رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 612290

دلارها بر می گردند؟ از خوش خیالی تا واقعیت

ساعت 24 - رسانه های ایران که بیشتر آنها -جز چند روز نامه وسایت - تابع سیاست های خبری نهادهای رسمی قدرت شده و بقیه نیز به طور غیر مستقیم خبرهایی که دولت دوست دارد را منتشر می کنند این روزها با تیترهای جذاب ونیز نوعی جانبداری از دولت ورییس بانک مرکزی می نویسند این بار دیگر آزاد شدن دلارهای زندانی شده ایران حتمی است و البته می نویسند قرار است از چند محل 24 میلیارد دلاراز دارایی های ارزی بلوکه شده ایران به بازار ارز برگردند.

دلار
dir="RTL" style="text-align:right">روزنامه جهان صنعت نوشته است : بررسی‌ها نشان می‌دهد که خبر آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده بارها در فضای رسانه‌ای ایران دست‌به‌دست شده است. انتشار خبرهایی از این دست پیش‌تر با واکنش مثبت بازار ارز همراه می‌شد به‌طوری که ریزش قیمت دلار تا چند پله هم اتفاق می‌افتاد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار ارز نسبت به این اخبار بی‌حس شده و واکنش چندانی به آن نشان نمی‌دهد. براساس تازه‌ترین خبری که در همین خصوص منتشر شده نیز قرار است بخشی از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران به کشور برگردد. این‌بار اما صحبت از رقم ۲۴ میلیارد دلار منابع ارزی است که تقریبا ۵/۳ برابر رقمی است که پیش‌تر اعلام می‌شد. آنطور که گزارش شده، این میزان دارایی قرار است در راستای تفاهمی که با وساطت سلطان عمان انجام شد، آزاد شود. .

دنیای اقتصاد نوشت : بر اساس اطلاعات به دست آمده از «ایسنا»، به زودی بیش از ۲۴ میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران در عراق و کره‌جنوبی و همچنین منابع قابل دسترس در صندوق بین‌المللی پول وارد کشور خواهد شد. از این میزان ارز، ۷ میلیارد دلار منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی و بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار آن منابع بلوکه شده ایران در عراق و نزدیک به ۷ میلیارد دلار هم نزد صندوق بین‌المللی پول است.این خبر تایید گزارش «دنیای‌اقتصاد» به تاریخ ۸ خرداد و با عنوان« دست ‌پر میانجی توافق» است که به سفر سلطان عمان به تهران برای گره گشایی از پرونده هسته‌ای ایران اشاره دارد. در این گزارش آمده است: آنچه اهمیت سفر هیثم بن طارق را مضاعف می‌کند، انتشار برخی اخبار از آزادسازی ۱۸ میلیارد دلار از درآمدهای بلوکه‌شده ایران در دو کشور کره‌جنوبی و عراق است که در صورت اجرایی شدن می‌تواند فضا را در روابط ایران و غرب تلطیف کند و زمینه‌ای برای بازگشت مجدد طرفین به میز مذاکرات باشد.

روزنامه هم میهن نیز نوشته است : گویا تحفه سفر رئیس کل بانک مرکزی به واشنگتن، ورود ارز به مبلغ 24 میلیارد دلار است. بخشی از آن از محل آزادسازی ارزهای بلوکه‌شده ایران در دو کشور کره‌جنوبی و عراق است و بخش دیگر نیز از صندوق بین‌المللی پول خواهد بود. در این میان آن چیزی که مهم است آن است که در هر شرایط، کشور آمریکا تعیین‌کننده است و موافقت رئیس صندوق بین‌المللی پول و کشورها برای ورود ارز به کشور کفایت نمی‌کند. اما سوال اینجاست که رؤیای ورود ارز به کشور چه میزان قابلیت تحقق یافتن دارد؟ مسئله قابل تأمل دیگر رویکرد تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان اصلی در کشور است که تا پیش از آمدن دولت سیزدهم، رویکرد دیگری برای دریافت ‌طلب و مهمتر درباره تسهیلات از صندوق بین‌المللی پول داشتند، اما این روزها نگاه‌ها تغییر کرده است. مسئله‌ای که موجب شده تا رئیس کل بانک مرکزی در دولت روحانی نسبت به آن واکنش نشان دهد.

روزنامه هم میهن اما با دوکارشناس درهمین باره گفت وگو کرده وپآنها تصریح کرده اند کار به این سادگی ها نیست و برای ازاد سازی دارایی های ارزی از اسارت گامهای بلندی برداشته شود.

ساعت 24 باوردارد سخنان کارشناسان باید مورد توجه قرار گیرد و به لحاظ فنی مساله بررسی شودو باید دید اولا شرایط آزاد سازی چیست و ایران در برابر چه امتیازهایی خواهد داد و آیا می دهد و ثاتیا دقت کرد این منابع ارزی به حسابهای ایران واریز می شود و یا به با نکهای دیگر کشورها ریخته خواهد شد و ایا ایران می تواند به سادگی به این منابع دست یابد یا باید دربرابر ازادسازی کالاهای خاص وارد کند؟ به نظر می رسد نباید خوش خیال بود ونیز نباید در باره دادوستدهای پشت پرده نیز واقع بین نبود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها