ماه 1401 می‌گذرد. خانواده‌های زیادی در جریان این واقعه تلخ داغدار شدند. بعد از فرو ریختن متروپل، عملیات آواربرداری شروع شد و به خاطر شرایط جوی آبادان روند آواربرداری تقریبا به طول انجامید. پس از آن روال قضایی شروع شد. یکسری خانواده‌ها داغدار شده بودند، یکسری کارگران بیکار، یکسری از مغازه‌داران اموال‌شان را از دست داده و یکسری افراد هم ملک‌های داخل متروپل را پیش‌خرید کرده بودند. خب نماینده‌های دولت، وزیر دولت و شخص رییس‌جمهور برای بازدید از فاجعه به آبادان آمدند. حتی سالن بانک تجارت که مقابل خیابان ساختمان متروپل قرار داشت برای گردهمایی مسوولان تدارک دیده شده بود تا جلسات لازم آنجا برگزار شود. وقتی رییس‌جمهور به آبادان آمد مردم اطراف ساختمان حضور داشتند تا مشکلات‌شان را به ایشان بگویند و انتظار رسیدگی فوری داشتند. مردم توقع داشتند، روند رسیدگی به صورت ویژه انجام شود. ستادی هم در راستای رسیدگی به بحران این وضعیت در خیابان فلکه فرودگاه آبادان تشکیل شد. آنجا در حضور اصحاب رسانه اعلام کردند؛ فرآیند رسیدگی به شکایات به شکل ویژه‌ای دنبال خواهد شد، اما الان با وجود اینکه یکسال از این فاجعه گذشته بسیاری از پیگیری‌های قضایی با روندی کند مواجه شده و خیلی از مطالبات حقوقی افراد و خانواده‌هایی که شکایت کردند به نتیجه نرسیده است. با توجه به تعیین شعبه ویژه در دادگستری آبادان که برای این موضوع اختصاص داده شد، شکات توقع داشتند روال کار تسریع پیدا کند، اما همچنان این شرایط فراهم نشده و مردم برای رسیدگی به شکایات خود همچنان در رفت و آمد به دادگستری آبادان هستند. از طرفی انتظار می‌رفت فرماندار ویژه آبادان به عنوان رییس شورای تامین اقدامات ویژه‌تری را انجام دهد. فرماندار ویژه آبادان توضیحی در مورد عملکرد مثبت خودشان ارایه نکرده است. اگر عملکرد مثبت بوده پس چرا همچنان گلایه‌ها ادامه دارد؟ برخی مسوولان هنگامی که این حادثه هولناک رقم خورد، آمدند، عکس گرفتند و مصاحبه‌های متعدد انجام دادند، ولی امروز با گذشت یکسال از این فاجعه مشکلات هنوز پابرجاست.»

ساعت به ساعت روز حادثه
ساعت 12 و 30 دقیقه ظهر 40 درصد از این ساختمان فرو ریخت. به علت ناپایداری ساختمان مجاور، امدادرسانی به سختی انجام می‌شد. ساعت 14 و 30 دقیقه ظهر به گزارش خبرگزاری صداوسیما اجساد دو نفر از زیر آوار کشف و ۱۶ مصدوم از زیر آوار نجات یافتند. ساعت 17 و 25 دقیقه یک بالگرد، ۷ خودروی نجات، گروه‌های واکنش سریع و سگ‌های زنده‌یاب برای امدادرسانی حضور پیدا کردند و تیمی از آتش‌نشانان مربوط به ساختمان پلاسکو از تهران به آبادان رفتند.
ساعت 17 و 45 دقیقه ۳۲ نفر از آوار ریزش ساختمان متروپل نجات یافتند.
ساعت 19 و 30 دقیقه عملیات امداد و نجات در طبقات ساختمان متروپل به اتمام رسید.
ساعت 20 و 30 دقیقه تعداد کشته‌شدگان به ۶ نفر رسید و عملیات جست‌وجو و نجات توسط نیروهای هلال‌احمر در زیرزمین ادامه داشت. سگ‌های تجسسی هلال‌احمر ۳ نفر را زنده از زیر آوار شناسایی کردند. همچنین دستگاه‌های زنده‌یاب ۳ نفر از محبوسان را زنده در زیرزمین پیدا کردند.
ساعت 23 تعداد فوتی‌ها به ۷ نفر افزایش پیدا کرد و تعداد مصدومان نیز به ۳۱ نفر رسید.
این روند ادامه پیدا کرد تا 16 خرداد 1401 آمار کشته‌شدگان 41 نفر اعلام شد.

اسامی کشته‌شدگان متروپل

در جریان فاجعه متروپل بیش از 40 نفر زیرآوار ماندند و طی آواربرداری اجسادشان کشف شد. «مریم بوانی، آمنه امینی‌نیا، رامین معصومی، دانیال خسروی، محمدحسین قیصری، شیرین معصومی، علیرضا دریس، کریم ابراهیمی، حمید فالی‌پور، فوزی و آرین جلیلان، عرفان و حمیدرضا جلیلیان، مسیح صادقی، امیر لفتوی، امین بهرانیان، رحمان و امیر بهبهانی، پیمان باوندی، محمدرضا ایزدرضایی، میترا و ملیکا صالحیان‌پور، فاطمه خلفی‌زاده، نادیا کعبی، طارق قیم، محمد کشکی، حسن سعیداوی‌پور، مصطفی باوندی، علی نیک‌پور، مسلم شیرین‌کلام، حسن و مندز مطوری، هاشم بهرانی‌پور، منصور تقی‌پور، محسن نصیری، سید سالار کشفی، مهدی اسماعیلی، مرتضی ابراهیمی، سجاد احمدزاده، منصور عیدانی، کاظم ناصر مطوری، محسن صالحی و محمد حمیدیان‌پور» از کشته‌شدگان حادثه ریزش متروپل بودند

اعتماد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها